AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.038

Reservdelar utgått - Hur få tag på?

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Hej.

Hur gör ni när reservdelar inte längre finns att få tag på? Exempel följer.

En bekant har en 750iL e38.
En slanganslutning i botten på oljebehållaren till styrservon har gått av.
Reservdelsnummer på behållaren: 32411092111. Denna har utgått och det finns ingen ersättningsdel.
Jag har inte hittat någon eftermarknadsdel som motsvarar 32411092111.
Jag har kollat demonteringsobjekt på bilskrotar i Sverige, Norge, och Finland.
Inget av demonteringsobjekten har samma behållare (har själv kontrollerat med hjälp av VIN).

Jag har gjort en lista på de 60 senast inkomna e38orna på bildelsbasen. Några faller bort pga att jag inte får fram något VIN. Men av de ca 55 som jag har VIN på så är det enbart fyra av dessa som ska ha samma behållare från fabrik (tror det endast är bilar med nivåreglering som har denna modell av behållare).
Dessa fyra är antagligen redan komprimerade, så det finns ingen behållare att köpa.

(Den anslutning som är trasig är en returledning från nivåregleringen. Hade det varit min bil så hade jag antagligen bara pluggat hålet och satt en T-koppling på returen till styrservon, men ägaren är väldigt mån om att bilen inte skall ha modifierade delar. Entuisater lär förstå =) )

Som sagt, hur gör ni?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, gjorde en googling på art.nr. på behållaren du nämnde i inlägget och fick upp bland annat denna säljare som påstår sig ha den i lager:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
32411092111
Länk
-
är inte det part nr till behållaren ? det som söks är väl en slang ?
är den gamla slangen kvar ? låt en gummiverkstad göra en ny med
kopplingarna från de gamla…..OBS! SLS slangar har ofta en bromsfunktion
inåti för att reglera trycket……
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Johan B: Det som står på hemsidan stämmer inte. Jag har haft kontakt med dem.

m5toureg: det är behållaren som är trasig.

Den behållaren har tre slangstosar i botten. Två går lodrätt ned, medan returen från nivåregleringen är ca 8-10 mm och riktad snett bakåt.

Jag hade länge problem med sölande servoolja men kunde inte hitta varifrån. Till slut visade sig just denna ca 20 cm slang, mellan en bromsledningsdimensionerad retur bakifrån, med en skarv fastsatt på balken under behållaren, läcka. Jag tror det var i nippeln till slangskarven mot "bromsledningen".

Ovanifrån är det inte självklart att inse, att nämnda stos är riktad snett bakåt, så i mitt försök att dra loss slangen bröt jag av stosen.

Då gick det att beställa en ny behållare (från bmwparts i Litauen).

Men i väntan på den lagade jag min gamla behållare med PP eller Stålplast. Bara för att.

Efter denna långa inledning:: Om den lidande är intresserad, finns den lagade kvar till endaat fraktkostnad. :)

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Knepigt - men förstår problemet!

En chansning, hör med Bil & Hobby Entusiasten (Fiddes Garage) - han har även en del NOS.

Annars skulle jag börjat jaga på internationella FB- och fleaBay sidor (då denna prylen inte är några problem att skicka långväga).
Ja, när jag googlar "BMW 32411092111" kommer det några lovande träffar. Verkar inte helt hopplöst.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.