AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
979

Hur palla upp E38 säkert?

lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
hur eller var kan jag ställa bilen på pallbockar ...längre tid?
finns det balkar under (tex de jämte automatlådan) där man kan ställa bilen på pallbock?
såg någon som hade använt en bit på subframe ramen (heter det så?) och positionerat bockarna där..?
kan det va nåt?
måste vara en bra stund under bilen, så jag tänkte palla upp den fram ...säkra bakhjulen så den inte rullar iväg....
tips mottages tacksamt ..
ha en bra dag!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Det beror på vad du måste göra undertill. Skall delar av chassiet bort kan du inte ställa på det. Ofta vill man palla upp bilen så att pallbockarna inte är i vägen i onödan.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Generellt så ställer jag alltid pallbockar under de två stora balkarna som går längsled med bilen, det vill säga de två balkarna som lyftarmarna använder sig av på nedanstående bild
Länk

Brukar ställa pallbockarna ungefär där lyftarmarna är placerade. Undvik att placera precis vid kanten där balken vänder uppåt (osannolikt men finns en chans att pallbocken kan börja glida).

Men som Matthias säger så beror det på vad man ska göra.

Ovanstående metod är dock det jag alltid använt för längre avställningar (det vill säga flera år) samtidigt som jag behöver göra diverse arbeten. Exempelvis är det så min E30 har stått nu i snart två år (uppallad där fram på balkarna och chokade vid bakhjulen).
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Det blir varierande jobb...dock inte svets..
Men exakt, där du visar (bmwslangen) tänkte jag också på...
Det var mest fråga om det går på e38?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tänk på bussningarna i länkarmarna mm på bilar från efter Kristus födelse är åtdragna med chassit i normalläge (dvs stående på hjulen) för att de inte ska belastas med vridning då. Pallar man upp bilen långa perioder så utsätts bussningarna för krafter de inte alltid gillar.

Jag brukar köra upp framhjulen på några breda plankor, 45x220 eller liknande, två lager ger 90 mm, sedan kommer garagedomkraften åt den centrala lyftpunkt fram och framänden hissas enkelt upp. Pallbockarna med hyggligt passande klykor ställer jag normalt under lyftpunkternas plastpuckar under tröskeln. När man fått upp nosen så är baken lite lättare pga att tolvan fram och det går rätt lätt att få upp baken på pallbockarna.

// Magnus

lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Bra tips där, och centrala lyftpunkten avser du den där puckeln i mitten?
Verkar vara lite delade åsikter om det?
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
testar och lägga in resultatet...än står "wolfgang" kvar...har inte flyttat på sig
blob:Länk
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
nej det gick inte att lägga in bild...typiskt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jodå, går finfint att länka till en bild på Photobucket (gjorts många gånger här på forumet).

Men din länk ser inte ut att vara en giltlig Photobucket länk, för när jag tar länken och öppnar det i en ny flik så säger Photobucket att det fotot/albumet/sidan inte finns.

Så bara klistra in https länken precis som den är från Photobucket här i ett inlägg så ska vi kunna lösa det.
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Ok prövar igen!
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Länk
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
De två blåa längs rambenen parallellt med automatlådan var lösningen..trodde inte att det funkade...
Enl vissa skall man inte lyfta bilen där domkraften är placerad nu.(den står där som säkerhet)
Kommer även försöka placera in en form av betong sugga undertill längre bak för att komma åt tex tank...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Njäe... Blev fel där också...

Den där länken du postade senast är för när du själv vill logga in på ditt Photobucket konto (se nedan så ser man det tydligt i url'en)
h t t p s ://next.photobucket.com/u/lucasm54/p/cf5d170f-e3c1-4276-8db7-040bf4fbcabe?login=true

Kolla och läs igenom supportsidan för Photobucket för hur man länkar (se länk nedan).
Vad jag kan se så är det alternativet "Direct link" du ska använda för det här forumet, det är bara att klippa in strängen med https url'en rakt in i ditt inlägg du skriver (utan några tags eller annat).
Länk
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Länk
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
ok...nu ser man bättre!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jamen, nu ser man bilden! :-)

Ja, det var placeringen av de blå pallbockarna jag också menade.
De där rambenen finns (mig veterligen) där och är enkelt åtkomliga på alla BMW-modeller runt denna tidsepoken (1970-ish till 2010-ish).
Efter 2010-2015 är det så mycket plast och skit under bilarna att jag inte ens orkar bry mig...

För de rambenen brukar jag sätta lite grövre pallbockar så att den platta ytan av klyckan täcker hela rambenets bredd - mest en personlig preferens (och sen skaver man inte lika mycket av det tjocka rostskyddande gummiliknande materialet som är på dessa ramben).
Men så som du har det fungerar också - är stabilt och finns ingen risk för att den ska kunna glida av.
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Ja pallbockarna tål...2.5 ton men hakade också upp mig på klykan...gillar inte heller att den skaver..men verkar passa bra på bredden.
nu står den på detta sätt men, också framhjulen är i kontakt med lite bräder så att länkarmarna inte frestas..skall ju stå över vintern ...(en vinter??) tror jag iallafall....borde vara färdig till nästa sommar...?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.