|
|
|
|---|---|
|
Söker inspiration till vad jag ska hitta på med bilen. Ge mig era bästa förslag. Bilen "behöver" ingen service (inget är direkt trasigt), men borde jag göra något preventivt eller något "roligt"? Det jag gjort: Olja, filter, luft- & , bromsvätska enligt normalt intervall, förutom olja som jag gör varje år. Installerat M-performance-paketet, stänkskärmar fram, nya däck, nya luftbälgar, gummimattor på alla platser och i bagaget, nya camberstag fram, nya packboxar på framaxeln, drivaxeldamask på ena sidan, bytt olja i fram och bakaxel, spolat växellåda och bytt filter i den. Bilen har gått ca 13500 mil. Saker jag funderat på: Stänkskärmar bak, byta "navigatorn" till en med stöd för android auto, byta kylarvätska, byta servooljan, byta stötdämpare fram, bussningar i framvagnen (dock känner jag inget glapp, men bilen har ju gått en bit), hjulinställning, byta den lilla oringen som alltid läcker på vevhusventilationen (gjorde för ett år sen men den börjar alltid läcka igen), byta vattenpump i förebyggande syfte, byta hardy-skiva (kan känna en svag vibration när bilen rullar i eco-pro), byta andra sidans drivaxeldamask, måla bromsoken. Utrustningsmässigt har bilen det mesta utom kamera fram (för 360-vy, har bara 270), och mörkerkamera. | |
|
Byta olja i fördelningslådan. (för jag kunde inte se att du gjort det i din lista...) Kolla över hur slitna bromsbelägg och skivor är... Ge bilen en seriös polering och vaxning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det har jag inte gjort. Har du en länk nära till hands för hur man går till väga? Är det görbart på garageuppfarten? Belägg är bytta för 1000 mil sedan, glömde skriva det. Tvätt och polering får det också bli. Tack! |
|
|
Verkligen ambitiöst ägande måste jag säga... Förmodligen inte aktuellt med 13500 mil, men en 'renovering' av ratten är ganska kul och billigt och ger bra effekt. Gjorde detta nyligen med bra resultat |
|
|
Hej, jag bytte stötdämpare bak, 12000mil, kändes skillnad. Tog även och rengjorde EGR-ventil-kylare, insug och skrapade/borstade portarna. Kändes som om den gick bättre, kan även vara placebo. |
|
|
Nja, byta oljan i fördelningslådan gör man inte på garageuppfarten! Det "korrekta sättet" är att demontera den och tappa ur oljan ur avluftningen....men det går att suga ur merparten av oljan med en sug och ett böjt kopparrör och sedan fylla med ny olja i samma mängd som man sög ur. Det kräver dock att man hissar upp bilen så man kommer åt underifrån. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
EGR missade jag också skriva att den byttes på verkstad, var en återkallelse. Rengöra portarna har jag sett videos av, hur illa såg dina ut? Hittade lite guider på att byta i fördelningslådan - vet ni om man behöver återställa lådans lärning? Några skriver ja, andra nej. |
|
|
Portarna till ettans cylinder var värst, där kunde jag skrapa bort ett tjockt lager. Sexans var bara lite sotig. Samma med insuget, värst i början där avgaserna kommer in, sen blev det mindre desto längre bort man kom. |
|
|
Vet inte vad du WeX menar med ”lådans lärning”. Däremot vet jag att då man kopplar av motorn genomgår lådan en justering av lamellkopplingen för kompensation av lamellernas slitage. Ungefär som självjusterande bromsar. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Näckrosen: amerikaner skriver "reset adaptation". Menar du att det sker när man stänger av bilen varje dag? | |
|
Kolla med BMW angående adaption av fördelningslådan men troligen behövs det inte på din bil. Jag frågade ang. F31:an och då kom de fram till att det inte behövdes göra en nollställning av adaptionsvärdena vid byte av olja. Bilen har som sagt ett självjusterande system som sker vid varje start. Troligen kör den lamellpaketet i full lock-up innan den "öppnar paketet" igen och utgår från det värdet som någon form av utgångsvärde tills motorn startar nästa gång och då gör om processen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det som sker vid start är mätning av en referensresistans. Each time the engine is started, the transfer case control unit measures the resistance value once and in such a way that the optimum program map for the transfer case fitted is selected. Vid motoravstängning sker den mekaniska kalibreringen: In order to be able to assign a corresponding clutch locking torque to the angular position of the servomotor and thus also to take wear influences into account, a reference run is carried out each time the engine is switched off. In this reference run, the clutch is closed and opened completely once. While the clutch is opened and closed, the current consumption is measured for the relevant servomotor angular position and thus the beginning and end of the clutch closing procedure are determined. The angular position is determined by means of a Hall sensor integrated in the servomotor. Ovanstående är kopierat från denna text: Länk Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.