|
|
|
|---|---|
|
Hej. Bilen bromsar o sänker farten av sig själv vid vått väglag. Händer aldrig vid torrt.Har ingen adaptiv farthållare,händer även när jag e helt ensam på vägen Har haft den inne för felsökning men då det inte finns felkoder så hittade dom inget.Känns lite olustigt att köra i regn då farten kan sänkas med 40-50 km Utan att bromsljuset tänds.Någon som har nån idé? | |
|
Sker detta bara vid inkopplad farthållare? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Utan farthållare har även försökt utan esc och sånt | |
|
När du skriver 40-50 km/h sänkning, vilka farter utgår du från då? Hur mycket regn pratar vi om? Hur breda däck har bilen? Sker sänkningen genom "aktiv bromsning" från bilen eller genom att motoreffekten minskar hastigt? Går det att få upp farten igen efter sänkningen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Från 90 till 50 måste vara så mycket att vägen e våt så det sprayar 225/50/17 känns som aktiv bromsning då bilen Niger och det händer inte vid Motorbroms.När bromsningen e gjord så fungerar gasen direkt,en dag hände det 7ggr i regn aldrig i torrt |
|
|
Vad har bilen för utrustning? Har den adaptiv eller "bara" aktiv farthållare? Kolla VIN-nr. i någon av de BMW-VIN-decoder som finns på nätet. Har bilen adaptiv farthållare och/eller autobroms, kan man väl misstänka något strul i de systemen... Tror det är följande du ska kika efter i utrustningslistan: 5AR Traffic-queue Assistant 5AT Driving Assistant Plus 5DF Active Cruise Ctrl+stop&go Function Var det en BMW-verkstad som försökte läsa ut felkoder? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har ingenting av dessa grejjer (snikmodellen) Ang verkstad.inte renodlad BMW men auktoriserad |
|
|
Låter väldigt mysko! En live-data-analys när det sker kan nog vara på sin plats för att se vad som händer i bilens bromssystem. Dvs. koppla upp bilen och kör under förhållanden som framkallar felet och se vad boxarna i bilen säger - någon form av reaktion får de ju av regnet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| De flesta bilar med skivbromsar har en funktion vid regn som med jämna mellanrum lägger på lite broms För att säkerställa att det finns bromsverkan när man behöver. Det kan vara den funktionen som är inne och bråkar genom att bromsa för kraftigt. Det ska vara så lite att det inte märks för föraren. Sen varför det sker och vad man kan göra åt det är tyvärr svårt att säga. Men jag hade provat att leta lite på nätet om just det. Kanske finns det ngn mer som Haft liknande problem. Kan ju vara ngt helt annat också. | |
|
Har kikat på efficient dynamics displayen under körning Vid normal bromsning o motorbroms laddas batteriet Blått sken på displayen vid självbromsning i regn syns ingenting |
|
|
Det enda jag kan komma på är det DLC är inne på eller att farthållarens aktiva bromsfunktion (för att hålla inställd hastighet) får spelet på något sätt pga. kortslutning eller liknande beroende på fukten. Det låter ju uppenbarligen som att bilen aktivt bromsar ner hastigheten av någon anledning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har semester nu så det blir väl att hissa upp bilen o kolla alla eventuella el kopplingar under o i hjulhusen o titta efter något som ser ut att vara känsligt för vatten.Om någon har idéer om orsak så fortsätt att kommentera.Tack för visat intresse. Hittar jag felet så återkommer jag. Ha en bra sommar alla. Mvh Peter |
|
|
Googlade runt lite om bromstorkningen som DLC skrev om. Verkar som det systemet sitter ihop med regnsensorn på vindrutan,vilken jag alltid har haft i autoläget ska testa att stänga av den. Så hur illa det än låter så hoppas jag det regnar lite så jag kan testa lite😁 Återkommer med info. |
|
|
Min första tanke var också "bromstorken" som DLC och Johan B redan nämnt, låter som att den överreagerar. Kan någon sensor till denna ge ör stort utslag: rgensensorn skriker ösregn till bromsarna eller slitagevarnaren till bromsarna säger broms rejält för det är slitna klotsar, fast det inte alls är så? Eller någon elektronik däremellan? Lycka till! /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Lite uppdatering.Under semestern började även bromsarna spöka släppte inte taget om skivorna förrän efter 10-15 sek trodde det va dåliga ok men googlade på släpande bromsar o fann en sida om brake bindning.Handlade mest om BMW 1 serien men exakt samma problem som jag har haft med autobroms vid regn. Allt beror på ABS enheten.Ringde verkstan o fick beskedet att ny ABS kostar 31000sek😎men dom hade hittat en från en bil som gått 900 mil för 6000sek+frakt.Eftersom jag inte hade mer alternativ bad jag dom ta hem den.ABS och arbete 9000sek.(ABS enhet bytes på kunds begäran)😁Hämtade bilen idag och den går perfekt bromsarna släpper när jag släpper pedalen och förbrukningen under 0,5 igen med bromsar som släpade över 0,6 o gick tungt som f_n.Har inte kört i regn men tror problemet e löst.Vill bara tacka för allt engagemang o kunskap på detta forum(mer kunskap än verkstäder)utan detta skulle jag nog sitta hemma o kill gissat o köpt en massa onödiga reservdelar. Ha en fortsatt bra sommar. Peter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.