|
|
|
|---|---|
|
Kanske är en för svår teknisk fråga men tror det finns några riktigt tekniskt kunniga som vet detta för jag har en E92:a fyran på 170 och den drar som lägst bara 0,6 på platt landsväg om man kör lugnt i 80-90 och knappt rör gasen 0,75-0,8 blandad körning men i stadskörning trots att motorn och alla oljor är varmkörda innan drar den det dubbla enorma 1,2-1,3 men detta är helt i sin ordning men har alltid undrat varför? och hur tänkte Bmw:s motorgenier för det måste ju bara spruta bensin till motorn trots att jag kör lugnt mellan alla start och stopp och knappt rör gasen men de två bensinpumparna måste vara inställda genom datorn att spruta lika mycket bensin som det krävs om man blåser järnet i 180-200 knyck och hur kan all denna bensinen förbrännas när man kör så sakta och många start och stopp?? Kör jag bara i stan en timme kan jag se hur bensinmätaren sjunker rätt snabbt och misstänker förbrukningen kan vara ända uppåt 1,5 liter per km inte per mil när det är kuperat dessutom som en gammal törstig amerikansk V8 | |
| Inte så konstigt faktiskt, ren fysik. Det krävs mer energi att accelerera än att hålla jämn fart, dvs alla starter eller accelerationer, oavsett hur liten den är, kväver ett visst arbete för att få den i rullning. När bilen sen rullar har den energin övergått till rörelseenergi och det behövs inte lika mycket energi för att hålla den i jämn hastighet. I detta läget är det luftmotstånd/friktionskrafter som bromsar in bilen vilket gör att ju fortare du kör desto mer motstånd finns varpå energibehovet = bränsleförbrukningen ökar. | |
|
Begreppet "stadstrafik" är enormt flexibelt! Ponera att du tillbringar lång tid i stillastående bilköer - då blir förbrukningen per körd km oändligt hög! Du bränner soppa men kommer ingenstans... Sedan är det som nämnts alla accelerationer efter bromsning och stopp som stjäl oerhört mycket energi. Ett tankeexperiment är att fundera på hur lång tid "stadskörningen" tar och sedan omvandla den tiden till hur långt du kommer vid landsvägskörning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om din bil drar 15 l/milen i stadskörning kan det inte vara fråga om speciellt mycket körning....... Vad har du för snittförbrukning och medelhastighet enligt färddatorn när du kör i stan? |
|
| Hur mäter du dina siffror? Genom färddatorn, pumpen eller genom att titta på momentförbrukaren? | |
|
Det är mestadels gymnasiefysik: att hålla bilen rullande kräver i princip bara att du övervinner rull- och vindmotstånd medan om du accelerar så ska du öka rörelse-energin på omkring 1500 kg bil. Fysikaliskt är det stor skillnad. Släpp gasen och rulla i friläge tills du står stilla så får du en bild av hur mycket energi som en bil i fart har och för att komma dit har du fått bränna en hel del soppa. Bromsar du och gasar igen går samma mängd soppa för att få upp bilen i fart igen. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Jovisst krävs det såklart soppa och starta och få den enormt tunga E92:an på över 1400 kg(!!!) i rullning men detta är ju inget nytt utan det nya är att en så här pass liten modern aluminiummotor med alla oräkneliga elektriska delar och hela två bensinpumpar drar 1,3 på tomgång varmkörd motor dessutom och lugn stadskörning med mycket start och stopp och lite uppförsbackar drar ca tio liter på en timme är helt vansinnigt för ta som exempel min Kadett Gsi -87:a också med tvålitersmotor, 8 ventilare och bara 115 hästar axade ungefär samma som den här, var lågväxlad och råstark i motorn så den gjorde lite drygt 200 och drog aldrig över litern milen det var omöjligt då blir man jävligt besviken när en Bmw 09:a sprutar soppa som en högtryckstvätt och all denna bensinen som jag hoppas förbränns skapar ju en jäkla massa sotavlagringar min teori är att Bmw gubbarna i sin jakt på att få ner förbrukningen så lågt som till 0,6 inte klarade av att lösa ekvationen med den enorma förbrukningen på tomgång och lugn start och stoppkörning ett annat bevis för detta är att så fort man kör uppför en lång backe drar den nåt djävulskt med andra ord så fort den tvingas anstränga sig blir den törstig som en elefant och häst i öknen | |
|
Grelle: Nä har inte gjort det glömmer bort det varje gång jag är i stan blir inte så ofta tack och lov men jag körde runt lugnt runt i stan i ca en timme för ett tag sedan inga hårda gaspådrag alls och såg på mätaren att visaren gått ner två streck det är ca 5 liter mellan de tror jag eller kanske ännu mer det är ju som de gamla amerikanska V8:orna med virvel i tanken... hahaha... Då undrar man ju vad en treliters och femliters motor av de nyare "miljömotorerna" drar för samma körning?? tror inte de drar så mycket mer om ens nåt mer än min med enorma tio liter på en timmes lugn stadskörning vilket är helt jävla sanslöst mycket men svaret på varför vet nog inte så många detta håller Bmw tyst om såklart tror tyvärr inte heller det går att ställa om datorn och optimera förbrukningen heller för då går nog motorn dåligt istället eller mycket sämre prestanda |
|
|
Alla BMW bensinare är optimerade för Autobahn 130+ Även dieslarna så klart. Har kört i Tyskland (tysk bensin) i farter mellan 120-220 med förbrukning 0,87. BMW 530 LCI 272 hk aut. |
|
|
Nä inga bilar är "Optimerade för 130+"...alla är optimerade för WLTP. Hur man kommer fram till att motorn drar 1,3 på tomgång är onekligen en obesvarad gåta....eller du mäter kanske per timme? Annars borde förbrukningen per mil vara oändligt stor på tomgång... |
|
|
Tja, E90-modellserien är nästan 20 år gammal och rejält mycket tyngre än gamla Oplar från 80-talet...minns dessa Oplar med viss avsmak då de var extremt burkiga och andades enkel teknik och dålig kvalitet. Den dåliga säkerheten ska vi inte ens tala om...det är nog få personer som skulle vilja ha bilar av den typen idag! Jag tror du har en för optimistisk syn på vad bilen bör dra i "stadstrafik" och begreppet är som sagt mer töjbart än ett gummiband - det du menar med stadstrafik är inte samma sak som vad någon annan menar med samma begrepp. Min egen erfarenhet säger att kortkörningar i "stadstrafik" gör att förbrukningen drar iväg rejält, men att det är helt meningslöst att försöka göra mätningar på exakt hur mycket den då drar - variablerna är för många och ändras varje gång man kör "stadstrafik". Och som jag skrev tidigare - står bilen still med motorn igång, finns det ingen övre gräns för hur mycket som den drar per kilometer eller mil....då är förbrukningen oändligt hög om du ställer det i relation till körd sträcka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska3: Vad är WLTP? Och angående förbrukningen på tomgång sa en på Bilia detta när jag påtalade den enorma bensinförbrukningen för en så här pass liten motor och färddatorn visade ungefär detsamma när jag testade och nollställa den och stod på tomgång några minuter mätaren i färddatorn visar faktiskt väldigt nära den hemska sanningen för det har alltid stämt exakt vid varje tankning med vad jag räknat ut antal mil/antal liter full tankad Han på Bilia bekräftade också att den väldigt höga förbrukningen vid mycket start och stopp körning men visste inte varför och höll med mig om att det är väldigt konstigt att det är sådan enorm skillnad i förbrukningen från 0,6-1,3 och blir man stående i köer och rödljus många gånger och långa stunder varje gång skjuter det iväg nåt djävulskt som en virvel i plasttankarna av alla bilar jag haft så var inte ens min gamla 520 -79 så här utan den enda bilen jag haft som är i närheten av sån hög förbrukning är min gamla Sierra V6 automat -86 vet ni som kanske har mycket erfarenhet av olika Bmw och även andra bilmärken om ni känner igen detta från nån annan bil? JohanB: Vad tror du är anledningen till att mina förra E46:a 320 -99 aldrig drog över 1,1 vid samma körning som jag beskrivit och kör med E92.an? den låg mellan 0,7-1,1 inte ens på tomgång drog den så mycket som 1,3 och dessutom gammal tung gjutjärnssexa Annars vad tror ni om mina teorier att det kanske beror på att den är såld i hemlandet och importerad? Tror inte det själv men man vet aldrig Eller att det är två bensinpumpar av någon konstig anledning? Vet någon varför det är två?? Finns ju några konstiga spejsdelar som man undrar vad de gör för nytta som differenstryckgivare till exempel som tickar några gånger per år så man tror det är kamkedjan som är slapp men den lilla plastgrejen ska ticka några gånger per år varför vet jag inte tacksam för svar om någon vet |
|
|
Ander2007: Ja du kan ha en poäng i detta för min drar inte speciellt mycket de få gånger jag kunnat blåsa på ungefär som din 0,8-0,9 och det råder nog ingen tvekan om att även min lilla tvåliters caféracer/pizzaracer är en landsvägskryssare men samtidigt drar den djävulskt med soppa när det är kuperat och i långa uppförsbackar drar den 1,2-1,3 och för att få den att bara dra runt 0,6 måste det vara platt och får knappt röra gasen bara glida fram i 80-90 det är enda körsättet för att komma ner så lågt minns den enorma skillnaden när jag körde till Österrike mellan motorvägen och Autobahn och de härliga slingrande branta vägarna i bergen det den hade dragit hela vägen från Sverige till österrikiska gränsen ca 150 mil drog den de sista 30 milen i bergen så man kan säga den hatar stå stilla, krypköra, start och stopp och uppförsbackar den late fan... hahaha!!! |
|
|
Som sagt....det är inga problem att få en bil att dra mer än 1000 liter/milen om man mest står still i bilkö med den och motorn är igång... Enligt modellguiden ska din bil dra 0,74 liter/milen (0,79 om det är en automatare) och då mätt med ett system som inte är så verklighetstroget - så runt 0.85-0,9 liter/milen är nog mer rimligt i verkligheten för en manuell bil. Hur mycket drar den mätt vid pump (tankad volym kontra körd sträcka)? Både block och topp var väl av aluminiumlegering i M52tu!? Det var M50 som hade gjutjärnsblock... Med all respekt: Dina inlägg är väldigt svårlästa och lite röriga...har det att göra med att de skrivs mitt i natten? ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
JohanB: Jag kör ju 90% landsväg så det blir ju ingen rättvis jämförelse för blandad körning vilket är 50/50 och det är just därför jag märker hur enormt mycket det ökar och visaren sjunker ett streck eller två alldeles för snabbt kanske mikroskopiska sprickor i plasttankarna som det var tidigare i kylvätskebehållaren? Och det var en E46:a 320 -99 som jag jämförde med och det är väl en gjutjärnssexa och mer plåt istället för plast men väger inte mer än min med tvåliters fyra och halva bilen plast och den drog aldrig iväg så här enormt i förbrukningen max 1,1 visaren sjönk aldrig två streck på mätaren efter en timmes start och stopp körning en riktig högkvalitaitiv motor en av de bästa någonsin Du är ju tekniskt kunnig och svaret på varför det är sådana enorma skillnader på den här motorn vet nog bara Bmw:s ingenjörer som håller tyst om denna väldigt negativa egenskap för ingen vet vad som är orsaken? Vet du varför de satte dit två bensinpumpar på en så här liten motor? alla jag snackat med tycker det är väldigt konstigt och kan vara orsaken eller i alla fall en av orsakerna för det är nog flera Angående du tycker jag skriver osammanhängande beror det på att det är rätt många besvikelser när det gäller den här bilen som är den femte Bmw:n och nyaste men som svikit alldeles för många gånger så ibland kommer jag in på alla de andra besvikelserna också och skriver om de för att få tips eller bara höra vad ni tycker om dessa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.