AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.236

mera motorljud

Visa användare
472
w9816
D7 -??
efter byte av kam + vippor + lyftare på min 318 M40 så var det dags för uppstart i går kväll, man blev lite sur när den tickar i nån lyftare trots nya grejer...hur hittar man lättast vilken den är, vill ju inte byta alla igen? Är det möjligt att hitta med avmonterad ventilkåpa om man drar runt motorn för hand och kollar lyftarna en i taget efter glapp, eller är det bara när man startat motorn som nån inte hänger med? Erfarenheter och tips efterlyses!
Tickar den helatiden eller bara vid kallstart? Vid kallstart är det normalt innan oljan börjat smörja runt.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Hela tiden!
Vilken sorts olja använder Du? Enligt egen erfarenhet blev min fd 318iS-88 befriad från det pinsamt tickande ljudet då jag började använda Castrol GTX3 15W-40. Problemet brukar bestå av att oljetrycket inte är tillräckligt för att justera lyftarna korrekt. Min bil började ticka när den blev varm i motorn (och oljan blev mer flyktig). Personligen tror jag inte att ventillyftarna kan slitas ut. Blå eventuellt rent de som sitter i motorn så att det inte finns smutspartiklar som täpper till kanalerna i dem.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Valvoline SynPower 0W-40. Jag är också inne på det här med oljekvalitet/tryck, måste testa lite...
Å andra sidan så var det aldrig några problem med min 316 med samma olja!
Bj
143
Bjarne
525i -91
Efter mitt förra oljebyte för ca en månad sedan började min 318 -89 att ticka mer än den gjort tidigare, oljan var OKQ8 Extra Plus. Jag frågade en mek på en BMW-verkstad och han sa att man kunde använda en vanlig mineralolja i så pass gamla bilar men han rekommenderade inte OKQ8:s olja.Bytte igår till Castrol Multi 10-30 och då blev den markant tystare. Så det verkar vara stor skillnad på vilken olja man använder.
Var köpte du delarna? Böt du alla lyftare?
"John Drake"
Bjarne: Intressant det du nämner om Ok/Q8 Olja
Körde innan med deras bästa Syntetolja..Vid det senaste
Motoroljebytet bytte jag till Mobil:1 5:50 Nu låter motorn Ganska normalt (tickar mkt lite)
Innan bytet från Ok/Q8 Oljan...Lät den som en Diesel...
Samma vikositet på Oljorna...samt båda helsyntet..?

John Drake....
capone
jag har alltid kört med okq8 extra plus på min 320i 84. spridarna tickar lite grann... i övrigt "känns" det som en bra olja...

några åsikter om detta.. dunderar på att byta till castrol delsyntetiskt....
Bj
143
Bjarne
525i -91
John Drake: Tydligen skiljer det på oljor trots samma viskositet. Det verkar också som att M40 motorn med hydrauliska ventillyftare är känslig för vilken olja som åstadkommer minst oljud, man får helt enkelt prova sig fram tills man är nöjd.

Bjarne
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Slöarton: jag köpte delarna via en ex-BMW-handlare, de var inte original men av tysk tillverkning, minns inte märket. Och ja, jag bytte alla lyftare. Prövade med att hälla i en burk STP oljetillsats i går kväll, motorn blev tystare men fortfarande inte bra. (Normalt har jag ingen tilltro till alla möjliga mirakelmedel, men vad gör man....)
Skall ta av ventilkåpan efter jobbet å kika litet.
faithless
är du säker på att det inte är en spridare som spökar???

tjikitikaj
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Faithless: nej, säker är jag inte. Jag lyfte ventilkåpan i går kväll å kollade alla lyftare och vippor, allt såg fint ut, inget glapp ngnstans, men det hade jag väl inte riktigt väntat mig heller. Men jag tycker att det är lite VÄL mycket ljud för att vara en spridare...men om inget annat hjälper så har jag en extra uppsättning att pröva med. Jäklar, fick en kille intresserad av att köpa bilen också, men han har inte hört hur motorn låter nu...jag måste få det fixat!
Visa användare
472
w9816
D7 -??
OK, så i går kväll lyfte jag ur kammen igen, bytte ALLA lyftare, monterade allt igen och startade. Svordomarna ekade i garaget när motorn fortfarande lät tick-tick-tick....nu har jag bytt lyftare, spridare, prövat med tre olika oljor, STP oil treatment....får snart totalt nervsläpp.
Hur stor betydelse har oljetrycket för lyftarnas funktion? Tänkte som nästa steg se om det alls är någe tryck i motorn. Sen vet jag inte...har ingen lust att föra bilen till BMW verkstan heller, det lär ju kosta mig en del...men snart har jag inget val...
Om det inte är en NY kam du satt i, utan en omslipad så kan det knacka.. det brukar lösas med att man förlänger lyftaren med brickor..
Visa användare
472
w9816
D7 -??
det är en ny kam, MEN det är en Crane...kanske inte världens bästa, men bascirkeln är samma som på original, det har jag kollat. Kollade förresten oljetrycket i går också, ca 3 bar på tomgång, fullt tillräckligt. Jag är på gränsen till att ge upp och låssas som ingenting när kompisarna frågar om jag bytt till deisel.
Till w9816: kan du beskriva hur man byter kam själv.. funderar på att göra jobbet själv.. för min bmw mek vill ha 2500:- för jobbet. Lite dyrt tycker jag./Tackar på förhand
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Slöarton, här en kort beskrivning, jag hoppas att jag inte glömt nåt viktigt...jag tar inget ansvar i så fall! :-) Är det nån som har nåt att kommentera så shoot! Lycka till
Ta bort ventilkåpan och vrid runt motorn tills kammarna på cylinder ett (längst fram) pekar snett uppåt, en till höger å en till vänster.
I den bakre “flänsen” på motorblocket finns ett hål där man nu kan sticka in en lämplig tapp, t ex en borr (minns inte vilken storlek) för att låsa motorn med cylinder nr 1 i övre dödläge.
Demontera fläktkåpa, fläkt, remskivor på vattenpump och vevaxel, strömfördelare, kåpor över kamrem.
Släpp spännaren för kamremmen och ta bort remmen. Ta bort drevet på kamaxeln.
Ta loss oljeröret till kamaxeln.
Släpp efter på muttrarna till kamaxelns lageröverfall lite i taget tills kamaxeln är “lös”. Lyft bort lageröverfall och kamaxel, vipparmar och tryckbrickorna som ligger på ventilskaften.
Ta ut lyftarna om du skall byta dem och montera nya (ta bort plastringen som sitter runt de nya lyftarna).
Montera nya tryckbrickor och vipparmar. Smörj allting med monteringsfettet som du fått med kamaxeln, har du inget sånt så använd molybdensulfid. Smörj lagerytorna i lagerbockarna och sätt den nya kamaxeln med ny axeltätning (välsmord) på plats med kammarna i rätt position. Kolla så att axeltätningen inte hamnar snett. Montera lageröverfallen, observera att de är märkta 1-2-3-4-5. Dra lageröverfallens muttrar jämnt och stegvis tills alla överfall “bottnar”. Muttrarna dras till 10 Nm. Montera oljeröret till kammen.
Kontrollera kamremsspännaren och de andra remhjulen, är lagren ok?
Justera kamaxeln genom att lägga t ex en kort stållinjal över “fyrkanten” på kamaxeln och med ett skjutmått mäta avståndet från linjalen ner till tätningsytan för ventilkåpan på topplocket. Avståndet skall vara lika på båda sidor. Montera kamaxeldrevet och remmen, kilspåret i kamdrevet är rätt glappt men det är normalt. Spänn remmen en aning men dra inte fast kamdrevet ännu. Kontrollera ännu en gång att kamaxeln är rätt justerad och att cylinder ett fortfarande är i ÖD (tappen i svänghjulet). Spänn fast kamaxeldrevet, 65 Nm. Spänn kamremmen slutgiltigt, men inte för tajt, då tjuter den. (men inte för löst heller….) Ta bort tappen från svänghjulet ovh dra runt motorn för hand några varv. Är du osäker, kolla justeringen igen. Montera kåpor för kamrem, fördelare, remskivor, fläkt osv men inte ventilkåpan ännu. Lossa tändkabeln från tändspolen och jorda den, ta ur säkringen till bränslepumpen. Dra runt motorn med startmotorn (du har väl inte kvar tappen i svänghjulet) och kontrollera att du får oljetryck och att det kommer olja ur alla hål i oljeröret till kammen. (du har väl bytt olja) Montera ventilkåpa(med ny tätning), koppla tändspolen, säkringen till bensinpumpen. Starta motorn. Delade meningar finns om inkörning av kamaxeln men jag brukar köra några minuter på 2-3000 varv. Stoppa motorn och kolla så att det inte läcker olja någonstans.
Oh jisses! Få se om jag orkar ge mig på det nu till helgen, lät inte allt för smidigt. Tackar för tiden o orken för det lååånga svaret.
Ra
27
Rackig
325i-88
Nu blir det till att byta olja i min bil ser jag,köpte Ok/Q8:s olja och bilen tickar nåt helt otroligt.....Tickande = skapligt irriterande!!!!
Gl
16
Glenn K
520d Touring -10
Hmm, lustigt med OKQ8 oljan.
Har precis samma erfarenheter när det gäller den oljan.

Högt motor tickande & missljud från bl.a. vanos enheten.
efter oljebytet med OKQ8 oljan kom missljuden tillbaka efter en kort tid.

Det retade mig som f-n och kollade därför upp den rekommenderade oljan enligt BMW.

Köpte den Castrol oljan som de använder vid servicen på BMW och märkte en MARKANT skillnad......
dessutom var motorn tyst nästan 1500 mil

(Är varken sponsrad av Castrol eller har nått emot OKQ8)

Men tappens olja suger.......

Kör som fan!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.