|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har lite magont nu då jag pratat och visat bilen med en kompis som jobbar med bmw. Min kära pendlarbil har börjat ticka ganska mycket, vi snabbkollade lite under huven och vi tycker ändå att ljudet kommer från ovansida motor mot fronten under ventilkåpan än att ljudet skulle komma från baksidan vid torpedväggen där kamkedja sitter. Samt att ljudet inte riktigt är ett kedjeljud. Han tyckte att jag skulle plocka av ventilkåpa och göra en egen felsökning först innan jag lämnar in något pga kostnaden. Men vad tror ni att det skulle kunna vara? Bifogar video. Söker med ljus och lykta efter någon som bara säger att det är lättfixat och att det bara är att byta något eller så😅 Bilen går bra i övrigt och är nyss servad, det lät såhär innan service men kanske inte lika illa. Delar en dropbox mapp, ska lägga till en till video där man kommer höra mer i motorutrymmet. Länk | |
| Kan det vara en spridare?? | |
|
Försök lokalisera ljudkällan - ta ett "motorstetoskop" och lyssna runt var ljudet kommer ifrån. Har du inget sådant kan du använda en lång skruvmejsel där du sätter skaftet strax framför örat mot skallen och sedan placerar spetsen på skruvmejseln på misstänkta ställen. På så sätt kan man ofta ringa in misstänkta felkällor för vidare felsökning. Kan ju vara en ventiltryckare eller insprutare som låter t ex., men även annat... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för svar Johan! Det ska jag absolut göra, men tror du att jag kommer höra om det är en spridare eller så som låter bara på ljudet? Förstärks det lilla ljud man hör i motorljudet när jag använder stetoskåp? Jag har tillgång till alla datorprogram och sådant som man behöver vid felsökning tex ISTA. Jag kan inte kika genom något sånt också? Har iofs inga felkoder men kanske kan jämföra värden. | |
|
Kolla live-värden på de olika cylindrarna - om det är en cylinder som avviker markant från de andra har du troligen börjat ringa in felkällan... Stetoskåp/skruvmejsel förstärker och isolerar ljuden. Nja, man kan iofs höra skillnad på olika typer av ljud - lyssna runt lite på hur de olika spridarna låter så märker du nog om en avviker markant i ljudet. Likaså med ventilljud - skiljer volym/karaktär sig åt, så är du närmare felet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hej alla! Nu rasade nog hela skiten :) oljetrycklampan tändes och det började låta ännu mer ur motorn. Nu står den och väntar på bärgning så ska jag dubbelkolla oljetryck. Jag kan tänka mig att plasten som kedjan går på gått sönder och täpper en okjekanal någonstans :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.