|
|
|
|---|---|
|
Köpte en elektrisk pump för motoroljebyte på Lidl (169Kr) Skulle man inte kunna suga ur bromsvätskan ur oken med denna, för flusha bromssystemet? | |
|
Tror inte den är stark nog för det! Dessutom brukar bromsvätska i kombination med olja, leda till att gummidetaljer tar stryk genom att de blir (för) mjuka...så minst gummiimpellern i pumpen lär ta stryk av bromsvätskan då den troligen är insmord med olja från fabriken... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du har nog rätt a Johan Pumpen får fortsätta användas till motorolja Tack |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Finns tryckluftdrivna vakuumsugare som funkar utmärkt vid bromsvätskebyte. Sen finns det pumpaggrergat som trycksätter och automatiskt fyller på ny vätska när man öppnar vid hjulen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har använt den klassiska Motive Power Bleeder i hur många år som helst - fungerar klockrent varje gång och är så vansinnigt enkel att använda. Länk Har använts till att byta bromsvätska, flusha system, fylla upp helt nya och tomma bromssystem, vid byte av enstaka bromsok, you name it... Verktyget är helt mekaniskt, behöver vare sig batterier/ström/tryckluft, robust och enkelt och väldigt lite som kan gå sönder. De delar som kan behöva bytas efter några årtionden (packningar, slangar, manometer, anslutning) kan man byta själv till delar som finns i princip varsomhelst att köpa. Man kan dessutom mycket enkelt välja vilket tryck man vill ha (jag går aldrig över 1 bar exempelvis). Denna har support för att även kunna fylla den med bromsvätska (så den automatiskt fyller på), men har aldrig använt den funktionaliteten. Använder den således uteslutande för att trycksätta systemet uppifrån reserovaren. |
| bmw-slangen, hur mycket trycksätter du när du byter bromsvätska? | |
Jag brukar pumpa upp så nålen är nånstans mellan 10 och 15 psi (0.69 och 1.03 bar). Det har alltid fungerat finfint. |
| Jag testade en manick från mekonomen, en slang som kopplas till ett reservhjuls ventil med samma tryck som du anger och till bromsvätskebehållaren, men det blev ett väldigt lågt flöde av bromsvätska. Så jag bytte vätskan på traditionellt sätt då det gick mycket fortare. Har du någon förklaring till att flödet var så lågt? Bilen var en M2. | |
Ok, vet vilken du menar. Den jobbar ju på exakt samma principer så det ska inte vara någon skillnad. Enda jag kan komma på är (om man ansluter den till ventilen på ett vanligt däck) om anslutningen mot Schrader-ventilen är dålig (lös, sitter dåligt fast eller rent av inte trycker ned ventilen tillräckligt mycket) och helt enkelt knappt öppnar eller inte alls öppnar Schrader-ventilen. Men Mekonomens variant har mig veterligen en skruvanslutning, så den borde sitta fast (om man skruvade fast den). Sen huruvida den öppnar Schrader-ventilen på alla däcktyper låter jag vara osagt. Dock ganska enkelt att testa om det kommer något, lägg den gula skruvanslutningen mot en gummiduk, slät handduk eller något annat som håller någorlunda tätt och skruva fast andra änden mot däcket. Man kan inte mäta hur stort tryck det är, men man kan iallafall känna om det är ett hyffsat vettigt tryck iallafall. Nu har jag mest (eller egentligen helt uteslutande) fipplat med pre-2010 bilar. Jag rör inte de nyare rullande uppblåsta smartphônes frallorna ens med en ten-foot pole... De flesta jag fipplat med (iallafall de upp till 2000-ish) hade ju någorlunda relativt enkla ABS/DSC-system. Därefter började det spåra ur rejält. Kanske det har något med saken att göra (att endast trycksätta reservoaren på nyare modeller inte fungerar lika bra längre utan kräver att man samtidigt motionerar DSC-styrsystemets pumpar och ventiler samtidigt)? Men det borde inte vara ett problem vid ett vanligt byte (och man inte inför någon luft i systemet såklart). Det är egentligen mest ett problem om man fått in luft (lite eller mycket) i systemet, då är det definitivt rekommenderat att aktivera DSC-styrenhetens luftningssekvenser för att kunna göra en komplett luftning av systemet. När du provade med Mekonomens verktyg på din M2, aktiverade du då luftningssekvensen i DSC-styrenheten med din diagnostikutrustning? |
| Nej jag aktiverade ingen elektronik med någon diagnosutrustning. Däremot testade jag att trycka ner bromspedalen en bit för att se om det blev någon skillnad i flöde, men det blev det inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.