|
|
|
|---|---|
|
Plötsligt så fungerar inte min Idriveskärm som den ska. När jag startar bilen/ sätter i nyckeln hörs 2 korta ljud från hdd eller dvdläsaren (som om den försöker läsa något) och det står BMW på skärmen. Sedan blir skärmen svart och det hela börjar om med 2 korta ljud, BMW + sedan svart skärm . Det hela håller på tills bilen stängs av. Jag har lyft av batteripolen i ca en timme och även försökt starta om idriven (hålla in volymknappen 25 sekunder) utan resultat. Hur felsöker jag detta vidare? Jag har Inpa ifall det är till hjälp. Batteriet är nästan nytt och på tomgång efter start laddar den 14,7V så det verkar inte vara felet denna gång. | |
|
Hej! Du kan ju prova att göra en omstart av idrive...dvs håll inne mute/volym knapp + ejectknapparna på cd och dvd ca 10 sekunder. Dvs 3 st knappar att hålla inne i 10 s. Mvh Janne. |
|
|
Hej! Jag har bara en dvd/cd så den varianten fungerar tyvärr inte på min bil. Jag har fattat det som att man på min version skall hålla in volymknappen i 25 sekunder, men inte fått detta verifierat. Jag prövade, men fick ingen reaktion från Idriven. Jag blir sedan inte klok på förteckningen över säkringarna. Det är bilder på olika saker exvis farthållaren, men hittar inget som tydligt visar Idrive eller stereo så har svårt att hitta vilka säkringar jag skall kontrollera. Är det utrustningsspecifik uppsättning eller är det samma på alla bilar med Idrive och stora skärmen? |
|
|
Jaha..Ok, nja.. det jag skrev fungerade på farsans E60 med den utrustningen som han har i sin vagn. Vet att det har diskuterats en del angående "död idrive skärm", du kan ju försöka söka här i forumet i frågan, kanske finns några tips där med lite tur.. Ne...har i övrigt inget bra svar på funderingarna du har.. tyvärr :( Mvh Janne. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den där lilla säkringskartan är bara en quick guide för de vanligaste och enklaste funktionerna. En modern bil är så extremt komplicerad att du skulle behöva en hel manual endast för att kortfattat beskriva vad varje säkring och relä används till :-) Exempelvis en 7-Serie sniffar på runt 500 säkringar och runt 100 moduler utspridda överallt. Lägg till detta ett extremt avancerat power management system som styr över hur strömmen används var, när och hur och allt detta ihopkopplat i ca 5 olika nätverk med en eller två gateways för att kunna kommunicera på multipla nätverk. CCC/M-ASK får sin spänning (på din bil) via säkring #56 (20A). Har du M-ASK, CCC eller CIC förresten? Iallafall så får CIC sin spänning (på din bil) via säkring #14 (15A). Men det är med största sannolikhet inget problem med någon säkring här. Kanske ska nämna CID'en också... Får sin spänning via säkring #76 (5A) och är en terminal 30g styrd modul (betyder att power management systemet bestämmer när det ska appliceras spänning till denna modul. Den styrs helt och hållet via K-CAN bussen och LVDS datalinan. Logiska styrsignaler går via K-CAN bussen (som många andra moduler hänger på också) medans grafiska styrsignaler går via LVDS datalinan (direktkopplad till CIC). |
|
Bmw-slangen: Tack för info! Har du något tips kring hur jag felsöker vad som gett upp? Jag tror att jag har CIC (är en 2009 med Nav professional (S609A)). |
|
|
Är det nån som har tips på hur jag kan felsöka vidare? Vad för komponenter ingår? Är det några klassiker som brukar ge sig? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, låter som du har CIC. För startmenyn är väl en vertikal textlista på högra delen av skärmen som du kan scrolla upp och ned igenom och välja alternativ - eller hur? Tyvärr, kan inte hjälpa mer än så här (brukade intressera mig och kunna hantera störra delen av bilens olika system men ju närmare en bil blir en smartphone på hjul desto mer tappar jag intresse för att engagera mig i dess system). Det är svårt att hitta personer som kan felsökning, det är ännu svårare att hitta någon som kan felsökning inom elektronik, det är ännu svårarare att hitta någon som kan felsökning inom elektronik och komplexa elektronikmoduler :-) Men förhoppningsvis finns det någon med exakt samma erfarenheter och har man tur är det samma fel och det kan fixas någorlunda enkelt! Vill dock bara inflika med lite pedantiska "felsökningsdetaljer" (fast kan hjälpa när man söker eller frågar efter samma fel): Felet bör klassificeras som att CIC-huvudstyrenheten bootar om (reboots/resets) konstant. Det är lite fel att säga att "iDrive skärmen är död", för vad jag läser så fungerar skärmen finfint (dels verkar den kunna visa skärminformation och vi vet även att grafikinformation kommer fram eftersom - om jag minns rätt - om iDrive skärmen inte får någon grafikinformation skickad till sig från CIC-huvudstyrenheten så visar den en röd skärm för en kortare tid). Allt pekar dock på trasig elektronik inne i själva CIC-huvudstyrenheten. |
|
Återkoppling. Felet kom tillbaka efter någon dag eller två..Dvs problem med att idrive skärmen slocknar och emellanåt tänds bara BMW loggan mm. Lösningen blev(tror jag nu utan att ha väntat någon längre tid)>>>>>Att byta bilens startbatteri! Verkar fungera nu efter att farsan åkt till BMW för att kolla upp problematiken och där bytte de batteriet.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.