AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
982

Bromsbeläggbyte service mil rasade plötsligt

Hej,

Hade igår 2300 mil kvar till nästa service - byte av bromsbelägg fram.
Imorse när jag startade bilen var det 480 mil.

Efter bilen stått 2h 230 mil.

Vill inte riskera missa service och få gult i boken. Kan jag göra något i väntan på servicetid?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen nöttes andra (sista) kretsen av i bromsbeläggets slitagevarnare - den har två kretsar och jobbar med en logaritm. Har för mig att den börjar räkna ner från 500 mil när sista kretsen är utlöst.

Fram till dess går den på en logaritm som ska försöka estimera hur stort slitaget är från någon teoretisk förprogrammerad formel.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ok, vet du / eller någon annan om det blir gult / rött i service datorn om man är sen att byta? Tänker att den rasade 250 mil på 2h, imorgon kan det ligga minus..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej det blir inte gult eller rött i i-drive - det är enbart en varningsfunktion så du inte kör ner beläggen tills det blir metall mot metall...inget som påverkar bilens senare leverne som ett uteblivet oljebyte t ex.

Byte av belägg och skivor loggas inte i "serviceboken", likaså loggas inte byte av däck... ;)

Det är rätt lätt att själv inspektera tjockleken på beläggen - skruva av hjulet och ta insexnycklar - ta t ex. en 3mm insexnyckel och försök föra in den mellan beläggets bakplatta (stålplattan på belägget) och bromsskivans friktionsyta. Går den in utan problem - gör om det med 4mm nyckeln osv. när det är precis att nyckeln går in mellan skiva och belägg har du hittat tjockleken på belägget.

Dock har det förfarandet en viss begränsning - det mäter bara yttre beläggets tjocklek...

Den elektroniska funktionen för att varna för bromsbeläggens slitage är inte särskilt tillförlitlig, utan logaritmen är oftast extremt negativ i sin förutsägelse kring hur långt man kan köra med beläggen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svar! 👍
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.