|
|
|
|---|---|
|
Har en e39 touring 03. Har en läcka på luftfjädringen höger bak sjunker bytt bälgar men felet kvarstår. Upptäckte efter byttet att den sidan som läcker oxå är ca 1,5 cm lägre när den är full uppblåst. Kompressorn pumpar upp trycket när man startar bilen första gången för dagen. Blev rekomenderad av BMW att kalibrera systemt då de skulle fixa den ojämna höjden. Gjort detta på annan verkstad men med dator som rekomderades. Då såg mekanikern att bilen även var ojemn fram. Vilken han trodde kunnde bro på att nån bytt en fjäder nån gång och satt dit en udda då de tydligen finns 3st olika 1 standard 1 sportchassi 1 mpsort. Jag ska ha den till sportchassi. Efter kalibreringen började de lysa en lampa ser ut som en bil med pil upp och ner. Betyder enlig boken att nivåregleringen är inaktiv. Har dessutom inga felkoder. Mekanikern trodde den skulle försvinna om jag byter fjädrar så den blir jämn fram? Men varför skulle den tändas efter kalibreringen. När jag haft samma fel i 1 år innan utan problem. För nu går inte kompressorn när jag startar så bilen sjunker bara mer o mer .Vet dock att kompressorn funkar du jag vart tvungen att pumpa upp trycket med dator på verktad 1 gång i veckan Hur aktiverar man nivåregleringen igen. Vad kan vara felet | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det allra vanligaste felet på E39 är kabeldragningen till nivåsensorerna det skavs hål på kablaget. Det var det första som uppstod på E39T ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Var brukar de läcka då ? |
|
|
Om sensorerna ger fel värde justerar ju kompressorn (helt riktigt) nivån, det är inget läckage med andra ord. |
|
|
Nånstans läcker de för hela systwmet är inaktiverat nu. Kompressorn går inte alls när man startar bilen och nu har den stått i 4 dagar och sjunker mer o mer på höger bak för varje dag. |
|
|
Vettigt vore kanske att kolla med lämpligt diagnosverktyg vad sensorerna ger för värden och kanske kunna tvångsköra kompressorn. Även givetvis läsa om det finns några felkoder som kan ge kött på benen. INPA är bra för detta. Som Hasso säger så kan det vara avskavda kablar. Det kan också vara en höjdsensor som gett upp. Kolla även säkringar till systemet. Kan stickas om kompressorn får jobba för hårt. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Har inga felkoder har även kört kompressorn med dator å de funkar bra. Men även om fel på en sensor förklarar varför nivåregleringen är inaktiverad. Så förklarar de inte varför bilen tappar trycket höger bak när den står i nåra dagar. De måste ju vara ett luftläckage nånstans. För detta problem har jag haft innan lampan började lysa. Skillnaden är att innan inaktiveringen kördes tycket upp till rätt nivå varje gång man starta bilen. Så jag har 2 problem inaktiverat nivåsystem och en läcka. Bälgarna är nya så vart mer brukar det läcka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.