|
|
|
|---|---|
| Hej alla, funderar lite hur ni brukar göra med oljebyte. Byter ni på hösten eller när säsongen börjar på våren? Gäller E60 M5 | |
| Hösten så slipper den fina maskinen stå över vintern med smuts i motorn. | |
|
Försöker alltid att byta motorolja och oljefilter sista dagen jag kör med bilen(M5 E39) innan avställningen på hösten. Brukar tvätta, göra oljeservice...sedan kör jag en sväng för att rensa skivorna/bromsarna från vatten, efter det in i garaget för påfyllning av rejält med tryck i däcken.Klart! :) Som sagt...aldrig bra att låta gammal olja ligga kvar "hela vintern" pga sura förbränningsrester etc Mvh Janne. |
|
| Nu vet jag inte om det har nån betydelse men bilen har ju knappt gått 50 mil denna säsong, så vette fan hur jag ska göra känns lite overkill att byta olja ;-) | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Med 50 körda mil hade inte jag bytt olja iallafall. |
|
Tja...det var ju inte mycket nej. Men att byta motorolja + filter är bilen kanske värd ändå? :) Se det som en julklapp till ögonstenen, sedan är det väl bland det billigaste du kan göra med/för den motorn. Slå ut den kostnaden så blir det inte mycket servicekostnader/dag och närmaste halvåret för att motorn ska "må bra" och att även du kan känna lugnet i vinter :) Mvh Janne. |
|
|
Jag hade inte heller bytt olja med så kort körning. Den står väl inne vintertid? Med 50 mil/år hade jag bytt vartannat år. |
|
|
Vartannat år räcker om du kör så lite och spelar ingen roll vår/höst. Körde 400 mil på 3år med min M6 e64 och bytte olja 1 gång. EB |
|
| Mm det blir nog så att jag hoppar över oljebytet i år, kan ju inte vara massor med "sura" förbränningsrester i oljan kan jag tycka. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.