AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.912

435i ojämn gång vid kallstart

Hej,

har en 435ix årsmodell 15, med m-performance paket (ifall det är relevant) som gått strax över 10,000 mil.
Har på sistone börjat bekymra mig kring ojämn gång vid kallstart då motorn varvar upp och ner i ett tiotal sekunder innan det lägger sig på tomgångsvarv. Är jag för snabb med att lägga i växeln och krypa iväg så blir det märkbart ryckigt - vid vanlig körning är det dock inget som märks eller ens om bilen endast stått någon timme sedan senaste körning. Det är inte väderberoende då det beter sig likadant nu på sommaren,

Ni med bättre koll, är det något man borde oroa sig över eller få kollat på verkstad?

Länk till video samt ljudklipp: Länk

/Mvh,
John
bl
2.300
blixten
325i -88
Har bilen varit på någon form av service "just" innan ryckningarna började?
Hej,
Ingen service på över 1 år, kan mycket väl ha betett sig likadant sedan dess (jag har haft bilen ~11mån).

/mvh,
John
Bump.

Ingen mer input eller erfarenhet av liknande?

/Mvh,
John
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Svårt att säga baserat på enbart det där. Det ser inte allt för farligt ut, min justerar också varvtalet lite vid start (dock rör sig mätaren inte lika mycket) Det "bluddrande" ljudet som dyker upp ett par gånger har inte jag. Men att den rycker när du ska åka iväg låter jättedåligt. Det gör inte min alls.
Är svårt att avgöra som Löwet skriver.
Ska absolut inte rycka onormalt eller liknande. Min mätare rör sig heller inte lika mycket innan tomgången lägger sig stabilt.

I övrigt känns det hyfsat normalt utifrån videon, vid kallstart brukar det ta någon sekund innan den lägger sig på ett stabilt tomgångsvarvtal.

Säg till om du vill ha hjälp med att läsa ut felkoder om du är nära i Stockholmsområdet.

Har skaffat diagnosutrustning då jag tröttnat på att slanta upp 2-3000kr på BMW för att låta dem koppla upp datorn i 5 min varje gång det är minsta grej med bilen :)
Hej igen, tack för svaren.
För att klargöra så uppstår "ryckigheten" av att motorn varvar samtidigt som jag rullar iväg med lätt broms, har nu börjat med att vänta tills varvtalet lägger sig innan jag lägger i växeln.
Har läst på lite utländska forum och verkar kunna bero på bilen kompenserar tomgången för att ge kraft till AC'n vid uppstart.

/Mvh,
John
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.