AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
3.472

Inlåst i bilen

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Har en iX där jag aktiverat telefonen till nyckel.
Häromdagen när vi skulle iväg och jag satt i bilen så låste den plötsligt.
Gick inte öppna på nåt vis. Inte heller med den manuella spaken.
Har cellskräck så fick panik. Skrek åt gumman att hämta nyckeln, så ordnade det sig.
Hur kan nåt sånt hända och kunde jag kommit ut på nåt annat sätt?
Via appen?

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Hade alltså mobilen med mig i bilen…

Remote-upplåsning via My BMW-appen borde fungera.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att den plötsligt får för sig att låsa bilen är inget jag reagerar på och är exempel på "märkliga beteenden" som vi kommer att se mer och mer av på våra bilar och är något vi bara får vänja oss vid.

Fullt möjligt det var en sketen mjukvarubug du råkade ut för, kanske en mindre defekt i någon elektronikkomponent (glapp i en lödning, defekt diod eller transistor någonstans bland alla tusentals komponenter) eller kanske någon skadad kabel eller kosmisk strålning som ändrade en bit i något minne.

Sånt där kommer bli vardagsmat framöver och inget någon lägger någon notis för utan det blir som sagt en del av vardagen.

Vad jag däremot är lite oroad över är att den mekaniska delen inte fungerade. Det där finner jag mycket märkligt och oroväckande (främst då från ett säkerhetsperspektiv).

Oavsett hur mycket Soft, Comfort, sköljmedel, ippar och appar det finns så måste ju den mekaniska delen alltid fungera.
Dels måste den fungera utifall bilen blir helt strömlös men även fungera om diverse elektriska komponenter eller givare plöstligt lägger av eller kärvas.
Men framförallt måste man kunna göra mekanisk override utifall det blir problem med mjukvaran som styr de elektriska låsen.

Denna mekaniska override måste fungera i alla lägen.

Tänk dig att detta råkar inträffa exempelvis när bilen precis börjat brinna.

Ett annat scenario är när när de bilar som tillverkas idag (som kräver uppkoppling som inte går att stänga av) blir 10 år gamla och sitter med 10 år gamla mjukvarusystem som ingen längre underhåller och är fullständigt övergödslade med säkerhetshål som alltid står helt vidöppna och därmed toklätta att hacka och via sådana kanske hittat säkerhetsluckor som gör att man kan låsa inne personer i bilen på kommando.

Så innan nästa mjukvarubugg rullas ut via FOTA så kanske lösningen helt enkelt är en nödhammare :-)
Länk
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Vilken "manuella spaken" menar du?
Bilen ska inte gå att låsa med "nyckeln" i kupén?
En låst bil ska inte gå att öppna inifrån kupén men någon "spak."

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Holy crap! Du har rätt steaman!

Jag måste fortfarande ha kvar "the good old cars" färskt i minnet (från tiden då män var män och bilar var bilar).
Jag provade på nu på min E87 och mycket riktigt, när man låst bilen så gör inte de inre dörrhandtagen ett skvatt!

Men varför i hela helsike började man införa detta och varför vill man överhuvudtaget ha detta beteende?

Kom på en eventuell "escape hatch" om det diskuterade scenariot skulle inträffa.
Hur är det med "maffiahandtaget"? Har vi det som lag här i Europa?
Ni vet, det där att man måste kunna öppna bagageluckan från insidan.
Är det handtaget/draghandtag/wire också deaktiverad om man låst bilen?
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Syftet med nödhandtaget i dörren i IX trodde jag helt klart låste upp med en vajer så den skulle överrida varenda 1 eller 0a så detta känns väldigt skumt och smått otäckt. Om det är så måste man ju alltid ha nyckel med sig, vilket iochfördig inte är ett stort problem men förtar nyttan med att ha mobil som nyckel.

Vad gäller ”maffiahandtaget” så har jag sett det på tester av IX i usa men inte i de svenska bilarna så jag skulle säga nej vi har inte den lagen här. Fast jag tror det mest handlar om att barn inte ska låsa sig inne så då kan man undra varför vi inte har det i Sverige.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Darfo, det finns visst ett "maffiahandtag", i alla fall i bilen jag har köpt (i4), och förmodligen i den jag har idag också, som man kan dra i för att låsa upp bagageluckan manuellt.

Manualen på sidan 92 visar en bild på det och säger:

"Nödupplåsning av bagageutrymme.
[Bild]
Dra i handtaget i bagageutrymmet.
Bagageutrymmet låses upp."

Jag vet inte exakt var det sitter och jag har inte fått bilen än, men jag är helt övertygad om att det finns i alla andra bilarna också, inklusive din Leaf.

Däremot kupén är en svårare fråga... där säger manualen på sidan 82 såhär:

"I vissa nationella varianter går det endast att
låsa upp inifrån om man har särskilda kunskaper.
Om personer tillbringar lång tid i fordonet och
därigenom utsätts för extrema temperaturer föreligger
livsfara eller risk för personskada. Lås
inte fordonet utifrån när någon sitter i det."

Vad som menas med "särskilda kunskaper" är att tjuvarna och BMW vet hur man kan öppna dörrarna utan nyckel, men den kunskapen delas inte med oss andra. Så för oss är det tegelsten som gäller ifall någon är inlåst i bilen och inte är kapabel att trycka på SOS knappen, vilket jag hade gjort om jag hade blivit inlåst utan någon i närheten som kan hämta nyckeln eller låsa upp. Luften tar slut rätt fort när det blir varmt...

Naturligtvis om jag har telefonen med mig då provar jag genom BMW appen först, innan jag trycker på larmet eller börjar skrika efter hjälp... :)

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Tompak23d, satt du vid ratten? Vet inte hur iX funkar, men min 330e, och den kommande i4 har automatisk låsning efter en viss tid om jag kliver ur, eller om bilen börjar rulla. Kan det vara det som inte riktigt funkade för dig? I alla fall, jag förstår din panik, det är inte kul att bli inlåst, men jag hade antingen försökt med BMW appen att låsa upp, eller hade tryckt på SOS knappen och bett BMW att släppa ut mig om ingen finns i närheten. Vardagar hade jag förmodligen ringt till BMW service, även dem kan låsa upp fjärrstyrd. Men tur att din fru var där och det inte hände när du var ensam på någon parkering i skogen en kall natt...

Förresten när min bil blir låst aktiveras larmet också. Konstigt att det inte blev utlöst när du viftade och skrek i bilen.

Personligen känner jag mig inte bekväm med att lämna nyckeln hemma och använda endast digitala nycklar (telefon eller kort). Jag gillar inte den stora klumpen, men föredrar den framför kort eller telefon. Hur kör du hem om telefonen skulle plötsligt laddas ur...? Det har hänt med flera av mina telefoner någon gång, så det är ingen omöjlig scenario. Trådlös laddning tar lång tid innan den har effekt på en totalt tömd telefonbatteri.

Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Min330e: Ix som jag kollade på hade inget nödhandtag vad jag kunde se på det stället som det finns på de i USA. Inte i min leaf heller men där kan man ju enkelt komma till kupén. Men visst kan ha missat det i Ix och i4, som jag också har kollat i bagaget men inte letat såklart. Vad jag sett så är dom synligt monterade och verkar lysa i mörker.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag vet inte hur det ser ut i iX, men manualen för iX är tydlig och visar samma spak som i4 samt min nuvarande 330e har, alla tre har nödöppnare.

Länk

Den finns i manualen för iX, beskriven likadant som för 330e och i4.

Jag har precis kollat manualen av Leaf:en och även den verkar ha en nödöppnare, men manualen är ganska dålig, så illustrationerna är inte så tydliga. Jag får kolla det hemma IRL på vår Leaf. Jag vet inte hur du skulle kunna krypa fram till kupén, som jag minns kan man inte fälla ner stolen från bagageluckan i Leaf, utom om insynsskyddet är bortplockat.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag var på BMW Mölndal och hoppade in i baksätet på en iX och stängde dörren. Barnlåset var på och dörren gick inte att öppna. Hallen tom och började ganska snabbt kännas obehagligt!

Funderade en stund och löste det hela genom att ringa BMW's växel som kopplade mig till BMW Mölndal där jag fick förklara för en hallvärd att jag satt inlåst i en av deras bilar. Han promenerade skrattande bort till bilen och släppte ut mig :-)

/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.