AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.457

Orsak till låg oljetryck E46, 320i - 2003

TR
42
TRYe46
320i E46 -03
Hej

Oljelampa börjar blinka rött på tomgång.
Detta händer enbart när oljan har blivit varm (100C).
Trycker man lite på gaspedalen (ökar varvatl) så släcks lampan, släpper man gasen så börjar den blinka igen vid ~700 RPM.

Kort info om bilen;
BMW, E46, 320i (M54-motor)
År: 2004
Mil: 25.000 mil
Olja: Ow30 Castrol Edge

Jag har mätt oljetrycket när motors olja har uppnått 100C.
Resultat:
RPM Bar
700 0.4 bar
800 0.6 bar
1000 0.8 bar
2000 1.8 bar
3000 3.1 bar
4000 3.5 bar

Enligt bilmekaniker från BMW verkstad så är min. oljetryck= 0.5bar, vid tomgång.
Jag fick även höra om att oljepump är sällan boven till låg oljetryck :-S

Jag har redan köpt ny Oljetryckssensor men tänker inte sätta dit den förrän jag vet orsaken till låg oljetryck!

Hur går jag vidare med detta ? Tips ?

Jag tänker på följande;
1) köpa motorrengöring Addative och följa rek. enligt flaskan. För att därefter göra oljebyte + filterbyte. Och sedan mäta oljetrycket igen.
2) I samband med oljeservice, inspektera #5 enligt bilden:
Länk
3) via avtappningspluggen försöka se ifall oljepumpen-sillen är igentäppt via en inspektionskamera.
kameralinsen har inbyggd LED lampa och kopplas via kabel till en mobiltelefon.
4) Undersöka den gamla oljan om det förekommer metallflisor eller motsvarande. Prova med magnet eller kaffefilter ?
5) kanske gå över till tjockare olja, 10w40 ? istället för 0w30 som jag har idag (Castrol Edge)
6) prova med annan oljetrycksmätare ifall Amazon visar fel värde / okalibrerad / trycket släpps via 0-ringen på adapter eller motsvarande

Värt att nämna:
oljefilterpackning och ventilkåpspackning har läckt olja ett bra tag nu (2år kanske). Kan dessa två packningar vara boven till låg oljetryck ?

länk till oljetrycksmnätare:
Länk

....nu är jag bara förvirrad och vet inte vart man skall börja...
Någon som har haft motsvrande problem ?

Jag hoppas att det inte är det värsta....dvs oljepump! Har begränsat med verktyg och kunskap när det gäller bilar. ...
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Om du köpt en billig elektrisk tryckmätare kan den nog visa lite vad som helst. Om tryckmätaren är mekanisk skulle jag lita mer på resultatet. Men du har du ju två oberoende indikationer på fel så det är sannolikt att du har lågt oljetryck. Ett oljeläckage ser du ju när du mäter. Läcker tryck blir det fuktigt också.

Jag skulle börja med oljebyte, köp nått billigt och hinka i temporärt ( kvaliten behövs när man ska ha samma olja länge). Det finns en risk att oljan blivit utspädd av vatten och drivmedel beroende på körprofil. Då kan diu inspektera läget innan du mixtrar med rengöring och annat.

Tror personligen inte att igensatt sil påverkar så mycket vid tomgång, tror snarare att det skapar problem på höga varvtal när flöde behövs, men det är min gissning.

Tjockare olja är nog lite konstgjord andning i bästa fall.

Annars är mina gissningar på orsak
- fel på oljetrycksregulatorn i oljepumpumen (för Bmw har väl ingen bypass på oljefiltren)
- slitna drev i oljepump
- slitna lager som inte håller mot trycket
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Byt olja.
5/10-40/50.
0- olja är lämpligt till en modern låg friktions motor om man bor i Norrlands inland och saknar motorvärmare, inte en motor som gått 25" mil.
Är den riktigt sliten och du inte bor norr om Dalälven kan du hälla i 20-50 racing mineral.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
5W-40. Alt 5W-30 .0 olja är inte "godkänd" till M54.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Huruvida kallviskositeten är 0W eller 5W är irrelevant här.

5W vs 0W spelar ingen som helst någon roll (förutom att 0W är en fördel när det är riktigt riktigt kallt och då är det en stor fördel).

0W olja ÄR godkänd för M54 från BMW.

Tillåtna oljor för M54 enligt BMW's egna specifikationer är BMW LL-01 och BMW LL-04. Se sidan 2, 6 och framåt samt sidan 14 och framåt.
Länk

Bland BMW LL-01 godkända oljor finns bland annat BMW's egna 0W-40 motorolja, men även Castrol Edge 0W-30 A3/B4, Castrol Edge 0W-40 A3/B4 och många fler.

Bland BMW LL-04 godkända oljor finns bland annat BMW's egna 0W-30 motorolja, men även Castrol Edge Professional C3 0W-30 och många fler.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bmw slangen du såg " godkänd " 0w-30 olja slår man inte i en M54 med 25.000 mil. Är ju en motor som vissa av dom drar rejält med olja redan vid ganska låga miltal tyvärr.Och vissa inte alls . Vissa av dom är godkända för LL-98olja också.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer bra det, i äldre specifikationer kan man läsa att M54 fram till 2001/08 var godkända för BMW LL-98.
Fast vid det brytdatumet fanns inga ändringar i M54 (brytdatumet för M54 MK1 och MK2 var 09/2002 och mellan MK1 och MK2 fanns inga skillnader internt i motorn) så det där måste vara kopplat till att man ändrade serviceintervallet ellet liknande.

Men helt rätt, för äldre långmilamotorer så är det ovanligt att det kan vara fördelaktigt att använda lite tjockare olja (eller hålla sig i den övre spannet) vilket i det här fallet är antingen <x>W-50 eller <x>W-40.

Men huruvida kallviskositetsgraden är 0W eller 5W spelar ju ingen som helst roll. Varför i hela världen hänger ni upp er på det? :-)

0W betyder att crank- och pumpingviskositetet är ungefär samma (jodå jag vet exakta SAE J300 siffror men förenklar lite här), fast för 0W mäter man vid -35°C och -40°C medans man för 5W mäter man istället vid -30°C och -35°C.

Både en 0W och 5W är vid "vanlig kallstartstemperatur" (säg 0-20°C) väldigt lika och från en motors perspektiv så har båda relativt hög viskositet (trögflytande) jämfört med viskositeten som oljan får när motorn är driftsvarm (säg 100°C).

En motor ser ingen direkt skillnad på en 0W och en 5W vid vanliga kallstarter. För motorn så är båda oljor en aningens tröga och båda oljor ska gå från att vara relativt trögflytande till lite väldigt lättflytande (och hur lättflytande bestäms av varmviskositeten).

Att vid kallstart ha en 0W olja vid 10°C är i runda slängar ungefär samma sak som att ha en 5W olja vid 20°C.

Så varför är ni så rädda för 0W olja? Och om 0W inte ska användas, varför är då 5W olja vid varma dagar tillåtna? Då borde ni ju byta ut den mot 10W istället på varma sommardagar :-)

Nu är jag är ganska säker på att ni har hyffsad koll på att det är två helt separata viskositetsklasser (kall- respektive varmviskositet) och de har ingenting med varandra att göra.

Men rekommendationerna i tidigare inlägg gör mig lite tveksamt kring detta.

Det är ju varmviskositetsgraden som ni ska fokusera på, så varför denna rädsla för 0W oljor då jag trots allt känner på mig att ni besitter kunskap kring vad beteckningarna betyder?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M54 är nog i grunden inte superkinkig med vilken olja man använder om det är en sådan av god kvalitet och helst byter olja oftare än "longlife-intervallen".

Många M54 drar som nämnts en hel del olja och det verkar som att en vanlig orsak till detta är lågfriktionskolvringarna som kan koksa igen och då få för liten spänst och dålig tätning mot cylinderväggarna.

När jag försökt läsa in mig på vilken olja som då är mest lämplig verkar det finnas lite olika skolor - en som förespråkar olja med högre (tjockare) varmviskositet för att få tjockare oljefilm och mindre förbränd olja via cylinderväggar/kolvringarnas oförmåga att skrapa bort oljefilmen mot förbränningsutrymmet.

Den andra skolan säger en olja som är lite tunnare som då kan tränga in i kolvringarnas spår och ta med sig smutsen - dvs. göra rent, så att kolvringarna kan röra sig och flexa bättre och därigenom göra sitt jobb igen och täta/skrapa mot cylinderväggarna.

Vilket som är rätt vågar jag inte säga men min gamla E39:a 525i, drog en del olja när jag köpte den. Den var nog försummad servicemässigt då oljan var riktigt äcklig och oljefiltret (FRAM-filter) var helt kollapsat och supersladdrigt i pappret. Gjorde några "korta" oljebyten och kollade i filtret efter varje byte och där var det mycket gucka som hade formen av korta bitar som kunnat sitta i kolvringsspåren.
Den drog ändå en del olja även när jag använde 10W60-olja i den...

Sedan säger SAE-klassningen bara en del av sanningen då det handlar om klasser som har ett visst spann mätmässigt.
Som exempel kan man nämna att en av mina personliga favoritoljor; Aral SuperTronic 0W40 (som är en äkta helsyntetisk PAO-baserad olja med väldigt bra egenskaper) ligger väldigt nära att klassas som en 5W30-olja, dvs. mätvärdet för kallviskositeten ligger nära gränsen för SAE 5W och mätvärdet för varmviskositet ligger ganska nära gränsen för SAE 30.

Sedan får man tänka på att de flesta oljorna skjuvas ner något i molekylerna när de används/"slits" och då tappar lite i varmviskositet. En olja som ligger nära nedre gränsen för t ex. SAE 40 när den är ny, kan efter ett tag ha minskat i viskositet så den ligger i övre gränsvärdet för SAE 30...

Generellt är äkta helsyntetiska oljor (PAO och Estrar) mer stabila viskositetsmässigt (och i andra aspekter också) när de "slits" än mineraloljor.
Många oljor på marknaden som säljs som "helsyntetiska" är av typen högraffinerade hydrocrackade mineraloljor och de är förvisso mer stabila än enklare mineraloljor men inte lika stabila som äkta helsyntetiska dito.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att försöka svara TS:

Hur länge sedan är det oljan och filtret byttes?
Vad är det för fabrikat på oljefiltret?

Jag skulle börja med att kolla hur filtret ser ut och även oljans skick.
Är den väldigt skitig är risken stor att filtret är igensatt och oljan passerar via övertrycksventilen i filterhuset.
Ventilen kan även ha hängt sig pga. smuts eller annat...

Personligen använder jag enbart originalfilter (brukar vara Mann i BMW:s fall), Mann, Knecht-Mahle, Hengst eller Bosch.
Allt annat är ett lotteri i kvalitet och jag (och många med mig) har väldigt dålig erfarenhet av Fram-filter - de är usla i kvaliteten trots att de säljs som "premium"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
TR
42
TRYe46
320i E46 -03
Hur länge sedan är det oljan och filtret byttes?
Förra service gjordes 18/10-2020, sedan har oljan gått 12.500km

Vad är det för fabrikat på oljefiltret?
Bosch i alla dessa år.

TR
42
TRYe46
320i E46 -03
Kort uppdatering kring problemet:

* Hällt Castrol Engine Schampoo för att "rengöra" motor invändigt
* Ny olja, 0w30 Castrol Edge (hade denna olja hemma sedan tidigare)
* Ny oljefilter (Bosch)
* bytt oljefilterhus packning (finns inget läckage än så länge. Dock ser jag mer av olje läckage men det verkar komma längre upp, från ventilkåpspackning)
* inspekterat O-ringar i oljefiltret.
se #5: Länk
(OBS: dessa 0-ringar har aldrig bytts sedan 2004, dags att byta de?)

....och problemet kvarstår! Oljetrycket går ner i takt som oljetemp. går upp. Vid 100C i oljetemp faller oljetrycket till 0.4bar.

Nästa steg:
Prova att mäta oljetrycket med annan mekanisk oljetrycksmätare. Vill gärna utesluta ifall min visar fel! (köpte min från Amazon under 400kr)

P.s :
motorgång när bilen är KALL:

TR
42
TRYe46
320i E46 -03
Hej

Kort uppdatering kring problemet:

har bytt till ny olja, 5w40 Mannol Extreme
Ny oljefilter Mannfilter

och jag får följande oljetryck:

[Ny oljetryck --> ]Länk

Frågan är:
Är detta godtyckligt med tanke på de mil som motor har gått ?
Vågar man köra bilen ?

Om detta är ICKE godtyckligt, vad är nästa felsökning?

Tar gärna emot tips&tricks ....
TR
42
TRYe46
320i E46 -03
Ingen,?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, jag skulle vilja säga gränsfall... Men kan vara acceptabelt (men det beror lite på olika faktorer kring själva mätningen - se nedan).

Men utan att veta under vilka omständigheter oljetrycket mättes, så är alla mätvärden tyvärr helt värdelösa.

@TRYe46: Var motorn upp i dess normala arbetstemperatur (och gärna varit där en stund så även oljan kommit upp lite i temperatur)? Jag gissar det, då du mätte på detta sättet förut.

@TRYe46: Mättes detta oljetryck upp vid tomgång (typ runt 650-750 rpm)?
Eller låt mig omformulera frågan - exakt vilket varvtal mättes detta oljetryck?
Oljetrycket är vid låga varvtal ganska varvtalskänsligt, så ett 50 rpm för lågt varvtal kan ha stor impact på mätvärdet.

Det absolut lägsta (tillåtna) oljetrycket på tomgång är 0.5 bar / 7 psi.
Du ligger alltså på absoluta minimumgränsen.

Jag skulle dock vilja se vad som händer med oljetrycket när du ökar varvtalet (även här mäter man med väl driftsvarm motor).

Vid förhöjt varvtal så regleras oljetrycket till 4.0 bar / 59 psi, så du bör se att det rampar upp mot denna övre gräns relativt snabbt i takt med ökat varvtal.
Hej! Har exakt samma problem med min BMW även de en E46 från 03, har du lyckats hitta vad som är fel? Jag har letat i snart över 1 år både i motorn och på nätet men hittar inget fel….
TR
42
TRYe46
320i E46 -03
@Kevjoh03
Sen jag bytte till 5w40 Mannol olja har oljetrycket gått upp väldigt lite, jag ligger fortfarande på minimum gräns dvs 0.4 till 0.5!
När jag varvar upp bilen då sticker oljetrycket upp (minns inte exakta värdena) till godtyckliga värde. Bilen körs varje dag och inga flera "blinkande oljelampor" har inträffat i instrumentpanelen. Skulle jag få problemet igen så lär jag gissa på att slitna lager har gjort sitt efter 25.000 mil 😣
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.