AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.338

Biltema bilbatteri fungerar ej efter 14 mån?

mg
50
mgscolieri
e46 330ci manuell m-sport
f36 428 xdrive -15
Köpte ett batteri till min e46 330ci som jag bara kör då å då som hobbybil.
Lät bilen stå inca 2-3 mån när jag var utomlands och nu är batteriet helt dött.

(Hade tidigare köpt ett lite dyrare batteri till min e39 530 på biltema och då var det inga bekymmer att låta den stå 6 mån)

Försökte lämna tillbaka batteriet igår men de påstod att cellerna har dött och jag kortslutit batteriet, men det enda felet jag gjort är att lämna bilen ståendes lite för länge. Borde jag inte ha rätt att reklamera i detta fallet?
Vilka argument hade ni presenterat?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Hur kom de fram till slutsatsen att "cellerna hade dött"? Mätte de upp någonting eller hur gjorde de?
Hur kom de fram till att du "hade kortslutit batteriet"?
mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
Ja precis det gjorde någon form av uppmättning som visade lågt och sa att cellerna dött pga jag kortslutit batteriet. Vilket jag absolut inte gjort!

Det enda som sagt är att bilen stått i 2-3 mån. Men jag tycker ju absolut att batteriet bör tåla det när det är knappt 1 år gammalt..
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Var batteriet inkopplat under tiden bilen stod oanvänd?
Hur var laddnivån när du ställde bilen?
Var batteriet dött direkt då du ville ta den i drift?
Var det minusgrader under tiden bilan stod oanvänd?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett batteri börjar ta skada från den dagen det står helt eller delvis urladdat (och blir värre med tiden och ju mer urladdat det är desto mer skada blir det).

En förklaring kan vara att E46-bilen har någon form av tjuvström (behöver inte alltid uppstå men kanske uppstod nu innan du åkte utomlands), batteriet är inkopplat och det töms total på bara någon vecka, sen står batteriet i nästan 3 månader med ingen laddning. Att stå så länge utan någon laddning kommer definitivt att skada batteriet och leda till sådana skador som Biltema uppger.

Vad Biltema troligen mätte var hur mycket kapacitet det fanns kvar i batteriet. Det var denna siffra som rapporterades vara låg. Men det kan orsakas av många olika saker, så deras vidareutveckling att batteriet måste ha kortslutits är helt felaktigt och ska helt ignoreras.

Men ovanstående exempelförklaring är ju bara en av många av hur det kanske gått till. Men behöver inte vara så. Vi behöver mer information för att kunna bilda oss en åsikt och steaman's frågor är en bra början.
mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
"Var batteriet inkopplat under tiden bilen stod oanvänd?
Hur var laddnivån när du ställde bilen?
Var batteriet dött direkt då du ville ta den i drift?
Var det minusgrader under tiden bilan stod oanvänd?"

Ja, dumt nog så var batteriet ikopplat hela tiden, trodde det var lugnt eftersom jag hade en e39 530 inkopplad nästan dubbelt så lång tid under vinterhalvåret.
Nu på e46an så var den alltså stillaståendes på sommaren.
Jag mätta aldrig laddnivån tidigare då jag tog för givet att det var ett nytt hälsosamt batteri, men fått reda på nu att biltema säljer många betterier som är långt ifrån fulladdade vid köp tillfället.

Så när jag skulle starta bilen efter dessa 3 månader så var batteriet helt dött.
Gick inte ens att starta bilen med motorn när jag rullade ner för en backe.

mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
Kanske jag ska trycka på hos biltema att de inte alls kan bevisa att jag kortslutit batteriet, och att de själva sagt att de säljer många batterier som inte är fulladdade utan att ge en instruktion/rekommendation att man ska ladda det direkt innan man använder det, och således trycka på att det var deras fel?
Är jag inne på nåt då?

Känns lite hopplöst när det ändå bara är ord mot ord och de i princip redan bestämt sig, och jag inte kan komma med något konkret.
Kändes som att de hade ett protokoll färdigt med frågor när folk försöker reklamera sina batterier och tryckte in mig i ett hörn.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ett batteri som står urladdat förstörs. Det är allmän kännedom och en egenskap hos bilbatterier. Jag tror inte du har något att hämta vid en reklamation. Att personen i kundtjänsten uttryckt sig slarvigt och börjat prata om kortslutning har ingen större betydelse.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Håller med Lövet. Varför skulle Biltema reklamera det?
En äldre tråd på temat.

Länk

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.