|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Ok, intressant att höra. Tråkigt däremot det där med logistiken kring hamnen i Tyskland, hoppas att det löser sig ASAP. Att det alltid skall vara strul med något… Är det inte halvledarbrist så är det diverse hamnproblem :) Vet du exakt vad som är problemet i Breamerhaven? Det stämmer, produktion v48 så hoppas hoppas att prel. lev vecka håller. BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
|
Verkar vara en kombination av saker, men komponentbristen verkar vara en stor faktor, bilar blir stående och väntar på nya delar att bli monterade i hamnen. Så tillverkarna använder det väl som uppställningsplats tills vidare, men den började bli full så dom fick styra om skepp. Länk Kul, då borde du kunna få ett VIN att följa nu då? |
|
| Kan konstatera att jag var för optimistisk att den var på väg till Sverige, fortfarande fast i Tyskland.. :( Nu får man väl vara glad om man klarar årsskiftet istället.. Fått regnr i alla fall. | |
|
Jag hörde igår kväll att väldigt många BMWs står fast i Bremerhaven och man får inga besked om varför och när de ska anlända och det var kaos. /Anders |
|
| Ja, verkar fortfarande vara flaskhalsen tyvärr. Just bristen på besked är rätt frustrerande. Har roat mig i väntan på bilen att kolla upp logistiken och det är imponerande att det ens fungerar! :) Så många skepp, så enorm hamn och så vansinniga parkeringar. Tror dom tar emot fyra RoRo-fartyg per dag i snitt och parkeringen rymmer nästan 100 000 bilar. Om man stör det med brist på chaufförer och att bilar blir stående i väntan på komponenter osv, så har jag förståelse för problemen. Men likafullt frustrerande att gå och vänta.. | |
|
Hej! Efter många om och men fick jag bilen till slut. Bilen stod i hamnen i Tyskland knappt 3 månader, jag lämnar det där vilket nog säger allt i det tysta. Finns ingen logik i vilka bilar som går till vidare till Sverige, min bil tillhör säkerligen top 10 listan som fått stå längst i hamnen. Bygga bilar kan Tyskarna, tyvärr desto sämre på logistiken. Nu är det historia, X3 M40i är förbannat trevlig bil. Klart över alla förväntningar jag hade. |
|
| Skönt att du fått bilen och att den överträffar förväntningarna ändå! Märkligt att en bil blir stående så länge, man antar ju att dom har något sorts flöde med first in-first out... | |
|
Wiberg Missade återkopplingen från dig senast, tack för infot. Har varken frågat eller hört något från säljaren, får kanske stöta på lite efter nyår ifall jag inte hör något till dess. Trist att höra, det värsta nu är väl ovissheten… Bara bilarna inte tar allt för mycket stryk där i hamnen under tiden de står där uppställda på rad…Hoppas att de har riktigt ordentliga transportskydd etc SirEmil Grattis, helt otroligt att det tog 1 helt år för att få den levererad… BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
|
Tyvärr finns det ingen logik med first in first out. Hittade andra bilar som kommit till Bremerhaven efter min bil och skickades till Sverige väldigt snabbt. Lätt att kolla via vilka bilar generalagenten ”äger” och följa upp när dessa levereras ut till återförsäljarna. Är ändå glad att jag fick årsmodell 2022 eftersom 2023 har fått bortfall av en hel små saker. Finns en lång tråd om detta på Bimmerpost. Nu handlar den tråden specifikt om X3 M40i, vet inte hur övriga varianter drabbats utav detta. Bilarna är inte speciellt skyddade, tak och motorhuv är täckta med någon tunt tygliknande föremål samt att det sitter skydd vid dörrarna för dörruppslag (gissar jag på). Fick städa upp lacken en hel del när jag polerade bilen. Men nu är jag extremt pedant av mig om ärligheten ska fram. Gino ligg på din säljare och ge dig inte. |
|
|
Det där med bortfall av saker är fortfarande en grej ja, även på andra varianter än M40i. Jag stör mig faktiskt mest på att det inte är touch på iDrive-vredet för det använder jag mycket, men nu är detta fruns bil och hon bryr sig inte lika mycket. :) Ett tag verkade inte Parking Assistant Plus eller HUD gå att välja, men dom är med på vår nya. Sen gillar jag inte att dom plockat bort handtagen för att fälla baksätet från bagageutrymmet men det verkar dom ha plockat bort redan på första bilarna med faceliften. Du borde ju kunna få ett VIN nu GINO, så kan du i alla fall roa dig med att kontrollera specen och ladda hem instruktionsboken. :) Fast den sistnämnda har massa fel har jag insett, där är t.ex. handtagen till baksätet fortfarande med... Och Adaptive-knappen nämns som också plockats bort som kör-mode, i alla fall på hybriden. |
|
|
SirEmil Det låter inget vidare med så dåligt och tunt skydd av lacken. Har sett flertal bilar, både VW och Volvo på sistone med vit foliering på hela karossen i princip på handlarnas bakgårdar i väntan på leverans. Vore en aning märkligt varför BMW inte kan få till liknande skydd/foliering på bilarna lik VW eller Volvo…Det sista man vill är att få bilen lackerad pga skador i lacken etc. Jag är minst lika petig som du, var lacken på bilen så pass behov av en polering?Fick du inte bilen polerad innan leverans? Wiberg Skall ringa till säljaren imorgon, de borde inte ha så mkt att göra nu kan man tycka :) Tråkigt att vissa säljare inte kan ta lite egna initiativ ibland och vara lite mer servicevänliga. BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
|
Inte riktigt fått klarhet huruvida touch funktionen på iDrive-vredet kommer monteras i efterhand när komponenterna finns tillgängliga igen. Kolla gärna det med din säljare och se vilken respons du får. Får nog rätta mig själv, det var nog mer en vitare foliering på tak och motorhuv. Dock inget på övriga bilen. Återförsäljaren gjorde ett bra jobb med allt, dom hade faktiskt polerat bilen innan leverans (första gången jag varit med om det). Däremot behöver man gå igenom lacken med rätt ljus för att hitta igen diverse små skavanker som egentligen ett lackskydd fyller igen. Känns bättre för själen att lacken är 97% innan man lägger första lackskyddet. Gällande förseningen på min bil handlar det enbart hur BMW Sverige/generalagenten hanterade det och faktiskt ser till att beställda bilar levereras till sina återförsäljare. Inget jag kan på något sätt klandra återförsäljaren, dom har varit schyssta hela tiden. Ska du få någon framgång får du helt enkelt be din säljare ligga på generalagenten. |
|
|
Hämtade till slut bilen igår, hade lite tur att den hann komma upp till återförsäljaren innan nyår, tydligen många bilar som står i Halmstad nu istället.. Skrev ner datumen för dom olika stegen, tänkte att det kunde vara intressant för fler, även om egentligen varje steg kan variera rätt mycket. 17/5: Påskrivet kontrakt 31/8: Produktionsdatum klart (v 40), planerad leverans v 48 6/10: Byggd i Spartanburg, USA 20/10: Lämnar hamnen i Charleston, USA 14/11: Båten anländer Bremerhaven, Tyskland 21/11: Bilen får svenskt regnr 16/12: Anländer Halmstad (lite osäker på detta datumet, men spelar mindre roll) 19/12: Leveransklar från Halmstad 27/12: Anländer återförsäljaren 29/12: Leverans När vi beställde den så var målet att få den innan oktober vilket var rimligt vid beställningstillfället, men sen har det blivit förseningar i nästan varje steg längs vägen, vilket är rätt frustrerande. Med det sagt så är bilen riktigt trevlig och ett stort steg upp från X1an som min fru körde innan, förvisso även i pris.. Det hade inte gjort ont med några fler km i eldrift men å andra sidan så verkar den klara med råge till och från jobbet för min fru även på vintern, så för vår del känns det som den kommer fungera bra. Lite störigt med småsnålandet för MY23 också, ytterligare ett par småprylar som plockats bort som i det stora hela inte spelar någon roll men är tråkigt att vara utan. Specade med sensatec som har tagit ett bra kliv uppåt i känsla och komfort, ska bli intressant att se hur det står sig med tiden. Sensafin som är steget upp i syntetläder och finns i X5 ska tydligen vara ännu skönare och mjukare. |
|
|
Grattis Wiberg Tack för en intressant återkoppling om bilens resa till Sverige. Tråkigt däremot att få en bil som saknar utrustning som man har specat vid beställning. En kompensation vore inte helt fel i dessa fall kan jag tycka. Vad var det du inte fick med i dina tillval? BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
| Tack Gino! :) Det var inga av tillvalen, där stämde bilen överens med specen så där har jag inget att klaga på. Det enda som "försvann" för oss var touch-delen på iDrive-vredet, men det var med i specen från början. Däremot görs det små "cost cutting"-ändringar som säkert är en följd av komponentbrist men som är lite tråkigt. Nu kommer jag bara på ett futtigt exempel på rak arm och det är en belysning av ventilationsutblåsen som försvunnit, men det har varit några såna där småsaker som ger lite tråkig känsla av att man sparar in pengar på en produkt samtidigt som man faktiskt höjde priset till MY23. Men nu låter jag onödigt negativ, i grunden är det en jättefin bil och den har fortfarande en hel del detaljer som ger en bra lyxkänsla. | |
| Vill inte göra ont värre, men touch-delen på iDrive-vredet är ju den "nödlösningen" jag använder om jag sitter i bilen och vill leta upp ett färdmål. Om jag kan förbereda och skicka destination från appen funkar det ju bra (istället för prat-interface på svenska som BMW inte förmår sig att utveckla) men med skrivplattan kan jag helt låta bli att peta på skärmen. Är det snålhet eller brist på komponenter? | |
|
Ok, tråkigt i vilket fall som helst att inte få full option på saker o ting när man kunde ha fått det iaf :) Beställde du bilen med vinterdäck eller utan? Om ja, fick du påtala de att montera detta vid leveransen? (Har en så trött säljare så man blir mörkrädd) Viktigaste är väl nu att ni har fått bilen levererad :) Själv känner jag nästan att det får gärna dra ut på leveransen någon månad 😂 Så mkt stryk som pendlar bilen har tagit senaste månaden…hela fronten och rutan ser sönder blästrad ut av all stenskott…(fanns knappt något i höstas) känns som om atr det blir värre och värre för varje år här i Sthlm. Överallt ligger det högar av stenkross på vägbanan och man hör under bilen hur däcken skjuter iväg stenkross stup i kvarten. Hade inte vart helt fel att få bilen levererad till april 😁 samt slippa åka med vinterdäcken i år iaf. BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
|
Samma här bmw21, jag använder den mycket men detta är fruns bil och hon använder det typ aldrig, så tur i oturen. :) Men jag tycker att det fungerar bra när man söker mål till exempel, som du säger. Det sägs vara brist på komponenter, tror inte bara det är på X3 utan på fler modeller som det tas bort. Vad jag vet finns ingen option att välja till det heller, ens om man vill betala för det.. Gino, vi köpte vinterhjul separat men jag släppte av dom hos säljaren så monterade dom på dom precis vid leveransen. Dom gånger jag köpt vinterhjul tillsammans med bilen så har dom alltid monterat dom utan snack, så man hämtar bilen på vinterhjul om det är vinterväglag. Hoppas din anländer när du vill ha den, om det så är när gruset är borta på vägarna. :) |
|
|
Såg att det finns en ny kod nu för bortplockad adaptiv fjädring som nån köpare i UK har fått på sin bil: ZAD Deletion of Adaptive Suspension Så det verkar fortfarande komma en del tråkiga överraskningar emellanåt utrustningsmässigt. |
|
|
En viktig option som verkar ha försvunnit, iaf på i4:an, är tiltfunktionen på sportstolen. Är det något din bil drabbats av? Tidigare generationer av X3 har ju haft närapå identiska sportstolar som till vanliga 3/4-serien. När det gäller tid från kontrakt till leverans så är de lustigt nog lika långt som det var för mig när jag beställde F25 när den lanserades, dvs 12 år sedan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.