|
|
|
|---|---|
|
Har bekymmer med min F20 116d 2013. Vid bromsning får jag starka vibrationer och det är även väldigt tydligt att vibrationerna är snabbare ju mer hastighet man har när man bromsar, vid lägre hastigheter vibrerar det även men vibrationshastigheten följer med hastigheten. Bilen vibrerar endast när man bromsar. Det är tydligt att det kommer från vänster fram. Eftersom jag har haft liknande problem tidigare med min F30 så bytte jag båda framskivorna och alla belägg, märkte även att den gamla skivan var sned då jag kunde rotera den och hörde tydligt att den skrapade en gång per varv. Det konstiga är att detta inte löste problemet över huvud taget. Problemet kvarstår utan någon som helst förändring? Vad kan det annars vara? | |
| Kan vara hjullager som är kass och/eller bussningar i framvagnen. | |
|
Bromsok som är lite dåligt och som hänger sig? |
|
|
Hur långt har bilen rullat? Vad har du för däck och fälgar? Är det rätt dimensioner och inpressningsmått på fälgarna? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@blixten, ja fast om det hade varit hjullager så hade jag väl kunnat framkalla det på något annat sätt än bromsning? För det är verkligen bara när man bromsar som detta händer. Har testat att köra och pressa bilen och den känns perfekt i övrigt. @Matthias, ja det var min andra tanke. Jag hade ett problem med höger fram förra året där det kärvade ihop, så det byttes mot ett nytt. Då var det inte denna typ av vibrationer utan bromsarna låg på konstant istället. Nu är det vänster fram vibrationerna kommer ifrån men det är endast under bromsning och intensiteten varierar med hur fort det går, så det är ju en vibration per rotation. Om det är bromsoket som är dåligt så borde det snarare hugga till en gång vid bromsning för att sen fungera okej? Har svårt att se hur det ska framkalla vibrationen? @Johan B, den har rullat ungefär 20 000 mil nu, bromsar bytta vid 11000 mil och nu vid 20 000 mil. Fälgar är originalfälgar och däcken har bara rullat 1000 mil. Allt är i fint skick, och allt har fungerat kanon tills nyss då problemet uppkom. Inga ändringar är gjorda. Som sagt så märks det endast under bromsning, så det kan omöjligt vara fälg eller däck. |
|
|
Kärvande bromsok kan skapa dåliga skivor med vibrationer som konsekvens. Jag hade nog sett över oket (oken). Det är ju inte någon större insats och är om inte annat skönt att veta att de är nyservade. |
|
| Han skriver 20 000 mil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.