|
|
|
|---|---|
|
BMW 135i Coupé N54 Hej! Hjälp ett klant!😑 Gjorde ett oljebyte häromdagen och skulle nollställa servicelampan för oljebyte. Men klantade till det och nollställde bromsarna. Nu får jag felmeddelande om att bilen ska in på verkstad och byta bromsar. Felkoden: CC - ID 71, vilket är ”Brake Pads Worn” Och det lustiga är att själva räkneverket ställer sig inte på (vad det nu ska vara?) Den förbestämda km-sträckan utan jag går bara en massa streck, ➡️ Km: - - - - - - Det borde ju stå typ ex: Km: 10000 Och sen räkna ner från den ”nollställningen” Det är alltså inget fel på bromsarna, sensorerna är ju hela. Det är inte dax gör nåt byte på ett bra tag. Men varje gång jag drar igång tändningen så får jag varningssignal och servicelampan tänds sen att bromslampan lyset nu konstant. Har sökt på nätet om den här tabben och det verkar vanligt. Läser om allt från att trippmätaren måste vara nollställd innan man nollställer, till att det är en syntax error i programvaran och det måste omprogrameras..😑 Så jag sträcker mig till er. Det här måste ju gå att åtgärda smidigt? Läste att man måste lossa på sensorn och kortsluta i kontakten för att lura systemet… kan det stämma?🤔 Hjälp en novis klant! Tacksam för hjälp!😁 | |
| Kosta på en ny slitagevarnare och gör en ny reset så borde det lösa sig :) | |
|
Vad stod den på innan nollställningen? Slitagevarnaren är i två "steg", och jobbar genom att en elkrets (två olika kretsar) bryts när beläggen har nått en viss tjocklek och möter bromsskivan och om endera eller båda av dessa kretsar är brutna så kan du inte nollställa systemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Förlåt att jag lägger mig i, men just nu har jag inget annat att göra... ;) Men av ren nyfikenhet: TS har bara råkat "trycka på fel knapp". Sensorerna är fortfarande jungfruliga. Varför skulle då ett byte av sensor(er) hjälpa? Märker bilen av att de(n) bytts? /Lennart |
|
|
Lenwib, vi vet inte utifrån texten hos TS om sensorerna nått första steget i slitagevarnaren....därav min fråga. OM slitagevarnarnaren är så sliten att första steget löst ut, så kan man inte nollställa systemet. Har de nått första eller t om. andra steget i varningen så måste de bytas för att kunna nollställa systemet - men byter man bara sensorer utan att byta belägg så kommer de nya sensorerna givetvis att utlösa samma "varningsnivå" igen när bilen bromsas första gången efter bytet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag fattar fotfarande inte, men det tar jag på mig. :) TS hävdar, att han bara "gjort fel" vid nollställningen av oljeservicen och att sltagevarnarna fortfarande är intakta. Är det TS som uppfattar situationen fel? Finns det en reell misstanke om att slitagevarnarna verkligen löst ut och att TS inte observerat det? Ledsen för tjatet, men utn att fråga lär man sig ju inget. (I o f s kanske inte då heller...) /Lennart |
|
|
Nja, så här skriver TS: "Det är alltså inget fel på bromsarna, sensorerna är ju hela. Det är inte dax gör nåt byte på ett bra tag." Vad innebär detta i klartext? Hur långt har bilen kvar enligt i-drive till byte av beläggen? Har "första steget" i sensorerna "löst ut"? Det är således möjligt att TS försöker nollställa intervallet när första steget har löst ut på slitagevarnaren och det accepterar systemet inte... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok. Det vill säga, att "steg1" kan ha löst ut, utan att bilen varnat (eller att TS skulle kunna ha missat varningen)? Eller varnar den inte? Låter fortfarande konstigt, men systemet är mig ju inte närmare bekant, så det är bara att acceptera att man Inte förstår allt. Tack för ditt tålamod, Johan B ! /Lennart |
|
|
Nej, det blir ingen "varning" när steg ett löst ut, men det står i i-driven att det är typ 1000 mil kvar till byte (kommer inte ihåg exakt sträcka den anger). När andra steget löser ut anser bilen att det är "akut behov" av att byta bromsbelägg - har för mig att den anger byte inom 200 mil (men troligen klarar man längre sträcka än så om man kör normalt. När steg två löser ut får du en varning i instrumentklustret. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Äntligen förstår jag! :) Tack! /Lennart |
|
|
Ja alltså… Jag har bara råkat nollställa bromsarna utav misstag. Dvs räkneverket som räknar neråt från nån förutbestämd sträcka på kanske exempelvis 20000 km. När man nollställer så ska den ställa sig igen på nytt på 20000 km. Men det gör det inte. Jag får bara streck, dvs - - - - - - Den borde ju ställa sig på 20000 km och sen räkna neråt ju mer bilen går och sen vid nån gräns så ska servicelampan tändas och påminna om att bromsbackarna kanske börjar bli slitna, sen finns ju sensorerna som sista varning när de slits av. Det verkar som om själva nollställningen inte vet värdet den ska ställa sig på? När det blir bara streck när jag nollställer så kommer varningslampan upp och servicelampan för ”billyft” Vete tusan vad det är som kan ha hänt?! Här en bild på dashboarden…. Länk |
|
|
Du verkar ha missförstått hur systemet fungerar. Du har redan fått all hjälp du behöver. Byt sensor/slitagevarnare om du vill lösa problemet. Om det inte fungerar är du välkommen att återkomma. |
|
|
Mät tjockleken på beläggen! Enkelt att göra en grov mätning genom att se hur grov insexnyckel du får in mellan beläggens stålplatta och skivornas slityta. Ger en ungefärlig hint om hur mycket beläggen har kvar - sensorn sitter på inre vänstra belägget fram och högra inre belägget bak. Är du nere mot 3mm eller i det häradet så har den troligen löst ut första steget i slitagevarnaren = går ej att nollställa systemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du kan även koppla loss slitagesensorns kontakt och mäta dess motstånd. En ny slitagesensor är en sluten krets (0 ohm motstånd). Efter ett visst slitage ändras motståndet till runt 470 ohm (jag själv mätte upp 472 ohm på en sensor som jag experimenterade med). Efter ännu mer slitage blir det en öppen krets (oändligt motstånd). Så om du mäter upp slitagesensorns motstånd kan du få tre utfall: * 0 ohm (sluten krets) * 470 ohm * INF ohm (öppen krets) |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Använd diagnosprogram för att nollställa serviceåtgärder, där kan man ofta ångra inmatning, det där knapptryckande i bilen för att nollställa sumpar ofta systemet och man får åka till BMW för att göra en omprogramering, då det inte heller gick att återställa med diagnosprogram. Har haft flertalet kundbilar genom åren som strulat med detta själva. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.