AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
939

E39, 2001 mod, el-fråga

Ar
21
Argaostar
520iA -03, touring sen 2011
Mycket välhållen bil.
BMW520i med bensinmotor.

När jag skulle köra på jobbet i går, hade bilen innan varit i drift, och stått parkerad i 1,5 t.
Sätter i nyckeln och skall starta, och allt är dött. Inte ett ljus i instrumentbrädan, ingenting fungerar.
Försöker öppna bagageluckan, men det går inte heller, inte ens med nyckeln.
Lägger ner baksätesryggen och kryper in den vägen, tar loss minus kabeln till batteriet, och sätter den tillbaka. Ser det gnistrar när jag gör det, och får bekräftelse att det går ström i systemet.
Går och startar bilen som helt normal och kommer mig iväg till jobbet.

Nu är min enkla fråga, vad förorsakade detta?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det första som ploppar upp i mitt huvud är ett tändningslås som börjat strula (och kommer nog att strula mer och mer med tiden).

Men... Detta passar inte in på problemet du beskriver att det inte ens gick att öppna bagageluckan. Fast när du säger att det inte ens gick med nyckeln låter mysko, då det då (mig veterligen) är helt mekanisk och ingen el inblandad överhuvudtaget (så var det på min E34 iallafall). Så är lite osäker kring den här uppgiften med bagageluckan.

Så därför är tändningslåset fortfarande mitt bästa bet. Om det händer igen, prova och fjanta runt lite med tändningsnyckeln och se om det har någon effekt.
Ar
21
Argaostar
520iA -03, touring sen 2011
Mycket välhållen bil.
Jag lutar mera mot att det är nåt som har hängt sig rent elektrisk, eventuellt elektroniskt. I och med att allt var dött, innan jag använde tändningsnyckeln.
Ingen ström kom från batteriet till huvudkretsen i bilen.

Ja, jag också trodde att låsen skulle öppna med nyckeln, men läste att andra har råkat ut för det samma. Och de har också krupit in via baksätet.
Tur att bilen ej var låst, men jag har installerad en nödvajer för motorhuven, så en lösning hade varit att koppla en batteriladdare till plusspol på motorn och få ström den vägen.

Får se om andra dyker upp med liknande erfarenheter :)
Bilen fungerar nu helt normalt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Dålig jordkontakt på minuskabeln, ärgat kabel som när du bröt på den gav kontakt

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.