|
|
|
|---|---|
|
Lärde mig en sak idag och vill gärna dela med mig av erfarenheten. Kopplade bort batteriet för att bilen skulle få stå strömlös en stund. När jag skulle stänga bagageluckan kom jag precis på att bilen ju var strömlös, och att låset är elektriskt. Men så tänkte jag att det måste ju gå nödöppna på något sätt. Man har ju en mekanisk nyckel i ”keyfoben”. Så jag slog glatt igen luckan. Den gick inte inte igen helt, eftersom låsningen ju kräver ström. Men det gick inte att öppna den igen. Bra tänkte jag, för bilen står i ett flerbilsgarage och jag ville kunna lämna den någon timme. Det finns ingen nödöppning från kupén! Efter samtal med BMW-verkstaden kopplade jag en laddare till laddpolen under motorhuven men inget hände. Som tur är har min bil skidsäck, så jag kunde öppna dragkedjan, knacka upp luckan och sträcka in armen så långt det gick. På ren tur fick jag pluskontakten att nudda polen igen och sedan gick det ju bra att öppna. Tog en tur till BMW och pratade med en tekniker där. Han bekräftade att det inte går att strömsätta via laddpolen. Det kan nog vara rimligt så att elektroniken skyddas… De har vid något tillfälle då en z4 varit strömlös hittat en pluspanel under handskfacket och där kunnat strömsätta bilen. Han rekommenderar inte någon att göra detta på egen hand pga risk att skada elsystemet. Tänkte att det kan vara bra att dela med mig av denna lärdom… | |
| Även jag fick rysningar när jag skulle vinterförvar Z4an (E86) första gången. Jag tog bort batteriet och drog igen bakluckan. Tack och lov så funkar det att öppna med nyckeln även när den är strömlös. Det var bättre förr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.