AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.393

Montera extraktorgrenrör BMW E39 525 2002, klarar den besiktningen?

Hej! Jag har nyligen bytt till extraktorgrenrör på min BMW E39:a 525 och min fråga är om någon fått igenom sin bmw med extraktorgrenrör eller behöver man montera en SBP godkänd sportkatt tillexempel efter grenrörer? Min bil har uttag för 4st lambdasonder och har monterat de i grenröret då det var uttag för alla 4st men antar att det inte har någon betydelse då jag fick motorlampan att lysa efter jag bytte. Men måste jag sätta dit två sportkattar eftersom att jag har två lambda efter grenröret? Eller kan jag montera dit en katt och sätta en lamda innan katten och en på katten? Hur skulle ni ha gjort? Anledningen till att jag köpte extraktorgrenrör var för att få ut lite rappare ljud och kanske få någon mer hästkraft pga bättre flöde.
..Och hur kan man skarva en lambdasond kabel?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller skarvning av kablar till lambdasonder - de skall alltid skarvas med presshylsa och ALDRIG genom lödning!

Många sonder tar nämligen "referensluften" som används i mätprocessen via de små håligheterna som finns mellan en av elkablarnas kardeler - löder du kabeln så täpps dessa håligheter igen och sonden kan inte längre jobba korrekt.

Frågan kring om hur du får den godkänd av bilprovningen bör du ställa till dem!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Två av lambdorna sitter efter kattarna i syfte att kolla att de funkar. Utan kat lär du få felkoder och tänd lampa. Avgasvärdena kommer troligen inte heller att bli okay utan kat.

// Magnus

Hej! Tack för svaren, jag löste motorlampan.. jag hade blandat ihop kablarna till lambdasonderna som ska sitta i katalysatorn och efter jag skiftade på dem så går bilen klockrent och ingen motorlampa! Det med besiktningen sen så tänkte jag skaffa en katalysator efter grenröret & fick tips att jag kunde köpa ett Y-split avgasrör som går in till katten eftersom att jag har dubbla rör ifrån grenröret och sen montera lambda på röret efter katten och en på katten :) Är det någon här som vet hur vänliga racekattar är? 100 cells..
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om du ska köra med en 100 cells racekatalysator måste du varmköra rejält om den ska klara besiktningen, men det går. Och då menar jag inte att puttra i 50 km/h i 30 minuter utan snarare några fullgasrepor så katalysatorn blir ordentligt varm.
Okej jag har också hört det att man bör varmköra den innan, men finns det något annat alternativ än racekatt? Sportkatt finns ju också men vad är skillnaden? ^^
I risk av att bli dumförklarad så ställer jag en till fråga men är första gången jag bygger avgassystem så allt är inte självklart. Har kollat på den här katalysatorn & den har ju ett färdigt hål för en lambda men kan man sätta en till lambda på den eftersom att jag har två som mäter efter katalysatorn ? Eller blir det fel eftersom att den är monterad på katten?

Länk: Länk.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag hade en 200 cells sportkatalysator när jag besiktade min Z3 senast, den gick igenom utan problem. Hade jag byggt ett nytt avgassystem hade jag satt lambdasonden på precis samma plats som på originalsystemet, den sitter där av en anledning. Funkar det att ha lambdasonden på katalysatorn istället för direkt efter? Troligtvis, men är det värt att chansa?
Okej var det den enda katalysatorn du hade på bilen? Ja, det hade ju iofs varit bra men problemet är att original sitter dem på grenröret så jag kommer sätta en efter grenröret, blir nog enklast så och får hoppas att det funkar! Jag vet ju som sagt inte, risken är väll att avgasvärdena blir för dåliga? :)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Stämmer. Har E36 M3 3.2 grenrör så jag har katalysatorn på avgassystemet istället för på grenrören. Det är mätning före katalysatorn du vill ha för motorstyrningens skull, dom lambdasensorerna som sitter efter katalysatorerna original är bara där för att mäta att katalysatorerna funkar som dom ska. Du kommer få felkoder om du inte kodar bort de sekundära lambdasonderna (om du tar bort dom) eller så kan du skaffa lambdasonder med längre kablar så dom når till efter katalysatorn.
Aa tänkte försöka skarva dem eller går det att köpa längre lambdakablar? Isåfall var?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kanske går att skarva kablarna, har aldrig provat dock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.