AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.646

Vad är det för fel på mig?

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Jag är nu gubbe antar jag (55). Men alla mina BMW kärror har haft bland de starkaste motorerna som går att få. Nu sist en X4 M Competition.
Varför?
Jag accar aldrig från rödljusen...
Jaq tävlar aldrig på motorvägen...
Jag retar mig på att folk kör om när jag håller 5 km över hastighetsbegränsningen...
Jag hänger aldrig på om nån vill rejsa...
Nej, det är inte en pe**sförlängare. Där klarar jag mig bra ändå...

Någon mer än jag borde väl känna så här?
Eller?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är det något direkt fel? =)

Frågan är väl snarare om det är värt pengarna för dig eller inte. Är det de så har du inget problem. Men om du börjar känna att det kostar mer än det smakar, då är det något annat...

Jag tävlar sällan, men kommer en kurvig väg och jag sitter i en rolig bil (äger ingen rolig bil förnärvarande) så kan jag inte hålla mig ifrån att trycka på.
bl
2.294
blixten
325i -88
Det kanske handlar om status och att ha en lika bra eller dyrare bil än de som bor i grannskapet.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Ibland kan det vara så att bara vetskapen om att man äger något som är lite mer förmer än genomsnittsprylen gör att man får en tillfredsställelse som mycket väl kan motivera priset på prylen.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Intressant att man ens skriver ett sånt här inlägg?
Jag gissar att du vill göra någon slags statement med ditt bilval och känner att du inte får den feedback du önskade dig. Jag gissar också att du ganska snabbt och gärna berättar hur många hästar den har och hur snabb den är.
Problemet är bara att X4M, trots att det är en fenomenal bil på många sätt, inte imponerar på många. Den är långsammare än en modern elbil, den är ganska ful (enligt mig) och den är ingen riktig sportbil (om det var det men ville ha).
Ta en funderar på vad du själv skulle vilja ha för bil utan att ta med andras värderingar så hamnar du kanske rätt.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Håller med aerobat.

Varför du har en sån? Det kan du bara svara på själv. Skulle tippa på att det har något med ljudet att göra. Att du gillar att den spottar och fräser vid kallstart så att folk vrider på huvudet och tittar.

Måste man köra full sprutt hela tiden bara för att man har en prestandamodell? Jag håller inte med där då det finns många andra skäl att välja en värstingmodell.
…exempelvis utrustningsnivå, utseende, ljud och motorns gångkultur. Även när det gäller elbilar så finns det flera som trots brutala prestanda i grundmodellerna ändå inte är nöjda utan väljer Plaidversioner, Turbo S, M50 etc.
+1 Kristoffer, håller helt med dig! Jag tillhör nämligen denna grupp. Har gärna en sån bil men har aldrig kört bana osv.

/Anders
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Känslan att veta att kraften finns där och kunna köra på låga varv i bra fart är värt lite. Uppskattar vridmoment mer än toppfart.
Håller också med om att utrustningsnivån generellt är bättre uppåt i motorerna/pris.
Förmåga att dra tungt (båt/husvagn) är också en faktor för somliga.
Bra bromsar kommer ju också ofta med större motor och att få hejd på sitt ekipage är tryggt, även om man kör laglig fart.
Ljud kan nog vara en faktor för somliga, men inte för mej som har diesle i en av två vagnar.

Var och en gör sina val efter sina preferenser och plånböcker!

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Äääh, det är nog en av följande "diagnoser":

1. "Petrol head disease" - dvs. du gillar bilar som mullrar, är roliga att köra och är lite utöver det vanliga.

2. Du är prylbög - precis som jag och många andra här på forumet (Jag blev inte homosexuell så jag blev prylbög i stället!). Det kan gälla bilar, fascinerande tekniska prylar eller annat som t ex. fina/tekniskt/historiskt intressanta klockor. Dvs. man finner en tjusning med att ha något som inte "alla andra" har eller ens förstår vitsen med, även om det i praktiken inte ger nämnvärt praktiskt mervärde som "brukare".

3. Du har för mycket pengar!
Detta kan jag enkelt hjälpa dig med om du bara för över en större summa pengar till mitt bankkonto, de två andra diagnoserna är det nog värre med - de får du nog lära dig att leva med..! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Kul tråd och roligt när det skrivs i detta forum oavsett om man känner igen sig i Tompaks funderingar eller inte alls förstår tankegångarna. Jag gissar att dina bilval och val av drivlina baseras på att det ger dig en bra magkänsla. Om det visar sig att du är nöjd med bilen så beror det antagligen på att dess egenskaper tilltalar dig oavsett om du utnyttjar dem hela tiden, ibland eller bara vet att det skulle kunna gå att nyttja.
Det är en för mig en kombination av rationella, ekonomiska och känslomässiga skäl som ligger till grund för mina bilköp. Att rejsa vid rödljus eller på motorvägen eller glida runt toppfart är inte något av mina skäl. Utan att bilen är exteriört tilltalar mig, motorn låter bra, komforten är tillräckligt bra, interiören är en njutning att sitta i, ljudanläggningen skapar musikalisk njutning och prestandan är tillräcklig och skapar det rätta suget i magen för att kännas snabbt. Viktigt även att mina två barn och fru får plats med både kropp och bagage. Och jag vill uppleva att de pengar det kostar känns relevant för vad jag får. Ju bättre ekonomi jag har ju mer kan jag tänka mig att lägga på bilen men vill fortfarande att det ska vara valuta för pengarna.

Diskussionen huruvida bilen är en pe**sförlängare eller inte brukar mest bestå av att andra anser någons bil vara det medan ingen själv anser sin bil vara en förlängare av valfri kroppsdel. Jag tror det handlar om att man trivs med de sakerna man omger sig och ger den bild av en själv man vill ge och känner sig bekväm med oavsett om det är val av kläder, biltyp eller bostad mm. Vissa trivs med att köra Range Rover och gå i gummistövlar och tweedkavaj. Andra trivs bättre med att köra Tesla med den imagen det märket ger. Tror det är få av oss här (inklusive mig själv) som hade trivts i att köra en Kia även om den sett likadan ut och haft exakt samma tekniska egenskaper som de Bmw bilar vi kör. Har inga dekaler på mina bilar men blir glad när en Bmw-nörd ser avgasrören och förstår vilken rolig motor det sitter i min 5-serie.
Buspelle
Tycker inte det behöver vara konstigare än att man njuter och är tillfreds med att äga en bil (i detta fall, men kan lika gärna vara ett konstverk, klocka, möbel et c) med design, prestanda, komfort, teknik et c som man själv betraktar som enastående. Det är för de flesta ganska sällan man utnyttjar möjlig prestanda i alla de tingestar man har. Många som kör stora SUVar eller moderna snabba elbilar inne stan skulle lika gärna kunna ha något betydligt enklare om det bara handlade om det praktiska behovet. Men det är inte särskilt kul. Roligare att njuta av något som man verkligen gillar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.