|
|
|
|---|---|
|
Det börjar närma sig dags att skicka bilen till skroten. Nu när jag fått igång ABS så visar det sig att tanken måste läcka. Märkte det igår när tankmätaren misstänkt fort ramlade neråt och idag fyllde jag på nära 8 liter bensin från dunk. Står fortfarande på reserven. Jag antar att det här är slutet för biljäveln, men finns det någon som haft samma problem eller som kan ge en idé om hur man ska ta sig an det här problemet? Alternativt, ställe där man kan sälja delar för att sen gå till skrot? | |
|
Hej, Inte kul, men det går antagligen att fixa någorlunda lätt. Fast finns det inga synliga eller luktande tecken? Så att du säkert vet att det är tanken? En Z3 borde väl i normalfallet inte råka ut för rostproblem, men om det ändå skulle vara fallet, finns det hjälp, t ex: Länk Annars sök här på forumet, "bensintank" för fler tips. /Lennart |
|
|
Jag har lagt in kartong under bilen för att se var det kan tänkas läcka. Men en skum sak är att jag trots 8 liter påfyllt i tanken så rör sig inte tankmätaren. Jag börjar fundera på om det är mätaren som spökar. Men jag vet nog mer när jag går ut och kollar på kartongbitarna. |
|
|
Tanken rostar väl inte? Den är väl av plast? Jag hade testat att fylla typ 15 liter så du garanterat kommer över reservindikeringen. |
|
|
Precis! Kollade just på RealOEM och tanken är av plast! Antagligen ändå inte odödlig, men det finns ju anledning att kolla diverse annat. /Lennart |
|
|
Hade mina misstankar för några år sedan om eventuellt läckage, började därför söka på internationella forum. Av någon okänd anledning upphörde problemet. Först visade det sig att bensintanken är av plast och rostar ej. Men den är svår att få ut. Hela bakaxeln med tillbehör måste demonteras, det innebär även att avgassystem måste ut. Men ovanpå tanken finns ett antal slangar och burkar, kanisters, som skall ta hand om bensinångor och ventilera tanken. Det lär vara ganska vanligt att dessa slangar och dess anslutningar spricker och läcker. Mycket möjligt att det är problemet. |
|
|
Om det är ovansidan, hur kommer man åt den? Och om det är ovansidan, hur kan bensin läcka uppåt? Jag funderar på att fylla i ytterligare 10 liter från dunk, sen åka till mack och fylla fullt, och se om tankmätaren hänger med. Gör den inte det är det väl inte läckage? Jag såg för övrigt inget under bilen på kartongbitarna som indikerade läckage, men det kan ju vara så att det läcker bara under körning när det är visst tryck i slangarna från tank till motor? |
|
| Pumpen startar kort när du slår till tändningen. Sedan kör den så klart hela tiden när motorn är igång. Så då borde du se om det läcker. | |
| Ovansidan, jag tänkte mest att det skvalpar och luktar. Men att komma åt, då finns bara demontering som hjälper. | |
|
Bifogar bilder på en tank som är till salu, för att visa att det finns en hel del slangar Länk |
|
| Tack alla. Det känns som om jag blev lite hysterisk av alla motgångar. Jag fyllde dryga 10 liter från dunk och åkte sen till mack och fyllde fullt. Fick i ca 30 liter och mätaren gick i topp. Kan det vara så att mätaren bara hängde sig och inte ville gå upp om man bara fyllde fem liter i taget? | |
|
Hej, Det var ju skönt att det har ordnat sig. Grattis! :) Det är nog så att hela systemet - från sensorn i tanken till visaren i instrumentet - har en viss tröghet och att denna gör att fem liter inte syns direkt efter fyllning (men kanske efter att du startat och kört en liten bit så att bensinen får skvalpa). Dessutom kan ju det vara svårt att avläsa ett analogt instrument så noggrant. De fem literna skulle ju kunna ha gett ett litet ryck i nålen som du hade svårt att urskilja. Mätarna verkar för övrigt kunna ha en viss temperaturkänslighet, så när man (jag) parkerar en länge körd bil (både BMWn och Toyotan), visar nålen oftast på lite större mängd än när jag sedan kallstartar bilen nästa gång. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.