|
|
|
|---|---|
| Hej. Har just nu en gammal e60 men funderar på att byta. Skulle fälgarna till e60 passa på en F36 (420)? Undrar mest för att eventuellt behålla vinterdäcken vid försäljning av min gamla bil. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kanske. Det är exakt samma PCD (hålcirkel) på 120/5 och samma navmått (72.6 mm). Men E60 har en typisk fälgoffset på ET20, medans F36 har typiskt ET34. Det gör att fälgarna kommer att sitta 14 mm längre ut än vad de borde göra, och det finns risk att de kommer att sitta lite för långt ut (om fälgarna är relativt smala - vilket de nog är då det sitter vinterdäck på - så kan det nog eventuellt fungera ändåså). Notera att E60/E61 med fyrhjulsdrift (x i modellbeteckningen) har en mycket högre fälgoffset, typiskt ET43. Men är ganska säker på att du inte har detta då 520xD inte fanns som modell. Men har man ET43 fälgar så är det relativt enkelt att omvandla dessa till ~ET34 fälgar genom att slänga på en 10mm spacer (och eventuellt även en upssättning av en aningens längre hjulskruvar). Sen är hjulskruvarna olika. E60 använder M12 medans F36 använder M14. Nu är troligtvis hålen i E60 fälgarna tillräckligt stora så även en M14 skruv kan gå igenom (det kan man ju dubbelkolla redan nu). Konans vinkel är densamma men ytan på konan som kraften måste fördelas över minskas med runt 10%. Om det är ett problem eller har en tendens att skada fälgens konade yta på sikt (kanske skapa en kant där skruven slutar ligga an) låter jag vara osagt. Det borde inte vara några direkta problem, men jag låter det vara osagt om den minskade anläggningsytan skapar några problem med exempelvis skruvarnas förmåga att bibehålla klämkraften eller deformation i fälgens konade yta, så låter helt enkelt bli att ge en rekommendation för just denna detaljen. Nja, jag skulle helt enkelt köpt en ny uppsättning hjul till den nya F36. Fördel är att du nu har möjlighet att göra ett nytt val av vinterdäck. Fast du kanske är riktigt nöjd med de du har? Å andra sidan om de är gamla (eller bara en äldre modell) så har du möjlighet att köpa en helt ny modell. Utvecklingen (framförallt inom vinterdäck) tar fortfarande stora steg och när det gäller prestanda och den förbättras för varje år (så en vinterdäcksmodell som var riktigt bra i tester för 5 år sedan skulle idag bara hamna i mittenskiktet). |
|
Det kommer inte bli bra. Sälj dem på blocket och köpa andra där som har rätt ET för F32/36, är mitt tips |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.