|
|
|
|---|---|
| ska fylla upp min bil med ny glykol har tömt ut allt men funderar hur noga är det vilken kylarvätska jag skall använda funkar biltemas eller måste jag köpa någon dyr bmw glykol? | |
|
Kolla vad som står i instruktionsboken! Men troligen ska det vara "gammal hederlig" etylenglykol - det är en standardglykol som säljs lite varstans (även Biltema) men BMW är faktiskt inte så dyr så du kan köpa den hos BMW. Möjligen hade sena E46:or longlifeglykol...kika i instruktionsboken eller köp hos BMW så får du rätt sort! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om det är aluminiumtopplock skall det vara speciell glykol. | |
|
Nä, det finns inte några moderna glykolsorter som innehåller aminosyror eller nitriter (som kan angripa aluminium! Så länge du köper glykolen i affären och inte rotar fram gammal glykol som stått längst in i ett garage i typ 40 år eller mer så är det inga problem med att det inte skulle funka med ett kylsystem som innehåller aluminiumkomponenter (motorblock, topplock eller kylare). På min gamla E46:a var det helt vanlig standard-etylenglykol, men jag köpte den från BMW då den inte kostade mer än hos andra handlare... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag summerar här nedanför - men annars finns allt ni behöver veta här Länk @yllestrumpor : Din E46 320i hade garanterat vanlig hederlig "shortlife" etylenglykol (där bytesintervallet uppges vara vartannat år). Runt 2004 började BMW introducera "longlife" etylenglykol i deras modeller, samtidigt tog man bort rekommenderat bytesintervall (men industrin verkar vara överens att byte vart 5-7 år kan vara lämpligt). Bland det viktigaste att tänka på är att ALDRIG någonsin blanda "shortlife" glykol med "longlife" glykol (i vissa fall - dock ovanligt - kan de börja reagera med varandra och bilda fällningar med mera). Eftersom du dränerat ditt system behöver du inte vara orolig för att blanda fel eller fundera på vad som FAKTISKT var i ditt kylarsystem (det kan ju ha fyllts på med precis vadsomhelst under bilens livstid). Men för att hålla det enkelt - kör på helt vanlig "shortlife" glykol. Du kan köpa den från BMW och vill minnas literpriset var runt 90 SEK eller så, alltså försumbar kostnad i relation till vad det kostar att drifta ett fordon. Men finns många andra likvärdiga produkter: Castrol Radicool NF är ett bra alternativ (en produkt som fanns med på listan över godkända icke-BMW vätskor). Mekonomen ProMeister Glykol Standard Blå fungerar precis lika bra. Biltema Glykol Stanard fungerar också precis lika bra. Har själv använt alla varianter jag nämner här ovan. @blixten : Det där med att aluminiumtopplock kräver en speciell glykol var korrekt på 60-talet och början av 70-talet då toppar i aluminium inte var vanligt och kylarvätskan innehöll ämnen som inte var lämpliga för aluminium. Men på 70-talet började man ändra formuleringen på kyalrvätskan och BMW själva har inte använt nitriter och aminosyror sedan 1986. Dessutom är det sedan länge förbjudet i Sverige. Det är väldigt vanligt att information som blivit obsolete fortfarande cirkulerar runt som sanningar. Men saker och ting förändras. För en modern bil (med modern menar jag 2015-2018 och framåt) är det idag KRITISKT att man köper EXAKT rätt kylarvätska. De är idag mycket mer skräddarsydda mot olika biltillverkare (och även motormodeller) än förr. Det är mycket viktigare med ämneskompatibla kylarvätskor (olika biltillverkare inkluderar och exkluderar olika typer av material avsiktligt och behöver således en kylarvätska som är kompatibel), det handlar även om design på vattenpump och rotationshastighet för att minimera kavitationsskador (en av kylarvätskans uppgifter är att reducera risken för kaviation och man kan designa en kylarvätska att vara olika bra på detta), det handlar om kylarvätskan ska bygga upp ett skyddande/självläkande yta inne i systemet eller inte, hur motorns värmesystem ser ut (moderna motorer har två eller flera värmezoner med olika temperaturer och man kan ha vissa områden där det kan tillåtas vara extra varmt och då ska kylarvätskan hantera det), det handlar även om att se till värmeöverföringen (en av kylarvätskans viktigaste uppgifter) är anpassad för motorns design och hur den är utformad, i vissa fall så förlitar sig vissa komponenter på bra smörjning från kylarvätskan (här kan man designa kylarvätskan att vara olika bra) och så vidare. En modern motor förlitar sig ganska mycket idag på att kylarvätskan är exakt rätt. |
|
Du skriver ju själv i ditt inlägg: Men troligen ska det vara "gammal hederlig" etylenglykol. Det är mycket lätt att uppfatta det som att det i princip går bra med vilken gammal glykol som helst. För ca 5 år sedan fanns det fortfarande gott om glykoler hos både biltema och mekonomen som inte var lämpliga att hälla i en bil med "aluminiummotor" |
|
|
Aminosyror har nog inte funnits i glykol sedan tidigt 80-tal, då man på 70-talet upptäckte att dessa kunde bilda cancerbildande ämnen vid reaktion med andra ingredienser i glykolen... Nitrit används bara i tunga dieselmotorer av gjutjärn för att minska risken för kavitationsskador på cylinderfoder. Så jag tvivlar starkt på att det funnits sådana glykolsorter hos Biltema eller annan handlare de senaste 20 åren, åtminstone om man inte sökte sig till specialsortiment anpassat för tunga lastbils-, entreprenad- och skogsmaskinsmotorer. Så om man inte köper glykolen i en antikaffär, så funkar vilken standardetylenglykol som helst! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jag håller med dig blixten, det där var ganska dåligt formulerat. En bättre formulering hade varit : Köp valfri standard kylarvätska i en välsorterad biltillbehörsbutik fokuserad på personbilar. Om jag minns rätt var det aminosyror som förbjöds (som Johan B nämner). Nitriter slutade BMW använda sen 1986 (men fortsatte användas inom andra segment). Är främst inom tunga fordon som användning av nitriter varit vanligast, detta då det bland annat ger ett bra korrosionsskydd för järnlegeringar och fungerar bra ihop med de traditionella kylarna gjorda med koppar- och mässingslegeringar. Det fungerar även bra för att reducera risken för kavitationsskador (som Johan B nämner). Nitriter är däremot inte alltid bra för vissa aluminiumlegeringar (speciellt då kylarelement) och det är denna risk man ofta syftar på när man nämner att en kylarvätska inte är lämplig för aluminiummotorer (men det räcker att kylaren är gjord av aluminium så kan problem uppstå). Nu finns det produkter där en ytterliggare aktiv ingredient adderats som reagerar med aluminiumytan och skapar ett skyddslager och passiverar ytan och gör att nitriterna inte kommer åt den rena aluminiumytan och kan reagera med den. Men dessa "nödlösningar" är inte så vanliga (oftast väljer man att skippa nitriter helt och hållet), men vill bara säga de finns där (främst ute bland tunga fordon segmentet). Ska även nämn att borater är en gammalt klassiskt tillsats som ger ett bra korrosionsskydd mot järnlegeringar (och även några andra fördelar). Men eftersom det kan vara lite aggressivt mot aluminiumlegeringar så slutade de flesta använda detta för länge länge sedan (kan inte komma på någon produkt som har det). Men... Sen tänkte jag om blixten kunde minnas namnet av några av de produkter som fanns bara för ca 5 år sedan "lätt tillgängliga" för den vanliga bilägaren och som inte var lämpligt för aluminium. Då kom jag och tänka på Castrol's gamla lineup. Den här lineupen är nog 15 år gammal nu, men ett bra exempel (det var på den tiden produkten hette Anti-Freeze men nu heter den Radicool). * Castrol Anti-Freeze * Castrol Anti-Freeze NF * Castrol Anti-Freeze SF "Anti-Freeze NF" beskrevs som fri från nitriter och fosfater medans "Anti-Feeze" bara beskrevs som fri från fosfater. Och "Anti-Freeze SF" är deras longlife som är en OAT och därmed fri från silikater. Så det är inte långsökt att gissa att NF betyder Nitrite Free och SF står för Silicate Free. Så för 15 år sedan så var det alltså inga problem att hitta kylarvätska med nitriter (och alltså inte helt lämpligt för moderna bilmotorer). Sen ska det nämnas att varje tillverkare kan själv bestämma hur MYCKET nitriter det ska finnas och det kan kan göra en viss skillnad hur "aggresiv" en kylarvätska med nitriter är mot aluminiumlegeringar. Tillägg : Såg nu att deras nuvarande produkt som bara heter "Castrol Radicool" inte längre innehåller nitriter. Men vad jag kan se från gamla beskrivningar är att deras gamla (vi pratar 15-20 år sedan) Castrol Anti-Freeze troligtvis innehöll nitriter. Länk Länk Så yes, en bättre formulering är som jag beskrev inledningsvis och dubbelkolla gärna att produkten är nitrit- och boratfri. Eller som jag brukar säga : When in doubt, bara pinna in hos BMW på din kafferast :-) Ni behöver inte vara rädda - det finns fortfarande inget dokumenterat fall i Sverige där någon reservdelsföljare hos BMW bitit en kund. Bilförsäljarna vågar jag däremot inte uttala mig om :-) |
Men för att summera trådskaparen lite kort och konscist : Det går bra med en lämplig icke-BMW kylarvätska också. Men BMW glykolen är inte dyr, så var inte rädd för det alternativet på grund av den anledningen. Väljer du icke-BMW så ska du välja en "vanlig" etylenglykolbaserad kylarvätska (välj INTE någon "longlife" variant) och för säkerhets skull så kolla att det inte står "ej lämpligt för aluminiummotorer" eller liknande på förpackningen (även om vi alla här tror dessa är numera utrotade). Några exempel på icke-BMW kylarvätskor som fungerar finfint är: * Castrol Radicool NF * Biltema Glykol Standard (art.nr 36-1855) * OKQ8 Glykol Koncentrerad (art.nr 7391162202252) finns många fler men kan inte hitta produktblad på en del så skippar ta med dem i listan. Det var som sagt mycket länge sedan jag såg en produkt som inte var lämpad för motorer med material i aluminiumlegeringar. Men om någon ser en sådan produkt till salu idag så hojta till för jag är nyfiken! |
| Stuvbutiken.com har bra priser på glykol. Beställde en 4 l dunk med gul glykol för 169:- Och denna kan man väl blanda med vilken annan glykolfärg som helst? 'Gul longlife' heter den tydligen. | |
Färgen säger ingenting (då det inte finns någon standard) och kan alltså inte användas för att bestämma om en kylarvätska är korrekt eller inte för ett fordon. Kylarvätska (precis som motorolja) är transparent och dess färg kommer från att producenterna tillsätter färgämnen och kan skapa precis vilken färg som helst - gäller speciellt kylarvätska där alla regnbågens färger nog har använts redan... Specifikationen av kylarvätskan är det ENDA som betyder något. Med största sannolikhet är den glykol du beställde en av typen OAT. Den får definitivt inte blandas med någon annan typ, speciellt inte HOAT! BMW har aldrig någonsin använt OAT, de har använt IAT och HOAT. Så den kylarvätskan du beställde ska INTE användas i någon BMW. |
|
Glykol är färglös - tillverkarna tillsätter färgmedel utan att det finns någon branschstandard = olika tillverkare kan ha olika färger på motsvarande produkter...färgen kan vara gulaktig, rödaktig, grönaktig och blåaktig t ex. men säger inget om vad det är för produkt egentligen. Dvs. Färgen på glykolen säger ingenting om dess tekniska egenskaper! BMW-Slangen har väl tömt ut det mest väsentliga i ämnet och som han skriver bör du inte blanda "vanlig" glykol med "longlife-glykol" pga. risken för utfällningar mm. Det KAN gå men det funkar inte alltid...så där måste du gå in på produktens tillverkares information och se om det är möjligt att blanda med vanlig glykol. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
@Prophetone : Kan jag gissa på att det är märket Starta du syftar på? Alltså samma märke som Jula också har. Ska man köpa Starta så är det isåfall denna nedanför ska användas i en BMW. Den är jämförbar med de kylarvätskor jag radade upp i mitt inlägg från 2011-09-09 och är en vanlig IAT kylarvätska med det vanliga bytesintervallet på 2 år. * Starta Glykol BS6580 Blå Men ovanstående är bara för äldre BMW's. Har du nyare (typ 2004 och framåt) så SKA du ha HOAT longlife kylarvätska! Så om du ska köpa något från Starta sortimentet så är Starta Glykol G48 Heavy Duty den korrekta kylarvätskan för en modern BMW (dvs från runt 2005 och framåt). Denna följer Glysantin G48 specifikationen dvs det är en HOAT kylarvätska och är också i linje med BMW N 600 69.0 och alltså den korrekta kylarvätskan för en modern BMW. Men! Är det en ALLTFÖR modern BMW (dvs från runt 2018) så SKA du ha den förbättrade kylarvätskan som är HOAT med HT-12 inhibatorpaket (köps enklast från BMW). Det är dock ingen fara att blanda HOAT med G48 inhibatorpaket med HOAT HT-12 inhibatorpaket. |
@Prophetone : Det är tyvärr FEL kylarvätska du köpt. Om det är till din BMW 318d -11 så ska du ha Starta Glykol G48 Heavy Duty (eller motsvarande som exempelvis BASF Glysantin G48, Eurolub D-48 Extra eller helt enkelt bara pinna in hos BMW och köp så är du garanterad att få rätt typ). |
| @ bmw - slangen: Min Bmw är silverfärgad men klart det säger ju ingenting om hur bilen fungerar ;-) Att jag nämde färgen på Glykolen beror i första hand på att den ser go ut med läckert gul - vore den inte giftig skulle jag bli direkt frestad och ta en slurk. Denna glykol är tänkt till min gamla S60:a, mina övriga bilar har såpass ny glykol så jag behöver inte byta än på ett bra tag. | |
Hi hi - finns en del vätskor inom fordonsindustrin som jag också blivit förbaskad frestad av att ta en klunk av för det ser så lockande ut :-) Jo, varför jag blev något "upprörd" för att just färgen nämndes är att det finns en mycket spridd uppfattning om att du enbart på färgen kan avgöra om det är rätt kylarvätska eller inte till ditt fordon. Det här påståendet har numera tyvärr blivit odödligt tack vare Internet och dess användare (står det i ett forum är det sant oavsett vem som skriver fakta - just faktagranskning och kritisk granskning verkar inte skolan lära ut längre). Därför vill jag försöka vänja bort bilägare att tänka i färger och istället tänka specifikationer. Samma sak med motorolja, där händer det att konsumenter avgör en oljas lämplighet genom att utvärdera dess viskositet i butiken ("Titta, den här oljan är ju jätteblaskig så den kan inte vara något bra!") :-) Aha, jaha till Volvon! Vet att även Volvo (både personvagnar och lastbilar) körde med HOAT kylarvätska en bit in på 2000-talet, men därefter har jag ingen koll. Men samma sak gäller för Volvo - se VERKLIGEN TILL att hälla i rätt kylarvätska annars kan det bli dyra konsekvenser. Vill bara förtydliga lite för BMW-ägarna här : De färgglada (gula elelr röda) kylarvätskorna som finns på Stuvbutiken får under inga omständigheter användas i någon BMW (oavsett modell eller år). Har du en äldre BMW (typ upp till runt 2004) så kan du använda denna från Stuvbutiken: * STARTA Glykol BS6580 Blå Vill du använda märket STARTA till nyare BMW (typ från runt 2004 och nyare) så är det ENDAST denna som är tillåten: * STARTA Glykol G48 Heavy Duty |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.