|
|
|
|---|---|
|
Tar mig friheten till en ny tråd i denna rätt oväsentliga fråga i dagens kristider men rent allmänt vad känner ni för att betala för Mineralvit eller gå på traditionella Alpinvit? Det gäller i detta fall till en I4 M50 men gäller i princip alla BMW-modeller valet finns till. /Anders | |
|
Bra fråga. Inte för att det har jättestor betydelse för valet men vad har vi för priser att ta hänsyn till? Visst kostar även alpinvit extra idag? Jag skulle nog hur som helst välja alpinvit eftersom jag tycker den färgen gör sig mycket bra på de flesta BMW-bilar. Om de kostade lika mycket skulle jag förmodligen välja mineralvit. Mvh Johan |
|
Buspelle |
Hade mineralvit på frugans X1a och tycker den är snyggare än alpinvit. Mer liv i färgen som dessutom ser bättre ut även när den blir lite skitig. Sedan kan man ju alltid säga att vitt är vitt och det kostar väl metallictillägget även för mineralvit om jag inte minns fel. |
|
Mineravit alla dagar i veckan. Alpinvit på en sådan dyr och exklusiv bil anser jag inte är "rätt" (högt subjektivt). Kan iofs ha med att göra att vi hade alpinvit på vår 116i samt att jag har betingat färgen med en leasingkampanj BMW hade för några år sedan på alpinvita 320d Xdrive. Har beställt min i4 med mineralvit men står fortfarande kluven till beslutet. Färgvalet på bilen är utmaning för mig. |
|
|
Mineralvit kostar 10 tkr och Alpinvit noll kr. /Anders |
|
| Mineralvit! Älskar vitmetallic. Råkar, ähum ha det på min nya. | |
|
Har du blivit med Tesla Löwet? Blir ju lite annan räckvidd än på Audin. Vad är det för årsmodell? En ny? |
|
|
Jag har ännu valt Mineralvit kan jag säga men funderade på om man antingen skall spara 10 tkr, vit som vit, eller lägga det på något annat, men bilen är nästintill fullspecad redan innan, så mest att spara in en slant. /Anders |
|
| Svart metallic passar väl i4:an bra annars? | |
| Svart är snyggt men en hemsk färg så fort bilen används utomhus. Min cab är svart, det är inte många minuter den är ren mellan tvättarna. | |
|
Nej vit har jag tänkt köra på, men eftersom jag inte behåller mina bilar så länge är det intressant att veta hur andra tänker när det gäller dessa båda vita kulörer. Svart har jag på min EQE och håller helt med Löwet. Lyckades i söndags parkera under några träd när vi var på fotboll och imorgon lär det bli Mr Cap... Har annars funderat på Portimao Blue och den här grå som jag tappat namnet på men vit ska den bli nu. Hade vit Tesla i två veckor :-) Svart är annars gångbart. Framförallt på bilar som X5. Där finns alltid köpare på svart. Har bokat en svart ID5 GTX, det får räcka då med svart. /Anders |
|
| @verdi: Ny M3 LR. Precis fått leverans. Och ja, det är sinnessjukt stor skillnad på räckvidd och förbrukning ;) | |
|
Spännande att höra vad du tycker Löwet! Men varför inte en Y Performance? Svårt att jämföra en E-tron 55 med M3P väl? Akta så du inte blir åksjuk :-))) Men E-tron och IX40 har väldigt dålig räckvidd båda. På EQE är det typ 20 mil ytterligare, minst. Annars tror jag den här modellen Länk blir populär. Enda på marknaden i den storleken, mig veterligen och här får ni plats med familjen med barn, hundar och bagage och går på el :-) vad kan man mera önska sig? Design? *haha* Kanske beställer en i spekulation. /Anders |
|
|
Jag valde bort Model Y 90% av utseendeskäl. Jag tycker den är rent utsagt gräslig. Spelade ingen roll att den egentligen är modellen jag behöver rent rationellt. Model 3 är lite för liten och opraktisk med sedanluckan bak. De övriga 10% var att jag var lite rädd för fjädringskomfort och ljudnivå eftersom Tesla har fått så mycket kritik för det och Model Y ska vara sämst i programmet enligt "folk". I verkligheten är inte ljudnivån särskilt hemsk på M3 och fjädringen är hård men trevlig så jag borde inte lyssnat så noga på "folk". Skulle säga att det åtminstone i M3 ligger på nivån med en helt vanlig BMW 3-serie eller Audi A4. Förstås bullrigare än en e-tron, det går inte komma ifrån. Min granne har en MY och jag upplever den som "hoppig" men det skulle nog gå att vänja sig vid komforten. Men utseendet är ju kvar ;) |
|
|
Men Löwet, en Y Performance har riktigt bra fjädring skulle jag säga. Den var ungefär som att köra en BMW med M-sport och ljudnivån var också helt okay. Det som var sämst tycker jag var att vänja sig vid skärmen och sen var man hittar olika som ventilation mm. Ljudsystemet var helt okay också. Jag skulle säga att det var mycket bil för pengarna och med 21" och de svarta inslagen som är på Performance såg den helt okay ut. Då tycker jag ex vis att en X4 eller nån Audi med liknande kaross som X4 är betydligt fulare. Men som sagt fjädringen på YP var bra skulle jag säga men jag tror att den verkar vara betydligt sämre på övriga Y modeller. Jag var iaf väldigt positivt överraskad över bilen, även vad avser byggkvaliteten. De byggs ju på Giga Factory i Berlin. Jag skulle till och med kunna tänka mig att köpa en igen. Sålde den enbart eftersom man fick så väldigt bra betalt i somras. /Anders |
|
|
Löwet, det kan vara värt att gå ner i lufttryck i däcken om du vill förbättra komforten i Model 3 LR. Det beror i och för sig vilken hjulstorlek du har. Jag har 18 tum och kör med 2,6-2,7 bar och det är skönare än 3,0 bar. Jag har inga problem med däckslitage och eventuell förbrukningsskillnad är försumbar. Har du större hjul är det kanske inte lika lockande att gå ner så lågt i lufttryck. |
|
| Lustigt, jag tycker Y är helt ok, nästan snygg. Men 3 är ful. | |
|
Jag hämtade en Model 3 Performance i fredags som jag sen sålde direkt till Riddermark i går. Jag blev åksjuk så fort jag körde den, det är det Anders har lite roligt åt. :-) Helt sjukt. Aldrig varit med om det sen jag körde min M2 alldeles för hårt på en kringelikrokväg ute i skogen för 6 år sen. Gaspedalen var väldigt aggressivt mappad, bromspedalen var stum på nåt konstigt vis och ratten är väldigt direkt. Plus att regenereringen var mycket kraftigare än på min Model S. Jag gillar helt klart Y Performance mycket mer. Snyggare, bekvämare och lugnare. Men det bygger lite på att det är en vit performance för min del. Såg en grå LR på jobbparkeringen och den såg mycket tråkigare ut. Provkörde Model 3 Long Range för några veckor sen. Den framkallade inte samma åksjuka. Däremot är den lite svajigare. Performance-modellerna av 3 och P ligger mycket jämnare i kurvorna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.