|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har fått problem med mina 2 nycklar. Bilen klagar på dåligt batteri i båda nycklarna. Utöver felnotisen så går bilen som vanligt, aldrig varit problem att starta den, eller att den slagit av motorn, behöver inte ens hålla nyckeln vid rattstången, kan ha den i fickan. Inga problem att låsa/låsa upp bilen. Jag har ej comfort access. Det jag har gjort/felsökt är följande: - Bytt batteri i en nyckel, hjälpte ej - Laddat batteriet i bilen, felet försvann i 3 dagar för att sedan komma tillbaka. Batteriet är kontrollerat av mekaniker, inget fel på batteriet i bilen - Läst av felkoder, 1 felkod kom att bilen ej går ner i viloläge helt. - Mjukvaran är uppdaterad för 1 år sedan. Tror ej att det är fel på båda nycklarna samtidigt. Mjukvaran uppdaterades för 1 år sedan som sagt, varför skulle den helt plötsligt börja krångla? Vad kan detta bero på? Någon som varit med om detta som fått ordning på det? | |
|
Hej, Att bilen blev normal efter laddning av batteriet, borde vara en utgångspunkt för vidare analys. Antingen är batteriet - trots mekanikerns besked om motsatsen - på upphällningen. Eller är den där rapporterade felkoden om icke-viloläge något att närmare undersöka. Om den är riktig, tar denna "tjuvström" naturligtvis kraft från batteriet. /Lennart |
|
| Hur länge måste bilen stå för att problemen skall uppstå? Eller kommer de även om bilen gjort en långkörning på ett par timmar, sedan varit avstängd en halvtimme och sedan körs igen? | |
|
Hur konstaterades att batteriet var OK? Gjordes det en riktig batterianalys med analysinstrument, eller mättes bara spänningen? En korrekt mätning ger exakt besked på hur många procents kapacitet det finns kvar och om batteriet är ok eller behöver laddas eller är utslitet. Sedan kanske man bör göra en mätning på hur generatorn laddar. Att bilen inte går ner i sleep-mode är en alarmflagga som du bör utforska vidare! Hur gammalt är batteriet? Hur långt har bilen rullat? Har bilen eftermonterad dragkrok? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för input! Spelar ingen roll om bilen stått i flera dagar eller 1 min, inte heller om jag kört tex 3 timmar på motorväg, den beter sig likadant iaf. Ingenting annat i bilen krånglar. Endast detta. Batterikontroll gjordes på verkstad av en mekaniker. Minns inte hur gammalt batteriet är, men jag skall kolla djupare på detta. Skall pröva ladda det igen, för att se om problemet försvinner igen. Bilen har gått 14.500, ingen eftermonterad dragkrok |
|
|
Problemet löst. Bytte batteri i båda nycklarna med märkesbatteti, Poff. Problemet försvann. |
|
|
Grattis! Det var ju skönt att (om) det löste sig så enkelt. Konstigt, dock, att du i början lyckades få tag i ett (två?) batteri(er) med så svag funktion, att de(t) inte ens fungerade ett kort tag. Nåja, hoppas det håller nu i a f. /Lennart |
|
|
Jag hade också ett liknande problem men mina höll väl ca en månad efter jag bytt. Kommer inte ihåg vilket märke men sen köpte jag Varta som BMW använder och de verkar hålla minst ett eller två år i alla fall. /Peter |
|
| @50+ Jag köpte GP. Får se hur länge dom håller. | |
|
Megachef. De håller säkert bra. Jag köpte något billigt på någon batteri onlinefirma. /Peter |
|
|
Ibland kan man misstänka någon slags komponentåldrande. Vi har en mer än 10 år gammal utetermometer med sändare. Batteribyte ca varje halvår. Plötsligt fungerade ett nonamsbatteri bara ett par veckor. Byte till annat piratbatteri gav samma resultat men vid byte till Varta återfick termometern sin fulla funktion. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.