|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har idag en BMW 523i E39 sedan men har fått behov av att skaffa en kombi. Jag har dock inte satt någon budget än utan har ett flertal bilar i olika prisklasser jag funderar på där jag skulle uppskatta er hjälp med vilken som är mest prisvärd i längden. De jag funderar på är E39 530i, E91 335i, F31 335i och F11 535i eller möjligtvis Volvo V60/V90 T6 AWD. Prisklass och teknologi i dessa skiljer sig en hel del men vilken anser ni med erfarenhet är mest prisvärd i längden som daily? Det tråkiga med E39 är att de flesta är rostiga vilket jag inte riktigt gillar. Eller finns det något mer jag borde kolla på? All input uppskattas! Tack på förhand! | |
|
V90 T6 AWD emot en E39...väldigt stor prisskillnad där. Köp en så ny som möjligt och få mil...eller köp en E39 och lägg pengarna på reparationer. Du får nog börja med att bestämma vilken budget du har.... |
|
|
Gör en budgetkalkyl där du räknar på skatt, försäkring och driftkostnader (service och soppa) samt lägg undan en rejäl slant på reparationskontot.... Ingen av dem lär vara någon sparbössa med tanke på ålder och soppaförbrukning... Volvon har jag dålig koll på men E39:ors största akilleshäl är troligen rosten. Sedan får du räkna med att byta bakre bärarmbryggans fyra stora bussningar (som på kombin är vätskefyllda och "nästan alltid" är dåliga på lite äldre E39:or om de inte bytts relativt nyligen) samt diverse löpande småunderhåll. DISA-ventil, vevhusventilation, insugsbälgar och alla gummislangar/proppar/pluggar i motorns insug, finns väl också med på sannolika reparationer. Vattenpumpen brukar ge upp vid ca 20.000 mil. Tändspolar är lite av förbrukningsvara - ha alltid minst en frisk sådan i bagaget för byte när (för det är bara en tidsfråga) någon spole ger upp - lätt att byta OM man har en tillgänglig när den behövs... Gummidetaljerna i motorn är inte så dyra och mycket klarar man att byta själv om man inte har tummen mitt i handen, men vevhusventilation och bussningar är kanske verkstadsjobb om man inte har god mekarvana och tillgång till verkstad med lyft etc... E39:or är fina bilar att köra och håller fortfarande körkänsla som slår många nya bilar - om E39:orna är friska i chassit...! Nya dämpare och fjädrar runt om och komplett framvagnskit i hjulupphängningen kanske man också bör räkna in!? Sammantaget är nog E39 generellt mer en entusiastbil numer än en bruksbil! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så ny och fräsch bil som möjligt är alltid eftersträvansvärt om du inte bryr dig om inköpspriset, för daglig och mest troligt problemfri transport.. Som sagt, stor spridning i dina tänkta modellalternativ bl.a. med hänsyn till inköpspris osv osv. Vill du ha t.ex. en E39 så kräver det ju mera undersökning innan evtl köp..och..ja..något fler reparationer att vänta etc. Men den modellen kanske du har koll på mht vad du har för bil nu :) Mvh Janne. |
|
|
Tack för input! Är fullt medveten om att prisskillnaden är stor men tänkte mest kolla vad ni med erfarenhet tycker om de olika modellerna. Vissa saker blir ju både bättre och sämre med nya modeller och var mest nyfiken på om det gick säga att jag borde ta X istället för Y pga någon anledning eller att jag borde ta X trots att den är dyrare då den är såpass mycket bättre än alternativen så det är värt det om plånboken tillåter etc. Jag har en tänkt budget på upp till 350k men är osäker på om jag borde köpa en bil i den prisklassen eller något billigare och spara skillnaden för eventuella reparationer. Någon med erfarenhet av båda som kan säga om F31 eller F11 vore bäst etc? Som jag förstått det så är F31 sportigare och F11 lyxigare etc. Men hur mycket skiljer det? Är körkänslan mycket sämre i F11? Är bekvämligheterna mycket sämre i F31 etc? Hur stor skillnad på utrymmet invändigt är det? Jag är fullt medveten om att det mesta är personligt men jag har inte möjlighet att provköra på ett tag så skulle uppskatta info från andra under tiden :) |
|
|
F31 och F11 är rätt olika, vi har haft båda och jag tycker F11 var riktigt mys att åka i, men rolig var den inte. Men den känns riktigt bra inuti, bra materialval och bra layout. Med komfortstolar blir utrymmet i baksätet lidande och vi märkte väl inte superstor skillnad på F31 och F11 i baksätesutrymme ärligt talat. F31 är också bra invändigt men jag märkte av steget till F11, en del detaljer som känns mer påkostade. Sen beror det mycket på utrustningsnivå, en basutrustad F11 jämfört med en välspecad F31 så känns nog F31 roligare kanske. Men med lite lull på F11 så sticker den iväg några steg. Körmässigt så hade vi helt olika motorer så jag kan inte jämföra rätt av, men visst kändes F31 mer lättfotad och framför allt kommunicerade mer med föraren medan F11 gjorde sig bäst när man körde lugnt. Jag har inte hängt med på priserna på F11 men kan tänka mig att man kan få mycket bil för pengarna nu. |
|
| Har haft F31 330D och 335D samt F11 M550D. Stor skillnad. Trean är mycket bullrigare och körgladare. Femman är som ett kassaskåp men tråkig... | |
|
Jag bytte från en f30 till en 5 serie e61. Håller med övriga, 5 serie bättre på motorväg, tystare i kupe mm. Glöm inte att om du ska lasta mycket så har 5serien luftfjädring bak som håller upp bilen på ett bättre sätt än 3 serien. Jag tycket det är något som påverkar mycket i val av modell . |
|
| Tack för input! Det lutar för tillfället åt en F11 men ska provköra alla först innan jag bestämmer mig helt. Jag vill ju helst ha en 535i men borde jag snöa in mig på det eller är de andra bra också? Någon modell jag borde undvika? Jag kommer dra ca 1500kg ibland men kör inte mycket nog för en diesel i dagsläget. Är det något jag borde kolla extra på vid köp av F11? På E39 bör jag ju t.ex. kolla på de kända rostställerna samt undersöka om vanos och kylsystem har renoverats. | |
|
F11 eller F10 535i är faktiskt en modell som jag närmar mig att evtl införskaffa själv när jag någon gång i rimlig närtid ska byta någon (eller alla) mina nuvarande vagnar :) Säger därmed INTE att det är det billigaste eller bästa valet av roligare BMW bilar med lite komfort, men bra motor... i stort sett i alla fall. Den(535 bensin ) har ju lite issues: Typ v-pump, spridare, oljeläckage, ventilkåpstrassel(högtryckspumpen har dock blivit bättre i N55 har jag förstått det som). Förhoppningsvis mindre problem? med turbo på N55 motorn, dvs en singelturbo isf dubbelturbo på N54(tidigare modeller typ 335i från ca år 07-ca 11). Dubbelturbosexan i tidiga 335i har iofs en större potential att kunna uppgraderas till fullt tillräckliga prestanda relativt enkelt,, men singelturbon i 535i bensin kanske som sagt är tillförlitligare...vet egentligen inte, men det är vad jag har läst iaf.. Mvh Janne. |
|
|
Det är nog inte så lätt att hitta en 535i F11 skulle jag tro. De flesta F11 är diesel och inte många bensin och ännu färre 535i är min spontana tanke. /Anders |
|
|
Kan flika in lite att tänka på gällande V90.. Visst är bilen stor på utsidan och ganska rymlig på Insidan.. bra med benutrymme i bak även om man vill ha en bakåtvänd bilstol i fram och desamma gäller de omvända MEN dörrarna är i minsta laget om du frågar mig |
|
| Tack för all info! | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Personligen hade jag inte velat ha en E39 i vardagsbruk på grund av att säkerheten är betydligt sämre än i de andra alternativen om olyckan skulle vara framme. Diesel-sexan passar 5-serien ganska bra även om motorljudet inte är lika njutningsfullt och utbudet av 530d och 535d ganska bra. |
|
F11 har ju "problematiken" med luftbälgarna i bakvagnen,(eller kompressorn eller slangar som lossnar eller...osv). Värt att tänka på..kanske? Möjligen har det systemet blivit bättre på senare år, men ja...en möjlig störningskälla är det i vilket fall. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.