|
|
|
|---|---|
|
F11 2016. Oljebyte skedde för ca 1500 mil sedan. Kollade den digitala mätaren på skärmen och den har gått ner ”ett streck” under MAX. Fråga 1: Är ”ett streck” = 1 liter eller? Fråga 2: Behöver jag fylla på med olja eller är det fine? | |
|
1. Nej 2. Nej Det är när den gått ner till min som det är lämpligt att fylla på en liter. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Är en enhet av det där strecket ca 2dl? Hur stor är den mängden? Tror det är 6,5 liter olja vid byte. |
|
|
Om du läser instruktionsboken så märker du att BMW anger att du ska slå i en liter olja när bilen säger till om det (när oljenivån är nere på "min-nivån"). Risken är att du annars överfyller motorn med olja - dvs. håll inte på och småslatta i någon/några dl. bara för att nivån sjunkit ett streck på den elektroniska mätningen. Däremot kan det vara klokt att göra ett komplett olje- och oljefilterbyte nu efter 1500 mil! Då minskar du risken för de långsiktiga problem som kan uppstå pga. sliten och förorenad olja med de långa oljebytesintervall som är i dagens bilar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för era svar! Bra info och bra tips! |
|
| Det finns ingen risk att motorn "får för lite" olja? Bara nyfiken | |
|
Så länge du inte går under min-nivån (och lite mer då det ändå finns en viss säkerhetsmarginal i systemet) så kommer oljan att räcka till för att ha fullgod cirkulation i motorn. Rent tekniskt behövs det cirka en tiondels tesked olja för att smörja motorns alla rörliga delar momentant... ;) Däremot behövs det av flera anledningar en cirkulation av oljan så den hela tiden ersätts/flödar i motorn. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Lärde mig nya saker, tack! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.