|
|
|
|---|---|
|
Hej! Beslutade att köpa en jättefin f36 428x drive som gått ca 13k mil. Bilen har nästan all utrustning som går att välja, är i nästintill mint condition. Carbon svart med M sport, taklucka, H&K, skinn, comfort paket, ljuspaket, infällbar dragkrok, osvosv.. Endast en tidigare ägare min granne (äldre kvinna) som tagit väldigt bra hand om bilen. ...men eftersom den är av de tidigare modellerna, så har den problemmotorn N20B20 i sig. När bilen hade gått 5000 mil så byttes motorn 2018 till en HELT NY motor i försäkringsärende. Då jag är sugen på att steg 1a bilen hos Schmiedmann, som sagt efter tittat på bilen att den inte borde ha några bekymmer med steg 1 med tanke på hur skicket är på bilen, är jag ändå rädd för ytterligare ett motorhaveri. Jag tänker ändå att BMW rimligen borde åtgärdat problemet med de första åren av N20B20 och eftersom denna motorn blev utbytt till en helt ny, och inte begagnad, att den borde klara av en steg 1. Försökt fråga BMW & Schmiedmann om de vet om BMW fixat problemen som fanns i de tidigare N20B20, men ingen tycks ha ett ordentligt svar på frågan. Är det någon här inne som vet? | |
|
Om det i ena vågskålen ligger en fabriksny motor som fungerar utmärkt i 7 k mil och antagligen gör det i 14 k mil till(om den får rätt service och körs vettigt) och i andra vågskålen nån okänd slags trimchip som bygger på att ändra tändkurvor och öka soppatrycket för det är så dom arbetar som resulterar i mer belastning inne och ute i motorn och därmed risk för ökat slitage så är risken din. En ny motor är inte billig. Även om vi inte vet om det håller eller inte men det finns många som trimmar och låter ägare 3 4 eller 5 ta smällen. Köp en starkare motor som tål effekten designad från fabrik med en livslängd man inte behöver oroa sig för som i denna tråden. Mina fem öre:) Lycka till! Asken |
|
| Tittar själv lite på 428 alt 430. Det största problemet med N20 är kamkedjan. Denna åtgärdadas vid årskiftet tilll 2015. Den nya motorn bör därför inte ha detta fel. Info hittas här: Länk | |
|
Om du kontaktar BMW, bör de kunna ta fram fakturan för motorbytet och där se exakt art.nr. på utbytesmotorn - då kan du kolla om den är "uppgraderad" genom att jämföra med art.nr. i realoem.com (om inte BMW kan/vill säga om den är uppgraderad). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hittat artikelnumret på den nya motorn: 11002420311 Exch. short engine På realOEM så står det att den tillverkats från 2011, men f36 är inte någpn av de angivna modellerna. När jag slår 7 sista på mitt vin D411204 Så ser jag ett annat nummer för: Exch. short engine 11002420303 Är den då kanske uppgraderad? |
|
|
Provade att ta en exempel BMW nu från 2016 Länk sista 7 från vin numret på den bilen: GK17716 Och jag får fram samma Exch. short engine 11002420303 som min kaross. Så jag tittar nog på fel ställe.. |
|
| 11002420303 och 11002420311 är båda N20B20. Artikelnr 311 bör vara en senare variant av denna. | |
|
Jag kikar på att köpa en 428 och har försökt läsa på kring motorproblemen. På länken ovan står det ju att alla motorer som är tillverkade innan årsskiftet 2015 har ökad risk för problem med kamkedjan. Hur ska man tänka här. Välja bort den modellen helt eller kan man lista ut om just den enskilda motorn som sitter i bilen man köper har problem? Eller kommer problemet helt enkelt tids nog oavsett vad man gör? |
|
|
Jag skulle undersöka bilens historik och se om den haft ett motorbyte gjort. De flesta blev bytta, men sen kanske det finns några extremt pedantiska ägare som tagit hand om bilen mycket väl - och förlängt livslängden på den "dåliga" motorn, så att den senare går sönder när varken försäkring eller garanti täcker det. Så undvik helt, eller kolla om motorbyte är gjort. På de två modeller jag tittade på, så hade båda bilarna haft motorbyte till den nyare motorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.