AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.175

nerslag på broms, vad göra?

fick: hjulbroms 1.1 , fram höger, anligging står det på syrrans 316i från 97,
räcker det med att åka och bromsa några gånger,eller måste man åka till verkstad o få detta åtgärdat?
hur mycket kan det kosta på ett ungefär?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, hur långt är ett snöre? ;)

Det kan vara olika orsaker, men mest troligt är nog att kolven i bromsoket har rostat och kärvar = antingen renoverar du oket med ny kolv och tätningar (se mekartipset jag la upp för många år sedan under gör-det-själv till vänster i menyn), eller så köper du ett renoverat utbytesbromsok (du betalar pant och får igen den när du returnerar det gamla oket).

Pris beror på exakt vilket ok du köper och var du köper det och vilken verkstad du anlitar.

Smartast är nog att byta även bromsskivor och klossar när du ändå renoverar/byter oket, för troligen är de också slitna.

Återigen beror priserna på vilka delar du köper och var du köper dem.

Personligen brukar jag oftast handla OEM-kvalitet från t ex. Trodo.se eller Mister-Auto.se, då blir priserna rimliga utan att du gör avkall på kvaliteten.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej,

Vad felet än är, går det inte att bromsa bort.

Jg ser yvå möjliga fel, att beläggen kärvat fast eller, kanske troligare, att kolven /-arna i oket fastnat.

Båda går att fixa, om man vill. Men en verkstad lär bara gå direkt på byte av ok och belägg.

Skivan är antagligen rostig eller repig, så då blir byte där också. Annars lär du inte få till en godkänd bromsberkan.

Men du / syrran kan ju ha tur. Fast allt måste tas isär innan ni vet.

/Lennart
bl
2.294
blixten
325i -88
Om man är lite händig kan man ta ut den kärvande kolven och slipa den med vattenslippapper och sätta tillbaka den igen. Har gjort några gånger med bra resultat. Kan vara bra att byta kolvpackningen samtidigt.
Precis!

Det finns genvägar. Har också räddat några kolvar/ok ungefär så.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är att om kolven börjat rosta, så är kromet uppätet och stålet gropigt...

Ny kolv kostar under hundralappen och då tycker jag att det inte är så svårt att motivera den merkostnaden. ;)

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om man som jag lämnar till verkstad så är min erfarenhet att det bara är snåldumt att inte byta allt då man fixar med bromsar. Arbetet är i princip samma för klossar, skiva och OK (liten merkostnad i alla fall) . jag lät bli att byta ena oket en gång och ett halvår senare var det dax, men då hade jag verkstadens rekommendation att bara byta ena att luta mig mot så jag lyckades får dem att byta andra för bara den tillkommande matrialkostanden.
Vill man köra problemfritt så är är det oftast bäst att byta allt på en gång.

Har man kunskap och möjlighet att meka själv och vill hålla hårt i slantarna är saken annorlunda.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.