|
|
|
|---|---|
|
Jag sitter och funderar lite på vad nästa sommar kommer att rullas på... Jag är lite sugen på att sätta på M331 19" på min E61 LCI 530xdMAT... Är det någon som har koll på om det passar? Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det V Spoke 331 du tänker på (de som satt på F10/F11)? Nej (är det korta och enkla svaret). Du har xDrive och på E60/E61 är det olika ET riktiga bakhjulsdrivna modeller och fyrkraffsare. Därför behöver dina fälgar en offset på 43 eller däromkring (dvs ET43). V Spoke 331 är ju en staggered setup med 8.5x19 ET33 där fram och 9.0x19 ET44 där bak. Så du måste isåfall ta bakhjulen från två staggered fälguppsättningar (går nog säkert att hitta men är krångligare). Sen är ju frågan hur bra 9.0x19 fungerar. Vet att 8.5x19 finns till icke-x modeller, så om det fungerar där borde ju det fungera på x modell också (förutsatt man har rätt ET). Såvida det inte är något på x modeller som gör att det finns mindre utrymme någonstans - vågar inte svara på det. Men säg att 8.5x19 fungerar fint, hur fungerar isåfall 9.0x19 ET44? Kanske går, kanske någon tunn 3-5mm spacer behövs. Hänger ju en del på vilken däckprofil man väljer också. Samt om föregående ägare höll inne "Sänk Mig" knappen lite väl länge inne hos stylingbutiken. Sen är det där problemet med att E60/E61/E60LCI/E61LCI använder M12x1.50 hjulskruvar medans F10/F11 (och dess fälgar) använder M14x12.5 hjulskruvar. Det betyder att dina M12 hjulskruvar kommer att sitta längre in i F10/F11 fälgens kona och dess kraft kommer inte att spridas ut på lika stor yta (jag har räknat ut i tidigare inlägg ungefär hur mycket yta du förlorar). Hjulen kommer nog att sitta kvar i de flesta fall, men som du förstår är det inget som speciellt många rekommenderar. |
|
Hej, Tack. Då rotar jag vidare efter nåt mer passande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.