AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.464

Leveranstid BMW X3

Sida 2 av 4
Jag tror också att du har fel Gino men respekterar förstås ditt val och dina tankar. Men ur den ekonomiska aspekten så blir det sannolikt en sämre affär än både 30e och iX3. Lägg därtill den bättre känslan att köra stora delar på el, även om räckvidden inte är någon höjdare på 30e, så klarar man sig i stort dagligen i de flesta fall. Men som sagt jag skulle av dessa lätt välja iX3.

Att 30i skulle i ett senare skede vara mera attraktiv och på det viset ha högre andrahandsvärde, tror jag att du är rätt så ensam om att känna. Det är ju ingen direkt framtida "samlarbil" som en M2 bensin osv. Den som köper en X3 tror jag tittar mycket på ekonomin! Att det finns noll till salu beror ju sannolikt på att den sålt väldigt dåligt, numera är ju de flesta X3 man ser 30e skulle jag säga och fler och flera iX3 dyker upp.

/Anders
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Ska3 och Med känsla

Med stor sannolikhet så kommer ni säkert att få rätt angående andrahandsvärdet om man räknar in alla ekonomiska aspekter mm samt valmöjligheten att köra på el.

Får fundera ett par varv till under kvällen för
imorgon måste det här vara avklarat…och en beställning lagd :)

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Röstar också 30e beställde min 545e 9/5 fick den levererad 18/8 har nu kört med den lite mer än en månad fick den halvtank har ännu inte tankat bilen så himla skönt och smidigt . Låg skatt och känns med framtid.
Lycka till
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Jag förstår inte de nya 30i. Är det inte exakt samma 2-liters motor som i 20i men "ostrypt"?
Vad blev det GINO?

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mejiro, vad är det du inte förstår med 30i? Så har det ju varit länge nu att motorerna finns i olika konfigureringar.
GI
2.196
GINO
Catch:
Tack för input, 545e är fina grejer…
Kul att du är nöjd och trivs med kärran.

Med känsla:
Den här gången följde jag hjärtat och inte hjärnan…
Slog till på en 30i av två anledningar, det ena var att jag aldrig skulle bli av med tanken på en 30i vilket skulle tära på en i längden och det andra var pga kort leveranstid på den.

En annan aspekt är också att tider som vi är på väg mot kanske blir det den sista vettiga bensinaren man beställer och äger…

BMW M-POWER
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Grelle; Jag förstår inte varför man lägger 70 00 kr extra på 30i om det är samma motor som 20i och som man kan optimera till 252 hp för 5 000 kr. Jag antar att man får något mer på 30i såsom större turbo cooler, kraftigare bromsar, etc?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kul GINO, grattis till beställning! Fått något prel leveransdatum?

mejiro>> Generellt så behöver BMW stå för att sakerna håller på ett helt annat sätt än firmorna som optimerar för 5000 kr, så där det behövs så ökar dom på marginalerna - bromsar, kylning, osv. Med högre effektuttag så har dom säkert bytt vissa delar i motorn också, även om blocket är samma. Sen har dom förstås mer marginal på 30i än 20i så prissättningen speglar inte helt vad dom har gjort.
GI
2.196
GINO
Wiberg:

Man tackar.
Om allt är går enligt plan v4, känns helt OK i dessa tider.

Synd bara att det är mitt i vintern och 20” sommarsulorna får vänta.

BMW M-POWER
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mejiro, det främsta du får är garanti. Men så här var det ju med 325i och 330i redan på E90-tiden.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Grattis Gino.
GI
2.196
GINO
Tack så mkt Catch

BMW M-POWER
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Har du provkört 30e och jämfört? Antagligen känns den betydligt piggare och smidigare till vardags än 30i.
GI
2.196
GINO
Yes, har gjort det.
Upplevde aldrig 30e som piggare, helt annan vrid o karaktär hos 30i i mitt tycke.

BMW M-POWER
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
SirEmil>> Har bilen hittat hem än? Fick du någon förklaring till varför det dröjde så?
GI
2.196
GINO
Wiberg:

Har bilen din anlänt till Sverige ännu? Håller leverans veckan som det vart sagt?

BMW M-POWER
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
GINO>> Den kan eventuellt vara på svensk mark, men jag tror tyvärr tysk fortfarande. Uppdateringarna verkar släpa lite, jag trackade skeppet från USA till Tyskland och har rätt bra koll på vilka skepp som går till Sverige, så tycker att den borde vara i Halmstad, men säljaren sade Tyskland senast igår. Så leveransveckan ser ut att skita sig, men inte med så mycket. Bilen har regnr nu och har i alla fall klarat av resan över Atlanten, så det närmar sig!
GI
2.196
GINO
Wiberg:

Ok, inte så mkt att göra åt det hela.
Det börjar närma sig nu iaf :)

Med stor sannolikhet lär min leverans också släpa efter då.
Får du jaga säljaren eller är han aktiv själv och delar med sig info?

BMW M-POWER
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag tror vi hade lite otur med tajmingen på båten från USA till Europa, där blev bilen stående ett tag. Men annars är det nog Bremerhaven som är flaskhalsen nu, det verkar vara tuffa tider där och rederierna stoppade exporten till USA i oktober och november pga alla problem i hamnen. Så man får väl vara glad att bilen kommer igenom där överhuvudtaget. :)

Vet du när din ska byggas, leverans vecka 4 borde väl innebära produktion ungefär nu?

Säljaren är ok på uppdateringar men dom vet inte så mycket, sen jag fick VIN har jag kunnat "gissa" vilka båtar den åkte med ganska bra och verkar ha ungefär samma information som dom har.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.