|
|
|
|---|---|
|
En begagnad E91, 325i från 2010 som vi köpte för drygt en månad sen. Har inte kört jättemycket med den. Någon enstaka gång har den inte reagerat när jag tryckt på startknappen, men alltid startat vid nästa tryck. Nu blir det ingenting när jag trycker. Jag hör att det är något som klickar till och brummar för en liten kort stund, men ingen reaktion i övrigt. Vi provade att putta igång den och då startade den utan problem. Kan det vara startmotorn eller är det vara något annat? Batteriet börjar visserligen bli dåligt, men har provat att ladda det ordentligt utan någon skillnad. | |
|
Hej, Det kan väl knappast röra sig om något annat än den sanslösa kabelgenomföringen i batterilådan. Prova sökfunktionen ovan för mer info (om det behövs; en visuell inspektion ger nog svaret direkt.) /Lennart |
|
|
Kan vara startmotorn också! Hur långt har bilen gått? Prova att knacka på startmotorn med ett kvastskaft eller annat icke elektriskt ledande material (lätt att komma åt oisolerade terminalerna på startmotorn = kortslutning = dyyyyrt!). Hoppar den igång då är det troligen startmotorn som är kass. Dåligt batteri är aldrig bra i en BMW - de behöver mycket kräm vid starten! Prova att köra med hjälpstartkablar vid startförsök - funkar det, kan det vara batteriet (men även pluskabeln genom/från batteriboxen bak i bilen som är nämnd av Lenwib! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bilen har gått strax över 21k mil. Ska prova båda tipsen ovan så återkommer jag! | |
|
Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Började med en snabbkoll på batteriet. Hade inte tid att ta loss det, men konstaterar att det var rätt fuktigt och brunt under batteriet. Ska ta loss det under och snygga till det, men provade ändå att dra lite i den grövre som sticker under och efter det så startade den faktiskt :) Så startmotorn är det ju inte, så känns väl mer troligt att det är kabelgenomföringen. |
|
| Så, skruvat bort batteriet och visst är det genomföringen. Rejält ärgat. Muttern som håller kabelskon blev bara pulver och kabelskon var det inte mycket kvar av den heller. | |
|
Härligt att det så gott som löst sig! (Man bör ju inte ta ut segrar i förväg. Men ändå. :).) Tack för din återkoppling! /Lennart |
|
| Tack själv för tipset, annars hade man ju inte börjat i den änden med felsökningen. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.