|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Skall byta lite delar i framvagnen (BMW 520D 2011 F11) som börjar bli trötta (spindelled, styrled). Har mest använt Lemförder och Meyle tidigare och varit nöjd med dem men såg när jag kollade att SKF har motsvarande delar till lite bättre priser (skiljer en tusenlapp totalt). Någon som har koll på deras kvalitet? Är det bra grejer som deras rena lager eller är det prylar med lägre kvalitet som försöker rida på namnet? | |
|
Har inte provat SKF men jag tänker inte köpa annat än original eller Lemförder (ev. Meyle) framöver! Bytte bärarmar och styrleder (hela paketet) på Mercan (MB original är Lemförder i detta fallet) för lite drygt två år sedan och köpte då TRW som enligt verkstaden är bland det bästa. Skilde kanske en tusenlapp på rubbet mot Lemförder. Nu strax över två år senare och ca 4000 mil, så har båda bakre/nedre bärarmarnas spindelleder givit upp och glappar....snäll körning på vanlig svensk asfaltsväg och MB-orginalfälgar (både sommar 17" och vinter 16") med korrekt inpressningsmått samt korrekt balanserade kvalitetsmärkesdäck. Nu får det bli Lemförder och aldrig mer TRW chassikomponenter! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag förstår inte frågeställningen: SKF i framvagn (spindelled, styrled) - kan det vara något? Har inte provat SKF men jag tänker inte köpa annat än original eller Lemförder (ev. Meyle) framöver! Varför frågar du om SKF när du inte tänker använda annat än original eller Lemförder? |
|
|
Nu ser jag att det var Johan B som skrev det senare, ber om ursäkt. Jag har använt SKF åp min Audi och skulle inte tveka att göra det igen. Svenskt stål! |
|
|
Steaman - jag frågade inte utan svarade TS! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Steaman, du verkar ha slagit ihop två olika personer till en. Då blir det tokigt. | |
|
SKF tillverkar mest i andra länder än Sverige numer... Köpte ett hjullager till Mercan som var SKF - men de hade köpt in från en Japansk underleverantör/lagertillverkare (lagerbanorna var märkta med deras namn och "Japan")...även om SKF skrev att de tog fullt ansvar för kvaliteten och passformen så känns det "sådär" när jag ville ha just SKF-lager! Får se hur länge det håller... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Menar du att ett SKF lager måste vara tillverkat i Sverige för att ha en kvalitet som tillfredsställer dina behov? | |
|
Har beställt direkt från SKFs webshop mycket proffesionellt och snabb leverans. |
|
|
Johan B, även om jag förstår att du hellre vill ha ett svenskt än japanskt SKF lager så är det inte mycket att göra åt saken som det ser ut idag. BMW skickar ju bilar som är made in China till Europa... (iX3). |
|
|
Grelle, nej jag ville ha ett SKF-kullager! Att de tillverkas i diverse länder är jag införstådd och bekväm med - SKF har samma kvalitetskrav oavsett var de tillverkas och har även kontroll på hela produktionskedjan = samma kvalitet oavsett var de tillverkas. Det jag fick var tillverkat av en helt annan tillverkare som är ett eget märke i Japan - det märkesnamnet fanns också på lagerbanorna, som jag skrev. Utifrån min erfarenhet från entreprenad- och skogsmaskinsbranschen köper jag kul och rull-lager från SKF eller Timken (möjligen FAG i nödfall i bilapplikationer), allt annat brukar tyvärr inte hålla så länge... I det fall jag nämnde fick jag inte ett SKF-lager men det låg i en SKF-kartong...och på kartongen stod det att SKF köpt lagret av en utomstående leverantör. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hade inte köpt SKFs framvagnsdelar förutom hjullager……. De köper in delar med skiftande kvalitet och kan vara som ett lotteri. Har erfarenhet av det. Nu ska vi se om jag kommer ihåg rättt…. Kamremsats med vattenpump som följde med och efter ett år började den läcka….. 😮💨 |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Var det Koyo-lager du fick som SKF hade "köpt" in? BMW Original brukar använda sig av Koyo. |
|
Westersund, jo det stämmer nog! (är inte 100% säker då lagrena nu är monterande...) Men det satt Japanska NTN-lager från MB-fabriken (det var inte samma märke från SKF-kartongen) och NTN verkar vara ett märke som Mercedes har använt länge då jag vet att det även var NTN-lager på min gamla S124-kombi när jag bytte främre hjullager på den för många år sedan... Anledningen till att jag vill ha SKF eller Timken är att jag vet att en svensk skogsmaskintillverkare alltid använde SKF eller Timken i olika applikationer på maskinerna och att de höll väldigt länge. Sedan var det något ljushuvud på ekonomiavdelningen på fabriken som tänkte spara lite pengar och köpte in Japanska "kvalitetslager" (vet ej märket men de skulle vara "minst lika bra som SKF") - resultatet blev mängder av dyrbara reklamationer när lagrena rasade i förtid....det blev betydligt dyrare för tillverkaren i slutändan och krångel/stilleståndskostnader för kunderna... Därefter gick man tillbaka till SKF/Timken och reklamationsproblemen försvann. Smorde dock noga in de japanska lagrena med Red-Line-Oils helsyntetiska hjullagerfett så de fick nog iofs bästa förutsättningarna att hålla länge! ;) Men som nämnts ovan tillverkar mig veterligen inte SKF egna bärarmar utan köper in dem från underleverantörer och "Brandar dem med SKF" och då kan det bli ojämn och för låg kvalitet - jag skulle satsa på Lemförder eller Original (vilket troligen är just Lemförder i detta fall) när det gäller bärarmarna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack alla för er input till min fråga, intressant att höra. Jag tog det säkra före det osäkra den här gången och beställde grejer från Lemförder. Fick dem igår och skall ge mig på att försöka montera i helgen. 😊 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.