AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.380

Min BMW-åf rekommenderar inte stjärnmärkta däck i första hand

SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Hej

Dags att byta däck på min 5 serie x-drive från 2018 och pratade med BMW (Holmgrens) som förespråkade goodyear assymetric 6 framför deras stjärnmärkta alternativ. Ställde förstås följdfrågor men de tyckte inte stjärnan var nödvändig. Bad dem dock leta fram ett sjtärnmärkt alternativ (assymetric 3). Sitter nu med 2 offerter i handen, samma pris, båda är icke rft. Läser man däckrecensioner presterar 6an ofantligt bra. Vad bör jag ångra minst i efterhand, det bästa däcket vid ev olyckssituation (inte för att assy 3 är dålig) eller däck som kanske är snällare mot fördelnings lådan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det samma dimension runt om eller har du "staggered wheel setup" med bredare däck bak?

Om du har det första är det inga problem att använda ej stjärnmärkta däck så länge det är samma modell och dimension.

Har du det senare, bör du enbart montera stjärnmärkta däck, då de kan vara finjusterade i rullomkretsen för att hamna inom av BMW tillåtna marginaler i det avseendet. I det fallet är det fördelningslådans problem med olika rullomkrets man får tänka på!

Annars finns här en intressant artikel om OEM-märkta däck och vad Pirelli har justerat för egenskaper för att tillmötesgå olika OEM-märkningar:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Hej Johan

Tack för snabbt svar. Jag kör staggered setup vilket bmw visste. Det är synd att de inte kan godkänna lite nyare däck bara men 3an duger säkert bra, med justerade egenskaper kanske den är närmare än den vanliga.

Har mailat Goodyear också o frågat om rullomkrets, får se om de återkommer.
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Fick precis svar av Goodyear, eloge för att de svarade extremt snabbt. Dock gav det inte så mycket

"Tyvärr har jag inte mer info att ge än att vi följer de dimensionsstandarder som sätts upp av ETRTO.

För dimensionen 245/40R19 så är rullomkretsen 2071 mm.

Kan dock se att det är samma mönsterdjup på Asy 6 och BMW märkta Asy 3, 6,7 mm."

För samma mönsterdjup garanterar väl inte samma rullomkrets.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det har med stommens och slitbanans rullomkrets att göra...

Problemet är att OEM-godkända däck av olika biltillverkare oftast tas fram när bilmodellen utvecklas och då blir det flera års eftersläpning på däckmodeller, eftersom däcktillverkare brukar släppa nya modeller typ var femte år eller så...

För att komplicera det hela ytterligare bör du ta fram BMW:s lista över exakt vilka däckmodeller och dimensioner som är tillåtna till vilka modeller.
Den informationen ska din BMW-handlare kunna ta fram.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BMW:s lista med däckmodeller finns här (länkar till artikelnr):
Länk
Du fick tydligen bara svar på rullomkrets för framdäcken :(
Det är framförallt skillnaden mellan fram och bak som är intressant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.