|
|
|
|---|---|
|
Har plötsligt fått problem med misständning, enligt ODB är det cyl 3 och 6. Har tidigare bytt samtliga spridare till index 11 pga läckage. Bytte spridare 1, 2 och 3 2019 ca 5700 mil sedan och nr 4, 5 och 6 förra året. 4, 5 och 6 är andra omgången, de bytte jag precis när jag köpte bilen 2018. Samtliga spridare är som sagt index 11 och nya. Men för ett litet tag sedan började man märka lite tendenser till misständning vid kallstart, men inget alarmerande och inga felkoder. Tills igår då den helt plötsligt började gå riktigt knackigt och motorlampan tändes denna gång. Igår funkade det med att man stängde av och startade om så kom den igång på alla cylindrar. Eftersom den visade missfire på cyl 3 så bytte jag ut spridare 1-3 till de "gamla" som jag har rengjort minutiöst i ultraljud flera timmar. Bilen startade ojämnt med misständning på någon eller några cyl, men hämtade upp sig och gick därefter klockrent, bättre än tidigare faktiskt. Glad i hågen gick jag då ut i morse och skulle ta bilen till jobbet. Döm om min förvåning när bilen nu startade på 4-5 cylindrar! Även när spridarna har läckt tidigare så brukar den ändå starta på alla och man får start om den ett par gånger så brukar den gå igång på alla, men inte nu. Den fortsatte att gå på 4-5 cyl oavsett vad jag gjorde. ODB:n visade på missfire på cyl 3 igen men nu var det även missfire på cyl 6! Eftersom spridaren på cyl 6 är i princip ny så känns det inte som det är ett spridarproblem längre. Till saken hör även att jag bytte DISA-spjället för ungefär ett år sen och nu låter det som det är glapp i det nya spjället också, det är samma oljus som förra gången och spjället jag satte dit är inte original så det har troligen börjat glappa. Men det ska ju normalt inte ha så stor inverkan på gången och bör definitivt inte ge misständningar , eller hur? Bytte tändstiften för ca 500 mil sedan i rent servicesyfte. Kan det vara tändspolar som börjat ge upp? De byttes av förra ägaren 2018 och ca 700 mil sedan, de bör väl hålla längre än så? Har ni några bra idéer innan jag bara börjar byta en massa delar på måfå? Mvh //Stefan | |
|
Edit: Tändspolarna byttes för 7000 mil sedan inte 700. |
|
| Det kan ju vara någon form av glapp/oxid/smuts på kontaktytorna till spridare eller tändspolar. | |
|
Prova att flytta tändspolarna från cylindrarna som knasar - flyttar sig felet till de nya cylindrarna är det spolarna som spökar... Just tändspolar är lite av förbrukningsvara på många bilar - har man tur kan de hålla bilens livslängd, har man otur behöver man byta efter några tusen mil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har nu bytt alla 6 tändspolar och det var inte i onödan. 6:ans tändspole hade ett hål ca 5 cm från botten som sannolikt var från överslag så gnistan hade hoppat över till jord. Nu går den betydligt bättre, men i morse fick jag ändå en felkod på misständning på cyl 2. Jag bytte ju spridare 1-3 till rengjorda, så jag kanske får byta tillbaka till de gamla igen, återkommer med uppdatering om det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.