AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
718

X5 Högt tryck kylsystem

Hej, jag har fått ett problem med att det byggs upp ett tryck i kylsystemet. Efter att jag låtit bilen stå i 24h efter kortare tur så pyser det och kylarvätska spottas ut när jag öppnar locket till expansionskärlet. Efter detta är nivån av kylarvätska över max.
Det gäller en X5 3.0SD 2008 med M57N2 motor.

Saker jag testat är ->
- Jag har dränerat kylsystemet och vaccumsugit, låtit stå och det ser ut som vacuumet inte påverkas.
- Jag har fyllt upp kylsystemet med vaccumpåfyllning följt av att låta elpumpen lufta systemet. Helt enligt BMWs dokument för påfyllning.
- Jag har kört upp för en brant kulle så brant att dragkroken nästan tog i marken, detta för att få över eventuell luft i kylaren.
- Jag har med 2 olika kit testat för CO2 förekomst i kylsystemet, inget visade något.
- Jag har bytt locket.
- Det sitter ny vattenpump och termostat på.
- Ingen olja syns till i kylvattnet som dränerats.
- Det luktar inte avgaser i expansionskärlet.
- Jag ser ingen vit rök komma ur avgassystemet.
- Det försvinner ingen kylarvätska.
- Det finns inga felkoder.

Tips på nästa steg tages tacksamt emot.
Hej.

Ingen direkt detaljkunskap om (BMW -) dieslar. Men finns det inte kylning vid turbon? Så att luft kan komma in vid någon otäthet där någonstans?

/Lennart
be
113
begell
X3 30e -20
Varför öppnar du explocket igen när du vet att ingen vätska har försvunnit vid tidigare försök? Vilket är problemet med ev kvarstående tryck?
Jag vet inget om aktuell motormodell men tänker på en skogstraktor med John Deere diesel som hade kryptiska kylarvätskeproblem. Efter mycket tänkande fann jag orsaken.
Fanns 2 lock, ett på kylaren och ett på expkärlet.
Något ljushuvud hade förväxlat locken så att det alltid fanns tryck i expkärlet!
Växlade locken och allt blev bra.
Kolla så evakueringsvägarna för övertryck är rätta.
F.ö. har bilen dieselvärmare med någon form av fördelningsfunktion, kanske med backventil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.