AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.375

Passar en fälg från en 530 xi 2008 på min 130i 2005?

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt.

E60/E61 har ett typiskt ET på 20 (de bredaste fälgarna har dock ET på 32).
E60/E61 LCI däremot har ett typiskt ET på 43 (de bredaste fälgarna har dock ET på 55).

Samma skillnad mellan non-iX och iX fanns även på bland annat E30 och E34 (och kanske några fler).

Fast när jag köper fälgar är jag helt ointresserad av säljarens uppgifter om vilket fordon de suttit, vad de passar till eller vilka mått de har. Informationen är i nästan alla fall ändåså inkomplett eller har fel i sig.
Jag ber istället snällt om en bild på det sjusiffriga reservdelsnummer som finns ingjutet (och brukar få riktigt bra bilder) och säger att jag tar det härifrån. Då är det upp till mig att kolla varenda detalj och jag har även full kontroll över uppgifterna.

Generellt sett så är fälgens bredd ett direkt resultat av vilka däckdimensioner du planerar använda och är inget man i normala fall funderar något på. Fälgens bredd ska matcha däckbredden (finns dock visst svängrum), men här finns inte mycket att fundera på i ordinarie fall (då man aldrig ändåså är så nära marginalerna att fälgkanten/däcksidan skulle ta om den breddas med 6.35 mm åt båda sidor - dvs om du går upp en halv tum i bredd) och biltillverkaren erbjuder ju olika uppsättningar och alternativ där ET och fälgbredd redan tagits fram som en fungerande kombination.

E87 130i erbjuds väl från BMW med 7.5x18" där fram och 8.0x18" där bak - eller hur? En sådan konfiguration borde ju ha extra utrymme på 6.35 mm åt var sida om fälgen, så 8.0" och 8.5" borde fungera utan problem - precis som du nämner. Och en halv tum åt ena eller andra hållet från vad BMW erbjuder brukar i princip alltid fungera.

Ta exempelvis om jag ska köpa fälg och däck till min E87.
Jag ska ha en square setup på denna! Ok...
Jag ska ha 205/50R17 däck! Ok...
Då ska ET vara 47! Enkelt!
Och med 205 däck så är det lämpligt att fälgen ska vara 7" (och det är även vad BMW erbjuder)! Enkelt!
Så man bara swoshar iväg och fixar 17" ET47 med 205/50R17 och kastar dit :-)

BMW har redan matchat ET och fälgbredd i sina kombinationer.

Men går man däremot utanför de föreslagna kombinationerna så måste man precis som du säger ha koll på alla tre mått (däckdimensioner, fälgens ET och fälgens bredd). Men går man utanför zonen så ska man ha tillräckliga kunskaper att göra detta (eller är iallafall medveten om att man måste göra det och gör det exempelvis på forum som detta)!
Går man utanför zonen så måste man dock vara beredd att spendera lite extra tid på att fördjupa sig lite mer inom vissa ämnen samt att lägga lite extra tid på research och annat. Många är lite rastlösa och orkar inte göra detta, men man måste göra det. Vad man får tillbaka (förutom den extra kunskapen som man sedan alltid har med sig) är att man kan få det lite sådär exakt som man själv vill - Isåkare här är ett bra exempel! :-)

Men vänta nu... Har jag trampat i rävsaxen? Visst tusan har 130i (både E87 och E87 LCI och nog även E81) 330 mm bromsskivor, eller minnas jag fel?

Jag har för mig detta då jag tittade på dessa dimensioner i samband med uppgradering av bromsar på min E30.

Ok, dags att flärpa upp ETK (även om det är vissa fel där ibland).

ETK säger 330
Länk

Brembo säger också 330
Länk

Ja, alltså... Där bak har du 300 mm bromsskivor, det stämmer.
Men där fram har du 330 mm såvitt jag kan se.

Men nu snackar vi överkurs om du ska ha 17" där fram och 16" där bak :-)

Det blir ju en "negativ Porsche", exempelvis fick ju 992 911 GT3 20" där fram och 21" där bak :-)
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Mycket sent svar till Slangen på detta.
Jag var lite undrande om min 130 verkligen hade 330 mm skivor, anledningen är att man nästan får in handen mellan ok och fälj (BMW originalfäljar till E9X 17", vet ej modell)
På min tidigare 330 med 194 Dobbeleker 17" som ju oxå hade 330 mm skivor, var det några mm mellan ok och fälj.

Mätte skivorna nu på 130in när jag bytte däck, och det är som sagt 330 mm, så troligtvis skiljer sig fäljarna i utformning.
Si
47
Simmme
Bmw X4 M40i f26
Jag vet faktiskt inte om det skiljer sig, den fälgen hade ET43 iaf. Nu sitter det dock nya fälgar och däck på som passade klockrent. Förstår hur du menar med att ET inte är det enda som påverkar utan fälgens bredd också. I fallet med den först tänkt fälgen med däck så testade vi att montera men det var inte mycket plats kvar upp till skärmen, så minsta lilla gupp hade sannolikt gjort så att däcket skrapat i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.