|
|
|
|---|---|
|
När man ska förvärma bilen under kallare tiden på året, är det genom my bmw appen, trycka på fläkt ikonen en stund innan man ska köra? Hur länge går förvärmningen om man gör det? | |
|
Ja det är det. Du kan även fjärrkyla bilen på sommaren med samma funktion. Fläkten går upp till 20-25 min. Jag brukar slå på min 40-45 min före avfärd när det är kallt på vintern för då hinner värmen sprida sig lite extra, annars får man som oftast skrapa de bakersta sidorutorna bla. I menysystemet under Min Bil så kan du hitta starta klimatisering och ställa in nästa avgångstid/er. Står i instruktionsboken:) Mvh Asken |
|
|
Tack Asken för återkopplingen! Hört att en del laddar bara till 80%.. går det att ställa in i menyn eller på själva laddboxen? |
|
| Mig veterligen går det inte att ställa in i bilen. Jag brukar försöka ha lite koll. Men oftast är det frugan som laddar vår i3 och då kan vad som helst hända. | |
| Ladda till 100%. Inga problem med en i3. | |
|
Jag gissar att du hört att man ska inte låta batterier gå under 20% innan man laddar och heltst inte ladda över 80% för längsta möjliga livslängd? Det gäller mobilbatterier. Det jag har läst de senaste åren, utan att ha läst allt är att folk har använt sina i3or, laddat fullt och batteriets kapacitet har minskat 5-7% på lika många år. I princip inggenting ävven räknat på 10-12 år. Sen har vi ju batterigaranti på 8 år och 16000mil. Det går bara att ställa in tider du vill att bilen ska börja ladda alt vara klar till, inget om %. Jag personligen bryr mig inte hur mycket som laddas, bilen är designad för att ladda fullt är jag övertygad om. Har inte heller brytt mig om att installera lastbalansering, app för att ladda på natten samt begärt timdebitering hos min elleverantör för det är inte värt kostnaden eller merjobbet. Jag laddar var 7:e till 10:e dag och max 120 kWh per månad. Bara stoppa i sladden när det är nästan tomt så är det fullt några timmar senare(nästa morgon). Det är verkligen en enkel bil, ladda, kör, tvätta och vaxa, byt till vinterdäck, ladda, kör, tvätta och byt till sommardäck. Jag gissar att min följer med mig in i nästa årtionde, så bra verkar de vara och även underskattade, de har ju slutat tillverkats nu och är inte alltid lätta att få tag på, ffa nyare med 120Ah batteriet och bra utr. Mvh Asken |
|
|
Bara att ladda å köra med andra ord👌 |
|
|
Scrolla längst ned och fyll i ditt postnummer, det finns pengar att spara att ladda när det är som lägst. Länk 6kr/kwh eller 50 öre/kwh. På samma dag. Har du ett rörligt elavtal så får du medel för månaden för alla det bolagets kunder, men har du timavtal och elbil kan du flytta last till billigaste tiden. Laddboxarna har funktionalitet för att styra det mot dygnets billigare timmar. Varje dag är inte identisk med nästa, men enkla och tydliga trender syns. Säg att du laddar 10 kWh per arbetsdag i en månad för 50 öre istället för 5 kr. Det blir en skillnad på (5-0,5)*20 arbetsdagar*10kWh= 900kr i skillnad för elpriset på en månad. (Skatt, avgifter, samt elnätskostnader bortser jag ifrån då de ej flukturerar på samma sätt) |
|
|
@Grelle eller som det är idag 6 kr/kwh men 2.7 kr/kwh i natt, vetefan som man ska skratta eller gråta... Men med i3:ans större batteri så går det att hoppa över laddningen t.e.x. i natt och hoppas att det är billigare imorgon, min 530e:n måste tyvärr laddas varje natt för att vara effektiv. Angående batteri, i3:an finns ju med följande: 60 Ah: 18.2 kWh (22 gross) 94 Ah: 27.2 kWh (33 gross) 120 Ah: 37.9 kWh (42.2 gross) Där t.ex. 42.2 är den maximala batterikapaciteten men "bara" 37.9 kwh är tillgängligt för att användas. Således kommer batteriet aldrig att laddas ur helt eller laddas fullt för att undvika lägena som är skadliga för batteriet. Så det är bara att ladda. Med det sagt ska bilen stå flera månader så är ju så nära 50% att föredra. /P-O |
|
| P-OA, det är ju 3,3 kr/skillnad mellan natt och dag så även det gör det värt nattladdning om man har timavtal. | |
|
moose69: för att göra bilägandet enkelt och trevligt, bara ladda och köra. Vill man göra det komplicerat och undvika sinnesro medans det laddar, gör det komplicerat:) Mvh Asken |
|
|
För mig gör det ingen skillnad i pris när jag laddar, blir nog ändå att ladda kväll/natt då det blir mindre belastning i huset den tiden |
|
|
För mig gör det ingen skillnad i pris när jag laddar, blir nog ändå att ladda kväll/natt då det blir mindre belastning i huset den tiden |
|
|
@moose69, "långsam laddning" skadar inga batterier idag. Det är snabbladdningar som kan skada batterier, om man ofta gör det. Laddar du hemma, även om du har en bil som kan laddas med 22kW laddbox, så räknas det som långsam laddning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.