|
|
|
|---|---|
|
Tjena forumet. Går utan bil för närvarande och letar efter en bil att pendla med 10mil om dagen. Med tanke på dagens kurser på drivmedel och svajande läge så behöver jag mer råd och tips än att ta ett beslut på egen hand. Nu har jag fått en möjlighet att köpa en 2013, 328i f30 med automatlåda till ett hyfsat pris och är rätt sugen på ett köp då jag tidigare hade en 428i och var otroligt nöjd med den. Kan tillägga att det INTE är en xdrive. Nu undrar jag om någon/npgra har en erfarenhet av förbrukningen om man åker på Eco läge och sträckan består till 90-95 % av motorväg och resterande är mer trafikerad med mer rusningstrafik och stopp vad det innebär. Är det i långa loppet värt kontra en annan bil med lägre förbrukning och ska man välja dieselbil istället. Vet de direkta lriserna idag då det var längesen jag var vid pumpen och tanka men senast skiljde det en ca 4 kr per liter mellan bensin och diesel så frågan är om man väljer en bensinare med något högre förbrukning kontra en diesel om det ändå går jämnt upp då bensinpriset är lägre per liter. Alla råd mottages och tack på förhand | |
|
EcoPro-läget på motorväg ger ingen minskad förbrukning. Det läget är inget som man använder i verkligheten. Det du får är en väldigt trött motor med seg respons. |
|
|
Av det jag läst via amerikanska sajter verkar det som att det är flera som redovisar en lägre förbrukning via Eco läget. Då är det highway de refererar till dessutom och i farter mellan 100-140km/h. Någonstans borde den väl då ha en betydelse på motorvägen. Det är kanske är mer märkant stadstrafik eller blandad. Är även nyfiken på era åsikter kring valet av en bensinare eller diesel. Tack för era svar |
|
| Kör du lagligt eller nära lagligt så tror jag förbrukningen bör hamna vid 0,7l/mil med normalt stora däck. | |
|
Min kompis åkte 430iA, det är nästan samma motor som 328, före han nu bytte till i4. Han snittade 0,85 men det var en del stadskörning. 0,7-0,75l milen landsväg motorväg och 1,1-1,2l milen i stan förort. Han sa inget om ecoläget. Bara ett tips, förbrukning är inte den stora kostnaden om du jämför med försäkring, service däck och värdeminskning även om den såklart är betydelsefull. Jag tycker diesel är trevligt främst mht vridmoment och att man inte behöver tanka så många gånger, det är tråkigt att tanka! Jag tror att driftskostnader bensin vs diesel inte blir så stor skillnad över tid. Har du hittat en bra 328 som du gillar så köp, det är inte lätt att hitta fräscha bilar till vettiga priser. Jag har gått över till el på kortare sträckor, mindre än 10 mil och bränslekostnaden för elbilen är 3kr milen och totalkostnaden 25kr milen. Mvh Asken |
|
|
Stort tack för era input till att börja med. Jag vill helst fortsätta att åka BMW så jag har kollat en del på 118d och 120d av f20 karossen så fick en möjlighet att köpa en fint skött 328i men oroar mig bara att det ska dra iväg rejält i soppa. Hade en 428i xdrive tidigare och iofs så kördes den endast stadstrafik men helvetes så fin motor och karaktär så nog därför jag har en förkärlek för samma motor. Du har rätt i att man bör överväga andra kostnader i kalkylen men just nu stirrar jag tyvärr på endast en post och det är förbrukningen, känns som den är mest märkbar för plånboken i rådande tid. Vad skulle man eventuellt tjäna in på i månadskostnad av bränsle om man jämför en 120d f20 med automat kontra en 328i. Vad tror ni, 800-1000kr mer för bränsle på 328i? Sträckan som sagt 10mil om dagen , 5 dagar i veckan. Mestadels motorväg. Har även kikat Mercedes c220 7G och tyvärr på tråkigare alternativ som VW Golf 1,6 , Volvo v60 d2 och Toyota Prius från 2009- |
|
|
Skippa f20 d, kamkedjorna går på dom, även på bensinarna. Gör en beräkning. Anta att soppan kommer att kosta 25kr litern. Gånger den sträcka du kommer köra. Sen gör samma beräkning på 20 resp 30 kr litern. Då ser du hur ett varierat bränslepris slår, det är ingen som vet hur det kommer se ut i framtiden men antagligen inte minska... Kolla lite på försäkringskostnader och servicekostnader på dom andra. Om din ekonomi tål säg 15000kr i extra kostnader för att köra en BMW så varför tveka? Hur ser din förbrukning ut i olika bilar? Hur långt är ett snöre?:) Mvh Asken |
|
|
Sant Asken, tack för din input. Ska ta göra en kalkyl med de parametrar du nämner, bra tips med de olika pris intervallerna, på så sätt får man fram ett worst case scenario. Jaaa det är så klart värt att åka BMW även om det kan kosta lite mer i vissa fall. |
|
|
Om man jämför en 328i -13 mot en 320d så skiljer det ungefär 2dl/milen – till dieselns fördel - i förbrukning enligt modellguiden på Autopower. Detta är då blandad körning och förmodligen skiljer det mindre vid motorvägskörning. Men om vi då räknar med denna skillnad och antar att bensinaren tar 0.7 vid motorvägskörning och dagens bensinpris på ungefär 19.50kr/l mot diesel som kostar säg 24kr. Då kostar bensinaren dig 136.50kr för dina 10mil och dieseln 120kr. Kör du då 22ggr i månaden till jobbet så sparar du således runt 360kr/månad med dieseln. |
|
|
Precis! Då är det definitivt ett enkelt val av vilken bil. Självfallet finns det andra utgifter som vlr beaktas men som sagt, det som känns ett enkelt val av vilken bil man väljer om ca 400 kr är skillnaden i förbrukning. Tack MUC |
|
|
Svar finns på spritmonitor.de. Går att köra en modern 4-cyl diesel (B47) på 4L/100 km med ultralätt fot. Men 328i drar nog 50% mer och kräver fler tankningar. B47 är inte problemfri varför en B57 kan vara att föredra. Nu rör det sig om gamla bilar där skick och inköpspris väger tungt. |
|
| Ska kika på länktips, tack! | |
|
Du kommer få helt olika svar här :) Det absolut bästa det kan göra är att själv testa bilen den aktuella sträckan. Min erfarenhet av F30 328i -13 med automat är att den går att köra rejält snålt om man så vill. Eco pro kan eventuellt göra en marginell skillnad till det bättre. Sansad landsvägskörning endast ca 0,5l/mil. (Max 90-100km/h) Hade en bakhjulsdriven sportline med 18” 225 runt om. Vill du räkna kan du exempelvis utgå från den officiella förbrukningen för landsvägskörning för de båda bilarna och multiplicera förbrukade liter (beroende på din körsträcka) med aktuellt bränslepris. Det ger en mer rättvisande jämförelse, då båda bilarna körts under identiska förhållanden, än att jämföra med andras anekdotiska förbrukningssiffror. Tänk även på att förbrukningen börjar sticka iväg på alla bilar när du ökar hastigheten. Likaså stadskörning. |
|
|
Ingen vill låta en spekulant provköra 10+ mil. Som alternativ finns hyrbilstjänster av gamla personbilar. Nej, på MY2013 tillämpades NEDC, ej WLTP. NEDC ger ej rättvisande uppgifter kring verklig förbrukning. "Anekdotiska" förbrukningssiffror? Det är i de flesta fall autentiska och relevanta förbrukningssiffror. Givetvis ökar bränsleförbrukningen med hastigheten och ryckig körning. Epsilon du behöver läsa på före du besvarar TS frågor. Självklarheter behöver inte repeteras. Tycker även att TS varit väl lat. |
|
|
Haha varför så aggressiv ton? Mitt svar var inte ens riktat till dig utan rent allmänt. Som du ser ovan, har jag som sagt haft en identisk bil och uppgav faktiska förbrukningssiffror för lugn och sansad motorvägskörning. Annars är det som sagt enkelt att köra den aktuella bilen en sväng på motorväg i den tänkta hastigheten och läsa ut färddatorn för att få ett hum. Om någon annan anser motorvägskörning vara att trycka på i minst 120-130 kommer denne få helt andra siffror - det tror jag vi är överens om? ;) |
|
|
Har en f31 330i rwd motorväg Ca 100 km/h ca 0.6 med eco pro |
|
| Glöm inte att även skatten är dyrare på motsvarande diesel. Särskilt på de bilar som är uttagna i det gamla systemet innan 2018. | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Den stora skillnaden med Eco-pro läget är att bilen "frirullar" när du lättar på gasen. Dvs har du god framförhållning i trafiken och försöker att undvika att bromsa bör det göra skillnad på förbrukningen. Vill minnas att klimatanläggningen inte jobbar lika hårt i eco-pro läget men vet inte om det ger någon märkbar förbrukningsminskning. 328 låter som en mycket trevligare motor än motsvarande diesel. Undviker du xdrive bör det vara en av de snålaste bensinbilarna. Har bara provkört en kort sväng med 328i och 420d för rätt många år sen och minnet säger mig att jag blev positivt överraskad av hur trevlig 328i kändes medan 320d kändes trist. De bilar jag har idag där är jag imponerad över hur snålt bensinaren faktiskt går att köra jämfört med officiella siffror medan dieseln känns törstig för att vara en diesel. Min känsla är alltså att Bmw är bra på att bygga bränslesnåla bensinmotorer. |
| tackar för de inlägg som bidrar till nytta än de som inte tillför något. | |
| Hur känns det för dig då? Är 328i mer intressant än 320d? Just det där med körlägena är nog inte så avgörande i sig, men motorerna är det. | |
|
Grelle, jag har haft en 428i tidigare och jag var riktigt nöjd med motorns karaktär. Däremot har jag inte haft en diesel BMW så vet ej hur de motorerna ter sig. Har bara läst om kamkedjan kan stöka till det på vissa f30 av tidigare motor. Av de båda alternativen så föredrar jag starkt en bensinare. Nu blev det ej något köp då någon annan hann före. Så letar efter en 328i men dyker en fin och välservad 320d upp med rätt specs så kan det funka trots dagens dieselpris :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.