AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.226

Ska sälja min BMW 06 m-sport e61 men...

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Hej

Ska sälja min bil men har två fel på den och kan inte hitta några liknande här eller på Blocket.
Vad får man för min då fjärrlåsen inte fungerar och ac har läckt ut så den blåser ingen kallluft längre?
Det går att låsa med nyckel och larmet funkar men lite bökigt.

Annars är bilen i bra skick lite rost på bagageluckans hörn uppe vid glaset som jag har hållit undan med rostätare.

Todde

15 tkr? Lycka till att sälja en bil utan fungerande luftkonditionering nu.
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Tack den ska sälja till vintern men då har jag nog redan fixat det. :)

Todde

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fixa felen först. Du kommer bara få skambud likt ovan annars.

Bara nån slags riktmärke ändå: Min bror sålde en jättefin 530i -04 20k mil (ej M-sport dock, i övrigt massa utrustning) till Viköperdinbil för 30k. Det gick inte sälja den privat, helt stendött. Den hade trasig PDC och läckande ventilkåpa, i övrigt fin och rostfri.
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Jag säljer bilen för att jag inte har råd att laga eller driva den länge pga av arbetslöshet. Önskar att jag kunde laga felen men tyvärr.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ibland är det kampanj på ac-service och då brukar det kosta ca 1000 kr.
Annars ligger det runt 1500 kr.

De pengarna har du garanterat igen om du ska sälja bilen - du tappar säkert 10.000 kr i värde om ac inte funkar...

Har du felsökt fjärrlåsningen?
Kan vara läge att försöka läsa ut felkoder och med lite tur kanske det är ett litet skitfel som gör att det inte funkar - återigen kan det vara välinvesterade pengar att lägga på att laga upp felet då värdet ökar mer än kostnaden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Jo det är säkert inte så svårt kanske t.o.m. bara ett kabelbrott i luckan. Jag försökte fixa det och köpte en begagnad antenn men det hjälpte inte.

Ac kan jag fixa för en 500 hos en kompis. Men det är tajt på a-kassa.

Todde

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om något läcker i ACn räcker varken 1000kr eller 500kr. Man fyller inte ett läckande AC-system.
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Tänkte prova med tätningsvätska ... när den fylldes sist så fyllde man på med spårvätska så det ska kollas upp först tänkte jag.

Todde

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla AC-system läcker lite (främst genom axeltätningen till kompressorn)...så efter 10 år eller mer (som i detta fallet) är det inte onaturligt att nivån gått ner så mycket att tryckvakten slår ifrån och inte startar kompressorn och att man därför behöver fylla systemet med gas igen.

Men har man ett regelrätt läckage i systemet springer notan snabbt iväg (och det är detta "alla" tar höjd för vid bud på en bil som inte har fungerande ac-system)!

Har systemet varit trycklöst en längre tid, har det kommit in fukt i systemet och då är det risk för att många komponenter är rökta...

Så läcksökning med uv-lampa (letar efter spårmedlet) och kontroll med maskinen som fyller kylmedel genom vakuumsugning och kontroll att vakuumet håller sig en viss tid är givetvis något som ska göras innan fyllning!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Tack detta tar jag med mig.

Todde

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.