AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
788

Byta rem till ac 645 -04

Kan det vara så att det inte finns någon spänn rulle till ac komressorn.så man skall kräng på remen
Helt säkert inte "kränga på".

Du måste konsultera t ex realoem.com för att få en överblick. Knappa in de sju sista tecknen i bilens VIN.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det beror på...

Tidiga N62-motorer hade här i Europa den vanliga spännrullen (samma upplägg som på tex M54-motorn), medans exakta samma modeller i USA inte hade det.

Exempelvis just din modell och år hade den vanliga spännrulllen, medans exakt samma modell och år i USA inte hade det.

När uppgraderingar av N62 kom i olika former blev det vanligare utan spännrulle, men det berodde mycket på vilken marknad bilen var gjord för.

För uppföljaren N63 så körde man från början med den så kallade ELAST drivremmen för AC (dvs utan spännrulle), mittenhålet på vibrationsdämparens drivremshjul är excentriskt (lite ovalt) vilket gör att man kan montera denna ELAST drivrem utan att behöva några specialverktyg - se bild nedan så förstår man bättre.
Länk

ELAST drivremmar är speciellt gjorda för att användas i applikationer där man inte har ett separat spännarelement.
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
På min gamla 550i-06 behövdes ett specialverktyg för att kränga på remmen, Länk
Där ser man!

Så fick jag lära mig något idag också.

"Spännande"! :)

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kollade för skojs skull lite närmare på andra modellserier än 6-Serien och huruvida man har spännrulle eller inte varierar kraftigt. Även inom 6-Serien är det lite nutty.

Exempelvis E63 645Ci (Coupe) har spännrulle, medans E64 645Ci (Convertible) har INGEN spännrulle!

E63 650i (den har N62TU-motorn) har ingen spännrulle.

@Kane: Din 550i -06 har N62TU-motorn och det var väldigt ovanligt att den motorn hade någon spännrulle. N62TU-motorn hade dock spännrulle på facelift E60 LCI, E61 LCI, E63 LCI, E64 LCI men ENDAST om den hade utrustningskoden 1CBA (CO2 package).

Som sagt, E63 645Ci hade spännrullen ända fram tills LCI lanserades (alltså upp till 07/2005).

Men E65 745i (med samma motor) hade spännrullen bara upp till 10/2003, från och med 10/2003 så hade man fimpat spännrullen!

Så det varierar hej vilt huruvida man hade den eller inte.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag det där med spännremmar råkar man på då och då på olika bilmärken , hittade billiga vertyg på wish för demontering och montering, att bryta dit remmen med våld och fel verktyg är ingen bra ide' alls

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.