AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.072

Önskar rådgivning - sälja BMW Diesel eller behålla

Jag står mellan två svåra beslut - skulle uppskatta lite input.

Jag äger just nu en M3 2022 / samt en BMW diesel och har beställt en Y performance med uppskattad leveranstid jan-mars 2023. Familjen är i behov utav två st bilar, och jag är inne på att sälja BMW Diesel prisindikation (+-10% 400.000kr). Och därmed säkra upp det försäljningspriset och under tiden som nödlösning ordna upp en kortidsleasing tills Y:n kommer för ca 7000kr/månad. Mitt drömscenario är att Y:n kommer i Oktober - i.o.m Berlins ökade kapacitet.

Men jag kan inte bortse från att 7000kr/mån för en leasing fram till i värsta fall årsskiftet kommer att kosta mig mer en eventuell värdeminskning på BMW:n fram tills årskiftet.

Hur skulle ni resonerat om ni stod mellan de valen. Vet att det är svårt att uppskatta hur beg-marknaden kommer se ut framöver - men hur tror ni det kommer utveckla sig för stora dieselmotorer på beg-marknaden? ( Kommer priserna rasa de närmaste månaderna??)

Sammanfattar alternativen nedan:

alt 1)
- sälja BMW:n och säkra upp pengen för den - ( därmed inte riskera världens värdeminskning inför hösten)
- ordna en hyrbil/leasing för 7000kr/ månaden och hoppas på att Y:n kommer i Oktober

alt 2)
- behålla BMW:n tills Y:n kommer och därmed riskera en stor värdeminskning?
- blir värdeminskningen mindre än leasingkostnaden?

Tacksam för eran input i detta!
PS: Överger inte BMW helt och hållet - har en BMW på beställning, men den kommer lite senare
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad är det för bil du ska sälja? En helt vanlig BMW diesel har ingen nämnvärd skillnad i försäljningspris höst vs vår.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag tror inte att dieslar kommer falla särskilt mycket kommande året, det är fortfarande brist på nya resp bättre begagnade bilar. Komponent brist och corona kommer se till att tillverkarna inte kommit ikapp än på ett bra tag.
Men allternativ 3 är att sälja dieseln nu och köpa en billigare bil "så länge", för att sedan sälja den när du får y:t. En bil 30-50kkr-klassen komer inte tappa särskilt mycket i värde.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror det blir billigast att behålla bilen tills du har den nya.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Att skriva M3 på ett BMW-forum och syfta på en Tesla (korrekt?) borde nästan leda till avstängning, om inte permanent så åtminstone tillfälligt… ;-)
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

PRODRIVER: Ekonomiskt tror jag det bäste blir att behålla BMW'n, Teslas utlovade leveranstider stämmer ju sällan särskilt bra. Men bekvämast borde vara att sälja BMW'n nu.

Skumtomte: Helt klart, jag läste "BMW M3 2022" tills jag såg din kommentar. På BMW-forum kör jag med annan benämning än på Tesla-forum. M3 betyder helt olika beroende på vilket jag hänger på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.