AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.674

F11-2014 felkod P203E

li
49
lias
520D F11 Xdrive - 14
Opel Astra Cdti E 1,9 - 07
Hej!
På semestern tändes motorlampan gult. Körde in till närmsta verkstad som läste av och fick fram felkoderna:

244800: info - partikelfiltersystem, återstående körsträcka för partikelfiltret begränsad, intermittent.

25C300: kväveoxidsensor eftr SCR-katalysator, signal: kortslutning till jord eller plus. Intermittent.

De trodde att det kunde vara p.g.a. att vi kör mest kortsträckor med bilen så partikelfiltet hinner aldrig genomgå en regenerering. De släckte koden men den kom tillbaka direkt när jag startade bilen. Fortsatte köra med den utan att den gick ner i felsäkert läge. D.v.s. jag märker ingen skillnad på bilen.

Testade att hälla i rengöring i tanken (kommer ej ihåg märket) och körde en sträcka på ca 8-10 mil på mellan 2500-3000 varv. Noterade ingen överdriven rök. Lampan lyste fortfarande. Då köpte jag en enklare felkodsläsare som klarar det som de läser av på bilprovningen kring miljö och utsläpp i standardbesiktningen. Släckte alla koder och sedan har motorlampan varit släckt sedan dess och det är ca 1 1/2 vecka sedan.

Igår kom det tillbaka igen och jag får fram P203E. Jag vet inte om det motsvarar samma som koderna oven då verkstaden självklart har bättre utrustning för att läsa av. Men det jag kan utläsa är "Reductant level sensor circuit intermittent / erratic". Tolkar det som att det KAN ha att göra med en sensor som läser av nivån och mäter värden för AdBlue. Bilen går som vanligt och jag märker ingen rök. Jag kan även släcka koden och den kommer inte tillbaka direkt och motorlampan slocknar också.

Det finns många fel som kan orsaka den här koeden MEN jag noterade att nivån för adblue rapporterar felaktigt. Jag får inga varningar men när jag går in på AdBlue i bilens dator står det att jag kan köra ca 23000 km och att påfyllningsmängd är 0,0 liter. Jag VET att jag fyllde på för någon månad sedan när kriget bröt ut och det pratades om brist på AdBlue. Häromdagen stod det kanske att jag kunde fylla på 1,5 liter eller liknande men nu visar den alltså att det är fullt.

Frågan jag vill komma fram till är om jag akut måste felsöka detta på märkesverkstad eller om jag kan våga vänta till "min" vanliga verkstad öppnar igen i mitten av augusti efter semester? Har säkert kört minst mellan 50-70 mil sedan lampan tändes första gången. Vill såklart inte att det ska slita på andra komponenter utan att jag fattar det men bilen känns helt som vanligt.

Tack för all hjälp på förhand.
Je
5
Jester82
520d Touring -14
Hej,

Jag hade samma felkod för en tid sedan och det visade sig vara nivågivaren i AdBlue tanken. Enda lösningen är att byta hela tanken eftersom givaren är integrerad i tanken.
li
49
lias
520D F11 Xdrive - 14
Hej och tack för det snabba svaret!

Vet du ifall tillförseln av AdBlue fortfarande fungerade korrekt och ifall man kan köra med bilen 2-3 veckor tills jag kan få det åtgärdat på min verkstad?
Je
5
Jester82
520d Touring -14
Jag körde med aktiv felkod i över en månad utan att något havererade så jag tror nog att det funkar för dig med.
li
49
lias
520D F11 Xdrive - 14
Ah, då borde det vara lugnt som du säger. Jag noterade också igår att resterande körsträcka och påfyllningsmängd hade justerat sig igen så det verkar komma och gå och ha att göra med nivågivaren precis som för dig.

Ursäkta tusen frågor men jag glömde fråga i förra inlägget vad det kostade att utföra bytet?
Je
5
Jester82
520d Touring -14
Jag vet faktiskt inte vad det kostade, det var bilhandlaren som fick stå för notan.
Jag tror att själva tanken kostade en bit över 10’ och sen arbetet på det.
li
49
lias
520D F11 Xdrive - 14
Ok tack så mycket. Jag återkommer i tråden när jag åtgärdat felet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.