AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.755

Motor startar EJ vid varm? M52B28.

ch
241
chrillej82
BMW 325i E30 -88
Hej!

Jag blir snart gråhårig av all felsökning då min motor hoppar igång hur lätt som helst när den är kall men när man kört några minuter och kommit upp över 60grader i motortemp och därefter stänger av den och sedan vill starta den så vill den inte hoppa igång. Den bara tuggar på starten.
Men så fort den kommer under 60 grader igen så startar den lätt som en plätt igen.

Bilen ifråga är en BMW E21 med M52B28 singel vanos från -97.
- Höjt komp i motorn till cirka 11 med M52B25-kolvar.
- M50-insug.
- Styrboxen har borttagen EWS samt är optimerad med lite framskjuten tändning.
- Ny vevaxelgivare
- Ny kamaxelgivare
- Ny vattentempgivare
- Ny insugsluftgivare
- Nya tändstift

Jag har inga felkoder som tyder på vad det kan vara för fel.

Har lite slut på idéer på vad jag kan felsöka.

Kan LMMen ha nån inverkan på problemet?

Det verkar ju vara ett temperatur relaterat problem.

Tips o trix mottages varmt.
Mvh//Chrille

Christian Johansson
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Händer detta bara vid scenariot "kallstart -> ljummen motor -> stäng av -> starta"?
Om du har motorn igång och den kommer upp till full driftstemperatur, är det då problem med att starta den?
Och det är inga problem med motorn i övrigt när den är driftsvarm?

Har någon felsökning gjorts?
Vad är ditt bränsletryck innan du stänger av och när du försöker starta?
Öppnar spridarna när du försöker starta?
Har du gnista när du fösöker starta?

Vid start brukar motorstysystem aldrig titta på signaler från enheter som MAF och liknande (den kör med fördefinerade parametrar och sekvenser på det mesta).

Jag sitter och funderar för just runt ungefär 40-60 grader C är området som olika områden inom motorstyrsystem anser vara en kall motor (och beter sig således olika), och att detta skiftande beteende i kombination med de modifieringar som gjorts (främst då högre kompression, ändring av tändning och kanske andra saker). Fast ändring av tändning ska inte inverka hur startsekvensen är, det brukar vara en fastlåst sekvens. Och lite högre kompression är ju inget nytt direkt i dessa, så bör ju inte heller vara några problem. Så kanske lite långsökt, det är ändåså bara gissningar och ganska värdelöst för det ger oss ingenting. Det vi behöver är ledtrådar via kvantiferbara och verifierbara värden.
Men som exempelvis SAI-systemet på M54 aktiveras bara vid start från kall motor (vilket har definerats som 40 grader C eller lägre). Fast notera att M54 i en Z4 har ett Siemens MS45 och i detta så aktiveras SAI-systemet ända upp till 60 grader C. Eller exempelvis tomgångsstyrningen (både den extra feta blandningen, tändstyrning, varvtal med mera) är olika beroende på om motorstyrsystemet anser motorn vara varm eller inte
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för fabrikat på givarna (främst kam- och vevaxelgivare)?

Fabrikat på LMM?

Är det rätt tändstift?

Dessa motorer har en tendens att sura/smutsa ner sig väldigt lätt och därför monterade BMW fyrelektrods platinastift (NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP) som lättare rensar sig och har glidgnista som gör att ev. smuts på stiften används för att hjälpa gnistans styrka.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade också nedsurning i tankarna, men passade inte helt ihop med att det plöstligt fungerar klockrent att starta så fort den sjönk under en ungefärlig temperatur.
Nu kan det ju vara så att tiden det tar för att nå denna temperatur ger just tid för det mesta av alla kolväten att avdunsta, vilket gör att man tror att det är temperaturrelaterat.
Nedsurning brukar ju oftast hända när man kör motorn bara en kortare tid och stänger av. Här var det ju ett antal minuter, fast jag har hört (aldrig själv sett eller undersökt) fall där det kan sura ned sig även efter någon/några minuter.

Vid driftsproblem så utgår jag kallt ifrån att man använder original eller motsvarande (Bosch, Siemens, Hella) för alla givare, korrekta tändstift, inget Kinesium i några av givarna (speciellt inte MAF) och liknande.
Om man inte gör det så är alltid första steget att skruva bort allt det, slänga i soptunnan och köpa nytt.
Sen.... Kan man börja felsöka...
ch
241
chrillej82
BMW 325i E30 -88
BMW-slangen: den enda felsökning som är gjord är kontroll av kablage för alla nämnda givare ovan.
Ska montera backventil på bränslepumpen då jag fått nys om att det kan bli en ångficka i railen efter att man stängt av motorn.

Har inte testat att varmköra hela vägen upp till drifttemp.
Tänkte jag ska prova detta nästa gång jag är i garaget.

Johan B: alla givarna är BMW original och köpta på BMW.
Likaså LMM är original, dock så märkte jag att inget hände med tomgången när jag drog ur LMM-kontakten med motorn igång.
Kan det vara den som spökar tro?

Tändstiften som sitter i nu är NGK BKR6EK. Ska prova att byta dessa med?
Låter som fyrelektråds är vettigt.

Hoppas dessa svar duger. :)
Mvh

Christian Johansson
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Blev det lite mer systematisk felsökning?

Eller har du haft tur och lyckades hitta vad felet var?
Kollat livedata på temperatursensorer? Har varit med om en kylvattentempgivare som visade fel och orsakade liknande bekymmer.
Eccentric Shaft Sensor ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@iRunfast : Detta är en M52 (som i Mike) motor, inte en N52 (som i November) och M52 har inte Valvetronic :-)

Så M52 är befriad från det klyddet iallafall. Men helt rätt, den sensorn är väl inte helt främmande för att sluta fungera på de där motorerna (fast har nog ungefär samma failure rate som vilken sensor som helt numera på moderna bilar och motorer - bara att det är mer uppenbart när den slutar fungera).

Men som i alla fall som detta - vägen framåt är metodisk och kompetent felsökning. Att bara gissa komponenter och dra av reservdelskanonen gång efter gång är tyvärr bara totalt slöseri på tid och pengar. Misstänker man exempelvis en sensor så läser man av felkoder och även veriferar dess funktionalitet (hela vägen in i DME om så behövs) - om allt är OK går man vidare.
Tack för tillrättavisningen, sköt lite från höften 👍
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.