|
|
|
|---|---|
|
Intressant artikel idag i Aftonblaskan angående att man anser det oftast lönsamt att köpa ut sin tidigare förmånsbil från finansbolaget där man leasat den. Länk Man nämner också några "heta" bilar; Skoda Enyaq, VW ID4 och Toyota RAV4. Frågan är dock hur man ska kunna köpa loss de två förstnämnda då de är tämligen nya på marknaden, men väldigt heta är de iaf. Jag skulle säga att de till och med idag är hetare än Tesla 3 och Y. DÄREMOT ska man undvika ex vis BMW-s fossila 330 och 530, då de om några år kan bli kalla och kosta mycket i reparationer. Jag skulle personligen där kunna lägga till flera dieslar också. Elbilar i lägre prisklass kommer att vara ännu stekhetare i framtiden är min personliga profetia. Den som får tag på ex vis nya Enyaq och ID4 lär göra bra affärer. Jag skulle där lägga till även Polestar 2 och kanske även Audi Q4 men sistnämnda verkar inte speciellt het just nu och tar där stryk av kusinerna Enyaq och ID4 (Q4 är för dyr tror jag). Snart lär det väl komma en Seat/Cupra på samma plattform. Dyrare elbilar får det svårare även om de säkert, relativt fossila motsvarande, lär vara bra köp. Men prisläget på en sån begagnad gör nog att många istället väljer att köpa en ny, lite mindre och billigare bil. Högst personlig teori, men med hänsyn till dagens och framtidens väntade konjunktur några år! /Anders | |
| Man måste ju köpa till marknadspris så det kan ju bli jättedyrt att köpa ut en het bil. Fast jag vet ju att det fuskas lite med sånt... :) | |
| Framförallt så funkar det ju bara på finansiell leasing, annars avgör finansbolaget vad som ska hända med den efteråt. Och de har inga planer på att ge bort några pengar. | |
| Är säkert förmånligt om bolaget själv står för allt med bilen. Går leasingen via ett större leasingsbolag är det inte frågan om ett förmånligt utköp utan snarare ett hyfsat marknadsvärde. Om nu ens bolaget vill sälja bilen. Med tidens brist på bilar vill vissa bolag hellre behålla bilarna och därmed fortsätta tjäna pengar på dem. | |
| Den stora fördelen med att köpa ut sin tjänstebil är att man vet vad man får. Även om det finns billigare med samma mil på Blocket vet man inte hur de körts och skötts av tidigarec ägare, eller om det funnits några jobbiga fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.