|
|
|
|---|---|
|
Jag tittar på vinterhjul till en BMW iX med leverans i vinter. Är i första hand intresserad av nordisk friktion men de paketalternativ BMW erbjuder är antingen med europeisk friktion eller dubb. Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter kring vinterhjul till BMW iX40 och iX50? Länk | |
|
Har ingen iX men väl en beställd iX3 kunde BMW erbjuda Nordiska dubbfria (ej RFT), Hakka 3 SUV, eftermarknad alltså. Men de var lite dyra tycker jag, ca 36' efter BMW CS rabatt så jag har istället beställt Hakka 5 SUV EV, nordisk dubbfri och ej RFT med passande fälg från Däck365. Dessa däck har också bättre testdata än Hakka 3. Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
|
Bor man inte i norr så ska man undvika Nokian Hakka. Väldigt mjuka när det är plusgrader. Jag rekommenderar Goodyear UltraGrip Ice2 eller Continental ContiVikingContact 7. Goodyears däck är stabilare på asfalt men lite sämre på is. Conti-däcket är bättre på is, ett mellanting mellan Goodyear och Nokian, där Nokian är bäst på is men ganska svajiga på asfalt. Jag har kört 3 vintrar på Goodyear-däcket med min Model S. Håller för en fjärde vinter också, trots att jag kör ganska mycket. Är väldigt nöjd med ljudnivå och uppträdande på alla underlag utom just blankis. Då får man passa sig lite. |
|
|
Som Verdi sa beror på vart man bor i vårt avlånga land. Bor också i söder och kan inte mer än rekomendera Goodyear UG Ice2. Valde till Soundcomfort och dom är riktigt tysta på vår 5-serie. Den snön och is vi har haft de senaste tre åren har inte varit några problem alls. /P-O |
|
|
Mitt val baserade sig på att de ska vara tysta och lättrullade. Att de är lite mjuka kan jag lätt leva med. Och RFT går självklart bort, så med dessa val blir det inte så mycket kvar att välja på. Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
|
Hej, kontakta Länk så kan du nog få tag på fälg och den typ av däck du vill ha. Dom har priser som slår det mesta och är väldigt kunniga. Bäst är att ringa och förklara vad man vill ha. Det man ska tänka på är belastningskoden, iX är en väldigt tung vagn. Jag hade inte velat åka på mellaneuropeiska däck. När jag körde pressbilen iX50 hade den mellaneuropeiska däck. Med medlemskap i Länk har du dessutom 10% rabatt där. Mvh Asken |
|
| Goodyear UltraGrip Ice2 är nordiskt, inte mellaneuropeiskt. :) | |
|
Ett råd i all välmening: Beställ snabbt! Bristen på vinterdäck kommer att begränsa urvalet och dra upp priserna ju längre fram på säsongen vi kommer. Nokian kommer till exempel bara att kunna leverera 30% av normal volym av vinterdäck till den Europeiska marknaden. Jag fick två offerter på vinterhjul till min I4 av min lokala däckshandlare för en och en halv vecka sedan. När jag skulle beställa igår fanns det bara två st Nokian Hakka R3 att få tag på hos leverantören. Oklart om det skulle komma in flera överhuvudtaget. Det blev fyra Nokian Hakka R5 istället - lite dyrare men inte sämre och de fanns att få tag på- ännu så länge. Och priset kunde man bara garantera för stunden - nästa vecka kan det ha gått upp... |
|
|
Men varför beställa hos däckhandlaren istället för på nätet? /Anders |
|
|
@Med känsla; Bekvämlighet! Den som inte har en egen gummiverkstad hemma måste hur som helst ta sig till en sådan för att få däcken monterade och hjulen balanserade. Jag har beställt däck på nätet tidigare och krabbat med transporter från postombudet till av onlinehandlaren rekommenderad däcksverkstad (drygt två mil upp i skogen för att ingen däckshandlare i stan vill befatta sig med onlinedäcken). Det kostar också tid och pengar. Jag får säkert betala lite mer nu, men däckfirman ligger tvärs över gatan från mitt jobb och har normalt konkurrenskraftiga priser. Och det är där jag förvarar däcken. Jämfört med BMW´s rekommenderade odubbade vinterhjul sparar jag hur som helst c:a 8 000:- SEK och får bra däck på en snyggare fälg. Det nöjer jag mig med. Dessutom lär näthandlarna leva under samma förutsättningar som gummiverkstäderna vad det gäller tillgång och prisutveckling på däcken. Så ovsett kanal- Beställ snabbt! |
|
|
Min lokala enmansverkstad är samarbetspartner med bythjul så jag brukar ange verkstadens adress som leveransadress. Är jättesmidigt. Har pratat med innehavaren och han har sagt att han inte kan konkurrera prismässigt. Dock ska han beställa en helt ny MB GLE hybrid för säkert en miljon så särskilt dåligt samvete tänker jag inte ha för att jag köper av bythjul istället. :) |
|
|
ja det är klart att bekvämlighet kostar oftast men som sagt det är inga problem att ange en annan leveransadress än sin egen och sen bara meddela däckverkstaden att det kommer en pall hjul till dem i mitt namn. De behöver inte ens vara någon form av partner. Sen är det ju lätt att se lagersaldo på nätet. Men givetvis skall man boka däck i tid, av flera orsaker. Men det lät lika i vintras och än så länge verkar det inte vara problem, iaf inte på friktion, mera på dubbdäck vad jag förstått. Dessutom i lite större och kanske ovanligare dimensioner. /Anders |
|
|
Tack för era svar. Det låter oroväckande med den bristande tillgången på däck i vinter. Det visade sig nu att ContiVikingContact 7 finns i rätt dimension för IX40 och IX50 genom BMW ÅF. Dimensionen saknas märkligt nog på Continentals hemsida. |
|
|
Länk /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.