AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.096

Kabelgenomföring X1 E84

Visa användare
33
Haulmylan
135i -11 N55 6MT
320i xdrive -19 f31
Tänkte montera lite extraljus inför hösten. Var går man smidigast ut med styrkabeln från kupe till motorrum?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Helljussignalen tar man smidigast vid ena strålkastaren. Men du kanske hade tänkt att ha en brytare för extraljusen i kupén...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
33
Haulmylan
135i -11 N55 6MT
320i xdrive -19 f31
Ja jag hade tänkt att ha brytare i kupen. Jag har xenonljus och förutsatte att jag måste plocka canbus-signal bakom mätarklustret. Funkar det att ta signal vid ljusinsatsen med xenonljus?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja. Ex E81 med HID xenon gul/brun signal, höger.
Länk

(CAN-buss behöver man inte bekymra sej om.)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
33
Haulmylan
135i -11 N55 6MT
320i xdrive -19 f31
Jag har nu monterat extraljus med canbusavkodare.
Signalen tog jag bakom instrumentklustret och placerade canbusboxen i utrymmet bakom ljusomkopplaren.
Kablar till motorutrymmet går man igenom i en gummigenomföring ca 1,5dm vänster om kopplingspedalen. Det finns en ledig "port" i den. Stick igenom t.ex en svetstråd och fiska upp den under bromsservot.
Visa användare
6
Dennis san
x1 2013 automat
Styr extraljus via Dimljusknappen, Det finns ett trix som jag använt till förra e90 och nuvarande e84. Använd DIMLJUSknappen, genom att ta ett x:tra relä som är med funktionen brytande,.. Börja med att koppla relä som vanligt och styrström från helljus. Sen kopplar du de brytande reläet med styrning från dimljusen .. då slutligen kan man släcka sina extraljus genom att slå på dimljusen, de få tillfällen man vill köra utan extraljus så lyser heljus och dimljus samtidigt, men de gör som ingen praktisk nackdel. Resultatet är att man kan styra sina extraljus utan extra fula knappar och lång kabeldragning, men de kräver förstås att man vågar koppla relä och förstår sig på själva ingreppet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.